Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Terugschakelen lastig bij warme motor
Auteur |
Bericht |
gijs67
C5club Newbie
Auto: C5 2.0i 16V Break, PH2 september 2005
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 169000
Kleur: donkergrijs metallic
Naar boven
|
 Terugschakelen lastig bij warme motor
Goedemorgen allen, Nieuw op dit forum en ik hoop dat er iemand is die een licht kan werpen op het volgende fenomeen. Ik heb sinds 800 km een handgeschakelde C5 2.0i 16V Ph 2 Break uit 2005 met 169000km op de klok. Ding is helemaal OK behalve het schakelen, dat gaat niet helemaal zoals ik het wil. Ten eerste het optrekken in 1 vanuit stilstand gaat erg schokkerig; ik slaag er niet in om vloeiend op te trekken, en nee dat ligt niet aan mijn koppelkunsten..  Merkwaardige is dat het achteruitrijden WEL heel vloeiend gaat....rara pindakaas Wat me kort na aanschaf ook begon op te vallen is dat het schakelen bij koude motor makkelijker gaat dan bij bedrijfstemperatuur. In het bijzonder het terugschakelen van 4 naar drie en 3 naar 2 moet bij warme motor bijna altijd met tussengas, anders wil 'ie er gewoon niet in. Beetje als weer rijden met een GS... Bovendien is het me nu twee keer overkomen dat de motor op toeren bleef met een ingetrapt koppelingspedaal.... Ik heb inmiddels ook gezien dat het koppelmechanisme hydraulisch is maar heb nog geen ontluchtingsnippel kunnen ontdekken.... Mijn eigen analyse leidt me naar het vervangen van de koppeling als sowieso een onvermijdelijk iets. Vraag is echter of het niet goed kunnen terugschakelen daarmee ook geheel is getackled of dat de synchromeshes van de bak toch ook stuk kunnen zijn. Weet iemand een wijze om onomstotelijk vast te stellen dat de synchro's al dan niet in orde zijn? Heeft niet zoveel zin om een oude defecte bak terug te gaan plaatsen....lijkt me zo. Alvast dank voor de moeite. Gijs
|
16 sep 2012 10:47 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Terugschakelen lastig bij warme motor
Als je bak kraakt bij het (in)schakelen, dan zijn je synchromeshringen versleten.
Als de versnelling er niet in wil betekent dat, dat de snelheid van de s.ringen niet gelijk is en dat er niet geschakeld kan worden.
Het klinkt een beetje als een koppeling die niet helemaal vrijkomt, of een defect toplager, dat is het lager dat in het vliegwiel zit. Als dat niet vrij draait blijft de primaire as draaien met dezelfde snelheid als de motor.
Daartegen kun je daarmee wel de achteruit goed inschakelen omdat de as dan niet stilstaat maar direct aangrijpt. Mogelijk gaat dat wel met een klap(je).
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
16 sep 2012 11:17 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Beginnen met je koppeling te vervangen, deze komt niet voldoende vrij en loopt waarschijnlijk slecht over de spievertanding van de prise-as. Daarna maar eens verder kijken of het nodig is om een 2e-hands versnellingsbak te monteren. Of je doet beiden tegelijk, ben je overal vanaf.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 sep 2012 12:06 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
Begin bij het begin!Kijk of je olie nog op peil is (wordt zelden of nooit gecontroleerd bij een onderhoudsbeurt).Een additief bijvoegen - ik doe er altijd Marly GX in - helpt ook! Als het nog niet helpt kun je dan het 'zwaar geschut' bovenhalen.
|
16 sep 2012 16:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Wil je eerst even het volgende testen?
Draaiende warme motor/bak versnelling Neutraal. Koppeling los. Trap nu de koppeling in en schakel meteen in de achteruit.
Probeer dit een paar keer. (dus weer in N, koppeling los)
Hoe gaat dit?
A: moeiteloos B: meestal met een klap of kraak C: niet
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 sep 2012 16:42 |
|
 |
gijs67
C5club Newbie
Naar boven
|
Allen, veel dank tot nu toe!
En om idd bij het begin te beginnen; bij iedere auto die ik koop wordt het 'begin' ingevuld door het per definitie vervangen van ALLE sapjes, dus ook de bakolie. Gezien de zich al vrij snel tonende symptomen ben ik hiermee ook begonnen. Het drainen baarde mij minder zorgen dan verwacht; wat eruit kwam zag er uit als bakolie en niet als slootwater (ook wel 'ns gehad) en op de plug vond ik geen gruis. Ook vond ik geen gruis in de opvangbak, dus ik vermoed/hoop dat het met de slijtage van de bak zelf wel meevalt.
@BJG: zojuist even jouw voorgestelde procedure gevolgd en bevindingen gaan primair richting optie A, mits ik niet probeer te schakelen als een F1 coureur. Jouw 'meteen' heb ik uitgevoerd als koppeling in en met de kracht gelijk de massa van mijn arm naar R gegaan en dat ging bij 10x praktisch moeiteloos. C was in het geheel niet aan de orde en B was aan de orde bij het inzetten van veel kracht/snelheid (de 'F1-way' dus).
Verder naar aanleiding van BJG's idee/voorstel nog iets gedaan, namelijk gaan rijden en bij het terugschakelen van 4->3 en 3->2 eerst een paar x de koppeling ingetrapt alvorens daadwerkelijk terug te schakelen. Lo and behold, toen ging het terugschakelen wel makkelijker...niet zo mooi als bij mijn '93 Xantia met dezelfde KM-stand, maar toch...
Begint toch meer te lijken op idd de koppeling, al dan niet in samenhang met iets in het hydraulische koppelsysteem, of zie ik nog iets over het hoofd?
groet!
Gijs
|
16 sep 2012 19:41 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Hoe heb je de sapjes vervangen?
Zelf gedaan of laten doen?
De koppeling zit namelijk op het DOT4-circuit van de remmen en om dat te verversen en daarbij volledig te ontluchten heb je een Lexia en een ontluchtingapparaat nodig.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
16 sep 2012 20:39 |
|
 |
gijs67
C5club Newbie
Naar boven
|
Heb eerst versnellingbak- en motorolie vervangen. Deze week komt de rest aan de beurt, zoals koelvloeistof en remvloeistof. Hydrauliek laat ik nog even voor wat het is. Aan de remvloeistof was ik nog niet toegekomen om door jouw genoemde reden van 'ff opletten'...
|
17 sep 2012 11:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
@Gijs:Niet lullig bedoeld, maar bij antwoord A kun je juist de koppeling uitsluiten, die komt voldoende vrij. kwam hij onvoldoende, of te langzaam vrij door roest op de spiebanen dan had je antwoord B gehad. In de achteruit is een koppeling die slecht vrij komt onmiddelijk op die manier te herkennen.
Mijn idee is dat je wel eens de verkeerde (te dikke) bakolie kunt hebben gebruikt, waardoor het synchroniseren moeizaam gaat door de dikke oliefilm.
Welke olie heb je gebruikt?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
|
17 sep 2012 20:49 |
|
 |
gijs67
C5club Newbie
Naar boven
|
@BJG: 'k voel me niet zo snel beledigd hoor, dus geen zorgen over 'lullig'. Heb meer aan een helder verhaal dan voorzichtig en onduidelijk, ga dus vooral zo door..  Heb de voorgeschreven 75w80 gebruikt, van Kroon Oil in dit geval. vind 't een lastig te definieren issue: wat in elk geval kan worden vastgesteld is dat de koppeling niet versleten is (slipt nooit door), maar dat er toch íets niet helemaal in de haak is; drukgroep, lager, vloeistof (luchtbellen/vocht), koppelcilinder zelf.... Gezien het symptoom zich 'soms wel soms niet, maar meestal wel' voordoet , alsook het feit dat pompend koppelen óók positief bijdraagt aan de symptoombestrijding, ga ik het eerst eens zoeken in de richting van de koppelcilinder. Heb 't 'geluk' dat de verkoper zich toch een beetje opgelaten voelde en met hem heb ik nu afgesproken te beginnen met het nakijken/vervangen van de koppelcilinder(s) en het verversen van de rem/koppelvloeistof. Materiaal betaal ik en de uren hij, dus kan ik niet heel veel op tegen hebben. Volgende week weten we dus meer. Gijs
|
18 sep 2012 21:28 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Ok duidelijk, ik hoop dat het effect heeft.
Een andere mogelijkheid is dat er in het verleden wegens zwaar schakelen een ander olie in de bak is gedaan. Die jij nu weer hebt vervangen door de originele viscositeit waardoor het probleem opnieuw is opgetreden.
Dit zou je kunnen terugdraaien als het experimenteren met de koppeling geen resultaat oplevert. In dat geval kan ik evt via pb wat info verstrekken over de juiste olie. Ik heb nl wel eens dit soort gevallen op die manier kunnen verbeteren.
|
18 sep 2012 21:40 |
|
 |
gijs67
C5club Newbie
Naar boven
|
Nou, ben ik weer. Na lang puzzelen en alle standaard oplossingen uitgevoerd te hebben toch geen verbetering gerealiseerd; nieuwe sapjes, hulp- en hoofdkoppelcilinder venvangen, extra ontluchten, het hielp allemaal niets. Sterker, door de tijd heen merkte ik ook vaker dat de ontkoppeling niet goed ging; koppelingspedaal ingetrapt houdend in z'n een ging ie toch langzaam rijden. soms tijdens het rijden ontkoppelde hij helemaal niet....werd op enig moment wel gevaarlijk....
Dus mijn eerste vermoeden dat er toch iets met de koppeling an sich niet goed zou zijn maar weer als uitgangspunt genomen en de koppeling integraal vervangen alsook de prise-asbus. Resultaat: zijdezacht schakelen, vloeiend koppelen en ontkoppelen....als nieuw...een heel andere auto lijkt wel. Meisje durf er nu ook weer in te rijden...
Enige ergerlijke is dat we nu nog niet weten wat die symptomen nu exact heeft veroorzaakt; oude koppeling was wel ge-sleten maar niet ver-sleten, drukgroep had slijtagesporen maar niet uitzonderlijk, konden geen breuken of barsten in welk onderdeel dan ook waarnemen en ook het druklager was nog OK. Alleen de prise-asbus zag er niet zo mooi meer uit met wat groeven hier en daar, maar ook weer niet zoveel dat alle symptomen hieraan toebedeeld zouden kunnen worden.
Samengevat; alles is nu weer OK, meer dan zelfs. Als iemand nog een idee heeft waar de oude symptomen door veroorzaakt hadden kunnen worden, graag. Zo niet. kan deze thread gesloten worden.
Ik dank ieder die tijd heeft gemaakt mij even te woord te staan.
Gijs
|
15 nov 2012 14:47 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
Misschien is het probleem niet door een slijtage punt veroorzaakt maar dat er diverse punten opgeteld wel tot deze problemen tot stand is gekomen. Verder nu maar weinig aandacht meer aan besteden en lekker genieten nu alles weer perfect in orde is, succes met de dame. 
|
15 nov 2012 15:07 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|