Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11145 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | --willem-- [ 27 feb 2012 11:33 ] |
Berichttitel: | distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Met veel voorbereiding (inlezen Haynes) begonnen distributiebeschermkap te verwijderen. Bleek dat tandwielen van de nokkenassen totaal anders zijn dan in het boek. Vooral het tandwiel van de as van de inlaatzijde verschilt nogal. Het vastzetten met een 6-10mm pen gaat hier niet lukken. Iemand suggesties? zie bijgevoegde foto. Alvast bedankt voor de reactie. |
Auteur: | exroosje [ 27 feb 2012 12:06 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
De Haynes gaat dan ook over de ph1 versei van de 2l m,otor (138pk) en de ph2 2l is een nieuwe motor (tenminste een doorontwikkeling met een andere cylinderkop, vanwege vvt) met 143pk . Dat zal zijn effect hebben op de distributie. |
Auteur: | willy4 [ 27 feb 2012 12:19 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
welke code heeft de motor? |
Auteur: | --willem-- [ 27 feb 2012 13:00 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
De motorcode is EW10A(RFJ). |
Auteur: | JW-C5 [ 27 feb 2012 13:26 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Er is een instructie B1EG37P0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem INJECTIE EW10A. Die kan ik je als PDF sturen. Geef dan even je E-mailadres via een PB, en zet daar ook even de laatste 8 cijfers van je VIN bij, dan kan ik checken of die op jouw motor van toepassing is. Er is namelijk ook nog een andere instructie. Groet, JW |
Auteur: | --willem-- [ 27 feb 2012 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
JW, bedankt voor de omschrijving, maar deze was gelijk aan Haynes. Voor mij is het nog steeds onduidelijk hoe het tandwiel van de nokkenas aan inlaatzijde (waar die massieve plaat zonder gat voor zit) te fixeren. Iemand een idee? |
Auteur: | BJG [ 27 feb 2012 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Met een pennetje van ongeveer rond 5 a 6 (zo uit mijn hoofd) in het kleine gaatje. |
Auteur: | GW-tje [ 27 feb 2012 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Bijlage: b1ep1y1d.jpg Bijlage: b1ep1eud.gif In deze afbeeldingen is jouw riemwiel te zien waarbij langere pennen dan bij de Ph1 worden gebruikt om de riemwielen te blokkeren. Ik denk dat ze inderdaad een stuk dunner zullen moeten zijn dan de 10-6 variant van de Ph1. In de positie's [1] op de 2e afbeelding zie je de stand van de uitsparingen waar dan ruimte zou moeten zijn om de pennen in de motor te prikken. Ik heb trouwens bij het wisselen van mijn eigen distributie niet heel veel spanning gevoeld op de positie van de riemwielen. Daarom denk ik als je de uitlaatzijde met de blokkeerpen vastzet en de krukas dat je met het aftekenen van het inlaat-riemwiel tov het blok er ook wel zult komen. (bougies lossen om geen compressie op te bouwen). Ik weet het, klinkt niet héél professioneel maar ik zou dat wel aandurven mits je goed aftekent. |
Auteur: | --willem-- [ 29 feb 2012 15:40 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
GW, bedankt voor de uitleg. De beschrijving van JW is de juiste. Bij motor ew10a (RFJ) anders dan bij de voorgaande, moet de krukas met een speciale blokkeerpen via het vliegwiel geblokkeerd worden. Deze kan ik huren bij het automaterialenbedrijf waar ik de snaarset heb gekocht. Misschien dat de beschrijving van JW op de FAQ sectie kan komen staan zodat andere doe-het-zelvers ook geholpen zijn. ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 29 feb 2012 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Dat je bij die motor de krukas met een speciaal stukje gereedschap moet blokkeren had ik ook gezien. Maar jouw vraag ging over het blokkeren van het riemwiel van de nokkenas aan inlaatzijde. Hoe ga je dit nu oplossen dan? |
Auteur: | akooiman [ 01 maart 2012 01:37 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Er bestaat ook een stukje gereedschap wat een beetje een functie van een wig heeft. Deze plaats je tussen de 2 tandwielen van de nokkenassen, nadat je het achterste(uitlaat) nokkenastandwiel al vast gezet hebt. vervolgens kun je het tooltje strak draaien waardoor beide tandwielen aan elkaar vast zitten, en dus beide niet meer kunnen verdraaien. |
Auteur: | --willem-- [ 01 maart 2012 13:21 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Ik kan bij het bedrijf waar ik de snaarkit gekocht heb een setje hulpgereedschap huren. Service hè, ik wist niet dat dat bestond. Daar zitten als het goed is ook de pennen bij om de nokkenas tandwielen te blokkeren. En verder een ring om de spanrol in de goede stand te zetten en een gradenschijf om de bout van de krukaspoeli na het beginmoment nog een extra hoekverdraaiing te geven van ongeveer 60 graden. Ik wilde komend weekend aan deze klus beginnen maar ik wil ook de waterpomp vervangen. Deze heb ik al maar ik zag dat de koelwaterslang die naar de ingang van de radiateur lekt bij de ontluchtingsnippel. Hele expansietank leeg! Gelukkig is het geen zomer. Nu kijken waar ik zo'n slang kan krijgen. Via internet nog niets gevonden. |
Auteur: | --willem-- [ 11 maart 2012 01:02 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
help. timing staat nu helemaal fout. Hoe kan ik deze goed krijgen zonder de kleppen te beschadigen? Er zitten meerdere gaten in het vliegwiel waardoor je alles kompleet verkeerd kan installeren. Ik had alles volgens het boekje uitgevoerd. Toen wilde de motor slecht starten en liep niet lekker. Dus nog eens opnieuw alles los. Bij het omwentelen voelde ik dat alles blokkeerde. Ik ben nu helemaal radeloos. Hoe te handelen als je niet weet hoe de krukas t.o.v. de nokkenassen staat? |
Auteur: | WackoH [ 11 maart 2012 01:45 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Goh, da's balen zeg. Als leek zou ik zeggen: Kleppendeksel eraf en bougies eruit. Hopelijk kun je dan de stand van de zuigers zien, zodat je nokkenassen ongeveer goed kunt zetten. Nauwkeurig afstellen dan via de merktekens. |
Auteur: | --willem-- [ 11 maart 2012 08:55 ] |
Berichttitel: | Re: distributieriem vervangen c5 2.0 16v 2005 |
Het is inderdaad balen. weet iemand hoe de zuigers moeten staan (stand krukas) als de nokkenassen geblokkeerd zijn? Dan kan ik via de boegiegaten controleren. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |