Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Olielekkage https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11360 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | staircase [ 15 apr 2012 00:11 ] |
Berichttitel: | Olielekkage |
Sinds een maand of 10 heb ik een lichte olielekkage. Zo eentje die niet veel voorstelt maar wel vieze vlekken op de oprit veroorzaakt. Hiervoor heb ik de auto vorig jaar augustus naar Jo gebracht. Het bleek dat de carterpan lekte en daarvan is de pakking toen vervangen. Hoopte dat de vlekken van mijn oprit nu na enige weken zouden verdwijnen. Echter na een maand of twee verschenen er nieuwe vlekken. Jo heeft toen pakkingweekmaker bij de olie gedaan daar het niet duidelijk was waar de olie vandaan kwam en het duidelijk motorolie was. Dit heeft zich nog een keer herhaald maar het resultaat blijft hetzelfde. Een maand geleden eens rondgeneust aan de achterzijde van het blok met een endoscoop maar niets verontrustends kunnen ontdekken. Opvallend is dat de hoeveelheid nogal varieerd, maar dat kan te maken hebben met de bodemplaat en de lichte scheefstand van de auto langs de dijk. Een second opinion gevraagd aan de Citroendealer een eindje verder aan de dijk te Krimpen. Deze adviseerde mij, niet onlogisch, de bodemplaat te verwijderen en alles zo schoonmogelijk te spuiten. Hierna goed opletten wat er het eerste nat wordt. Dat heb ik vanmiddag maar eens gedaan en opvallend was dat het bij de koppeling het natst was. Openingen van het koppelinghuis/versnellingsbak waren echter droog. De krukaskeerring is bij 180 Dkm reeds vervangen dus dat verwachtte/hoopte ik al. Daar voornoemde dealer ook opmerkte dat er soms olie uit de intercooler droop heb ik de slang die van deze naar een kunstofpijp loopt eens losgehaald en daar kwam een flinke slok olie uit. Echter kan deze olie er aan de achterzijde ergens uit, want de slang lekte nergens? Hierna een kilometer of 20 gereden en bij thuiskomst zat er bijelkaar een miniem druppeltje op de zwarte U-balk die onder de versnellingsbak zit. Dat zegt nog niet zoveel, er kan nog restje olie achtergebleven zijn en zal het nog wel 100 km duren voor er nieuwe conclusies getrokken kunnen worden. Zijn er hier nog ideeën en dan vooral of die afgetapte olie uit de intercoolerslang enig verband houdt met de olie op de stoep en/of is hier sprake van een lekke turbo? Het oliepeil is nooit te hoog geweest en olieverbruik is eigenlijk niet te constateren. |
Auteur: | GW-tje [ 15 apr 2012 00:27 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Als je olielekkage hebt die zich op de stoep manifesteert moet dit toch te constateren zijn? Weet je 100% zker dat het motorolie is of is het misschien een andere vettige substantie die uit de carterventilatie komt of van de intercooler afkomstig is? |
Auteur: | JW-C5 [ 15 apr 2012 00:43 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Dat is dan in beide gevallen ook motorolie, toch? Kijkend bij de IR's van dit type motor wordt alleen gesproken over olielekkage langs de krukaskeerring: B1FW0109Q0 : Version 0 vom 10/12/2009 VOOR : C5 II EN TURBODIESEL DW10BTED4 FAP Citaat: 1. HERKOMST Krukaskeerring (Vliegwielzijde). 2. AFTER-SALES-INTERVENTIE Vervangen van de keerring van de krukas (Vliegwielzijde - Indien nodig). 2.1. Benodigd onderdeel 1 Krukaskeerring (Vliegwielzijde - Ond. nr. 0127 28). 2.2. Ingreep LET OP : Het is mogelijk een conventionele keerring 0127 28 te monteren in plaats van een teflon keerring 0127 45, maar omgekeerd is niet toegestaan OPMERKING : Voorlopige wijziging van de methode : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde) ; De teflon keerring 0127 45 niet meer monteren : Monteer een conventionele keerring 0127 28 ; Met behulp van de montagestempel 0188-B LET OP : Volg de methode nauwkeurig op : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde)) ; Het niet opvolgen van de methode kan opnieuw olielekkage tot gevolg hebben Vervang de keerring van de krukas OPMERKING : Maak een melding (CRI) van alle gevallen waarin het probleem opnieuw optreedt na het doorvoeren van deze informatie Is jou bekend welke keering er bij jou nu gemonteerd is? Groet, JW |
Auteur: | chathanky [ 15 apr 2012 00:47 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Is de carterventilatie ook gecontroleerd? |
Auteur: | staircase [ 15 apr 2012 13:54 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Tja heren, als de huisdealer er al twee keer geen raad mee weet, wat moet ik dan op de stoep? Kijken, kijken, schoonmaken en kijken, al valt dat niet mee zonder brug. De keerring is zoals gezegd vervangen en daar lijkt het dus niet te lekken, daar de drie gaten geheel droog zijn. Het is motorolie dat is zeker, al vanaf begin af aan. Nu zonder onderplaat hangt er na een kilometer of 40 km een druppel aan de bevestigingbout van de zwarte ondersteuningsbalk tussen de motor en versnellingsbak. Het is mij overigens niet bekend wat er voor een keerring is gebruikt, alleen dat het motorblok echt dicht is geweest, toen lekte de versnellingsbak en dat verschil ruik je naast het kleurverschil. Het luchtfilter is net vervangen door een originele dus de carterventilatie wordt daardoor niet verstoord al is dat niet meteen een antwoord op de vraag. Het is toch niet normaal dat er olie in de intercoolerslang zit? Kan dat er dan wel ergens uit en zou dat de lekkage veroorzaken? Je kunt het daar niet goed zien door de aanwezigheid van steunbalken en andere chassisdelen. Ik had ooit een fraaie foto/tekening van het blok en daar zou ik wellicht een idee kunnen opdoen waar de olie vandaan zou kunnen komen. Ik meen dat het Brian was die in november tijdens de veiligheidsdag opmerkte dat het zelfs de turbo kon zijn en dat is voor mij een schrikbeeld na alle kosten reeds gemaakt. |
Auteur: | willy4 [ 15 apr 2012 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Het is toch niet normaal dat er olie in de intercoolerslang zit? dat is normaal ![]() |
Auteur: | BJG [ 15 apr 2012 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Volgens mij moet je inderdaad de motor goed (laten) schoonspuiten. Gewoon de wagen gaan gebruiken een week, en daarna op de brug laten controleren. Meest vookomend bij de motor die jij hebt: Carterventilatieslang lek Krukaskeerring Bakzijde STOPJE IN OLIEKANAAL achter versnellingsbak (is dit nagetrokken bij het vervangen van de keerring??) Krukaskeering distributiezijde Inlaat/klepdeksel pakking (een set) |
Auteur: | staircase [ 17 apr 2012 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Heb de boel goed schoongemaakt en wacht nu af tot het weekend alvorens nadere conclusies te trekken. Als ik zo het lijstje van BJG naloop, hartelijk dank hiervoor ![]() |
Auteur: | BJG [ 17 apr 2012 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Voor het controleren van je carterventtialtieslang heb je geen endoscoop nodig. ![]() Als je de motorplaat verwijdert zie je hem achterop het klepdeksel met een koppeling vastzitten. Hij loopt achterlangs het klepdeklsel naar de luchtaanzuigslang. |
Auteur: | staircase [ 18 apr 2012 00:03 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Dan heb ik hem al gezien maar niet als zodanig herkend. Via de downloads was ik middels het werkplaatsboek daar al op uitgekomen. Die slang had alleen bovenaan bij de verdeelklep, weet de juiste benaming hiervan niet, wat oliesporen maar de slang naar beneden was verder droog. Hier komt dan de door mij aangetroffen olie in de intercooler-slang blijkbaar vandaan. Waar zou het bij een defecte carterventilatie dan moeten lekken? De slangaansluitingen zijn het in elk geval niet al zal ik hem bovenaan wel opnieuw monteren. |
Auteur: | chathanky [ 18 apr 2012 00:42 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Wordt de intercooler van Citroën gekoeld met motorolie dan? Intercoolers die mij bekend zijn worden door de omgevingslucht gekoeld. Daar komt geen drup olie aan te pas. |
Auteur: | staircase [ 18 apr 2012 00:53 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Lees het verhaal dan nog maar eens. Bij het verwijderen van de slang die tussen de intercooler en de kunstofpijp onder het blok zit kwam er een flinke plas olie uit. Hier zit ook de slang van de carterventilatie bij aangesloten. Neem toch aan dat de verdeelklep bovenaan de carterventilatieslang dicht gaat zodra er turbodruk optreed. Deze was afgesloten toen ik keek. De carterventilatie zal alleen werken bij stationair toerental en dat is dan geheel anders als ik bij atmosferische motoren gewend ben. Daar staat altijd een onderdruk op de luchttoevoer en gaat de motor olie gebruiken als je luchtfilter te veel weerstand kreeg. |
Auteur: | BJG [ 18 apr 2012 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!! De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde. De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd. |
Auteur: | staircase [ 18 apr 2012 20:53 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Had me daar bij een diesel, en zeker bij een turbo nog nooit zo in verdiept. Bij mijn BMW motorfiets is de carterventilatie een vrij dun slangetje en bij oudere benzinemotoren, zoals mijn oude gasbakken, kwam het in het luchtfilterhuis uit. De overdruk die de turbo oplevert maakt de plaats van binnenkomst wat kritischer lijkt me. Als ik voel met wat voor een kracht/onderdruk de lucht naar binnen gaat moet er toch een begrenzing op die ventilatie zitten. Schematisch kan ik het systeem zo uittekenen inclusief intercooler maar hoe het om dit blok geplooit zit is wat lastiger. Dat is bij mijn Renault bedrijfsvehicel beter te zien, daar bij deze C5 de turbo aan het zicht onttrokken wordt. Dank BJG voor de uitleg waar die olie vandaan komt en wellicht is het de kunststofbuis die lekt, een scheur bijvoorbeeld. Tenslotte is er wel meer gesneuveld bij al die historische reparatiehandelingen. Lekke aircoslangen zijn dan nog het minste. Als het komend weekend niet lukt onder de auto te kruipen maak ik een afspraak zodat de auto de brug op kan. Nu zonder onderplaat moet de plaats van lekkage zich toch een stuk duidelijker aftekenen en als je daar te lang mee wacht verspreidt de olie zich weer. |
Auteur: | BJG [ 18 apr 2012 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: Olielekkage |
Inderdaad! De carterventilatieslang zit eigenlijk (als je het in jouw schema tekent) direct na het luchtfilter, net voor de turbo, dus drukloos. Inderdaad door de spagetti om de motor lijkt het wat ingewikkeld. Daarbij komt nog dat er een soort van by-pass om de intercooler heen is gemaakt met een klep erin. Dit is tbv de regeneratie van het FAP. |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |