Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Auteur |
Bericht |
bernard
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 maart 2012 18:47 Berichten: 5
Auto: Citroen C5 2.0 HDI 136PK Break Automaat 6V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Hallo,
Wij rijden met een c5 break 2.0 hdi met automatische versnellingsbak. 2 probleempjes : 1ste komt regelmatig voor : bij de overgang van 3 naar 4 gebeurt het dat de motor toeren maakt maar zijn schakeling komt achter, met een schok als gevolg. Nu kan ik al anticiperen en vlug gas lossen, dit beperkt het schokken. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
een tweede probleempje komt voor bij warmer weer : als ik bij constante snelheid wil rijden, met het voetje of cruise control begint de wagen te vertragen en te versnellen. Op de toerenteller zie ik een verschil van ongeveer 200 a 300 tr/min. zeer vervelend.
De EGR klep en de Fap filter zijn al vervangen, maar het probleem blijft.
Heb nu van onze buurvrouw, die met een Peugeot 806 rijdt met zelfde motor met manuele bak, gehoord dat ze hetzelfde probleem heeft. Haar garage heeft geantwoord dat het tussen haar oren zit ?!
Weet iemand een oplossing ?
m.vr.gr.
Bernard.
|
25 maart 2012 19:07 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Is bij de automaat m.b.t. het eerste probleem het oliepeil wel eens gecontroleerd ?
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
26 maart 2012 08:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Had een kapotte remschakelaar ook niet dit effect? Het variëren van het toerental wijst nml. op het omzeilen vd lockup wat dus niet de bedoeling is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 maart 2012 10:18 |
|
 |
bernard
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 maart 2012 18:47 Berichten: 5
Auto: Citroen C5 2.0 HDI 136PK Break Automaat 6V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
@ Menno : de wagen gaat naar een citroen garage, ik hoop dat ze dat al gedaan hebben. Zal dit in ieder geval navragen. Heb hier of ergens op internet gelezen dat dit type van bak een sealed for life is. (wat ik gezien uit technisch standpunt, niet zou begrijpen, mechaniek en geen onderhoud !?)
@ EvilTwin : ga ik ook navragen. De vraag is of ze het kunnen uitlezen. Ik twijfel eraan als het die kan zijn gezien we het enkel hebben bij warm weer. Zou eerder aan een sensor denken die in het motorcompartiment of ergens anders zit buiten de wagen.
|
27 maart 2012 17:00 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Het probleem wat jij schetst kan zowel door de motor als door de bak worden veroorzaakt. Het is belangrijk dat dat eerst helder wordt. Dit is op zich specialistenwerk, er zijn wel een aantal mogelijkheden bij de Aisin6 Bak die jij hebt. Het beste laat je er een goede specialist naar kijken. Op het forum alle mogelijke oorzaken en diagnosemogelijkheden noemen gaat mij iets te ver. 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 maart 2012 23:07 |
|
 |
bernard
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 maart 2012 18:47 Berichten: 5
Auto: Citroen C5 2.0 HDI 136PK Break Automaat 6V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
@ bjg heb gisteren nog eens contact gehad met de garage. Hebben nog geen versnellingsbak gezien langs de binnenkant. olie verversen van de versnellingsbak is volgens hen ook niet nodig en vraagt veel tijd en is een ingewikkelde klus ...
dus best even googlen naar een specialist op het vlak van automatische versnellingsbakken.
|
28 maart 2012 09:18 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Ingewikkeld is het niet, veel tijd kost het ook niet Zie andere draadje hierover, maar goed dat is verder niet van belang. Sealed for life zou ik zelf niet vanuit gaan, dat is mij te gemakkelijk om als garage je achter te verschuilen , niets is onderhoudsvrij. Verder geheel eens met BJG, eerst uitzoeken waar het nu precies vandaan komt.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
28 maart 2012 09:26 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Het feit dat (willekeurig?) de EGR en het FAP gewisseld zijn stemt mij ook al niet te hoopvol vwb deze garage.
BTW je buurvrouw kan onmogelijk dezelfde motor hebben in een p806, want deze motor is er pas vanaf 2004 toen de p806 al lang uit productie was.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 maart 2012 09:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Mee eens wat betreft 806.
Fap is gewoon aan verv toe bij deze km stand. EGR klep geeft ook regelmatig problemen bij dit soort standen, ook vaak zonder storingscodes. Dus helemaal willekeurig hoeft het niet te zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 maart 2012 22:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Het is zelfs voorgeschreven bij 180dkm, maar dat is het nu juist.
Of je hebt een melding die verband houdt met het FAP (en symptomen), of je hebt het niet en dan maakt een wissel ook geen verschil.
Maar hier was er dus wel een probleem en dan zie ik het verband met het FAP niet zo, behalve als er daadwerkelijk een relevante melding was, op zo'n niveau dat ook de motorregeling en de bakregeling verstoord raakte. Maar dat moet toch allemaal met opgeslagen meldingen terug te vinden zijn.
En vwb de EGR: die wissel klinkt mij zonder achtergrondinfo ook vrij willekeurig; erger nog is dat het blijkbaar niks uitgehaald heeft.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 maart 2012 13:15 |
|
 |
bernard
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 maart 2012 18:47 Berichten: 5
Auto: Citroen C5 2.0 HDI 136PK Break Automaat 6V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
hey,
ivm de peugeot het is inderdaad geen 806 maar een 807 het model dat nu nog rond rijdt.
ivm de versnellingsbak heb ik gebeld naar een bedrijf gespecialiseerd in het herstellen van automatische versnellingsbakken voor wagens. Daar wisten ze me te vertellen dat het blijkbaar een probleem is dat veelvuldig voorkomt. Ze kunnen het uitmeten of onderzoeken, wat het ook moge wezen, en prijs maken voor ze de hele handel open moeten smijten... wordt vervolgt.
In verband met het toerental. Ik heb zo de indruk als er iets scheelt, dat ze het altijd eerst op die EGR steken.
Wat ik me afvraag : kunnen ze niet loggen wat de gaspedaal potentiometer doet (electronisch) bv, als die fout zelfs met cruisecontrol aan kun je ook zoiets voor hebben denk ik toch. Heb zitten lezen op het internet dat er toestelletjes bestaan aan te sluiten op de OBD en loggen op een USB stick. Lezen het gaspedaal uit, remmen, verbruik, luchtdebiet, turbodruk, ... . Wat me afschrikt : verkocht op internet, made in China ... Het is een grijze wagen en zou die graag ook zo houden, liever geen uitgebrande wagen of gesmolten onderdelen.
|
30 maart 2012 21:27 |
|
 |
bernard
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 maart 2012 18:47 Berichten: 5
Auto: Citroen C5 2.0 HDI 136PK Break Automaat 6V
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
nog niet gezegd, het probleem sleept ondertussen al zo'n kleine 80.000 km aan.
|
30 maart 2012 21:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: niet constant toerental en overgang van 3 naar 4
Inderdaad is het heel goed mogelijk om data te loggen. Het grootste probleem ontstaat bij het analyseren van de data (grafieken). Daar heb je de nodige tijd en kennis voor nodig, denk bijvoorbeeld alleen al eens aan oorzaak/gevolg effecten.
Bij een moderne diesel kun je heel veel uit de data halen, bij een (moderne) benzinemotor wat minder.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 maart 2012 21:52 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|