Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11107 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | C5itroentje [ 19 feb 2012 22:53 ] |
Berichttitel: | Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Haaai ![]() Het CO gehalte van mijn 1.8 16 V motor is te hoog ! Ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak ! Ik ben nu bij de lambdasondes aanbeland. ![]() Ik weet niet of deze nog goed zijn . Zo niet dan wordt er ook verkeerde informatie gegeven aan de computer. Ik heb ongeveer 1 1/2 jaar geleden de katalysator vervangen dus ik ga er maar van uit dat deze functioneert. Ik heb de Lexia aangesloten en die geeft de volgende spanningen aan die de sonde genereerd ![]() voorste lambdasonde 450 mV ( wisselt wel al naar gelang gas geven of minderen ) achterste '' 850 mV ( wisselt ook ) Ik heb geen idee of dit de juiste waardes zijn die je moet meten . ![]() Het enige dat ik weet dat het minder moet zijn dan 1 volt want dat is de max spanning die ze afgeven. Dan zou ook het mengsel te rijk zijn ! ![]() Weet iemand de spanningen die bij een goed functionerende motor horen ? ![]() Anyone any idea ![]() |
Auteur: | chathanky [ 19 feb 2012 23:02 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
De spanning ligt tussen de 25 en 900mv. Die schommelt iets dit om het mengsel te corigeren. De waarde komt overeen met de zuurstofgehalte. De 2 waardes tussen voor en achter liggen te ver uit elkaar. die zouden niet ver van elkaar afwijken. Het lijkt me dat de achtereste lamda te hoog is. (die geeft te veel zuurstof aan die in de uitlaatgassen aanwezig is) |
Auteur: | Oldenhage [ 19 feb 2012 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
![]() Gaat het jou erom altijd overal een antwoord te hebben? Prima, maar plaats dan geen onzin. Soms probeer ik dat met een grap duidelijk te maken ![]() Voorste lambdasonde werkt tussen de 25 en 900 Mv. De gemeten 450 Mv is dus prima op het eerste gezicht. Het gaat er om of de spanning van die sonde varieert. Dat gaat snel, maar als het varieert kan je zeggen dat de sonde goed lijkt te werken. |
Auteur: | Oldenhage [ 19 feb 2012 23:17 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
En ondertussen had je je fout zelf ook al ingezien en verbeterd ![]() |
Auteur: | BJG [ 19 feb 2012 23:21 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Eerst even over de werking: De lambdasonde is een zuurstof-verschil-sensor (galgjewoord ![]() Normaal kun je zeggen dat als een lambdasonde spanning afgeeft en wisselt van spanning dat de sonde gewoon goed werkt. (zie ook JO) Het is het bekende oorzaak-gevolg verhaal. Vaak is een rare lambdawaarde een gevolg van een ander probleem. De lambdasonde werkt als volgt: ![]() ![]() Populairder uitgedrukt betekent het: ![]() ![]() Het motormanagement probeert een ideaal mengsel te bereiken en schakelt steeds tussen rijker en armer. Voorbeeld: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gemiddeld is het mengsel dan correct. (1:14,8) De achterste lambdasonde is ter controle van het systeem (vooral kat). Achter de kat is het zuurstofgehalte vrij constant en laag omdat de reactie in de kat vrijwel alle restzuurstof uit de uitlaatgassen verbruikt. Onder normale omstandigheden is de achterste lambdaspanning constant en ongeveer 0,6-0,3V Alleen bij heftig gasgeven verandert hij heel iets. Concreet jouw probleem: Meet nog eens bij 2000 rpm. Voorste sonde moet gaan pendelen tussen 0,2 en 0,8V Doet hij dat dan werkt de mengselregeling goed. Meet bij datzelfde toerental de achterste sonde. De spanning mag dan niet echt veel veranderen. Je moet meten tussen 0,45 en 0,6 V. Wisselt hij van arm naar rijk, dan betekent dit dat je kat niet meer (goed) werkt. Normaal slaat de mm dan ook de storing efficientieverlies katalysator op en gaat je MIL-lamp branden Uitlaatgasmeting Als je zoals bij de apk-keuring een 4-gasmeting doet worden 4 uitlaatgasbestanddelen gemeten. CO, CO2, HC en O2. Aan de hand van deze 4 waarden kun je vaak al wel behoorlijk goed zeggen wat er waarschijnlijk misgaat. Je hebt dan wel enige technische kennis nodig. Jij hebt het alleen over CO. Als je een printje hebt van de waarden dan is het wellicht mogelijk er iets uit te halen. |
Auteur: | C5itroentje [ 19 feb 2012 23:36 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Zo das snel al een boel informatie ! Thanks ![]() Ik wist idd dat de sonde moet pendelen. Bij de APK meting bleek het volgende als ik het me goed herinner Ik heb helaas geen print ervan ![]() Op benzine CO te hoog HC waarde te hoog ( bij lage toeren ) CO goed HC waarde te hoog (bij hoge toeren) Op gas ( G3) CO goed ( HC ??) (bij lage toeren) CO te hoog (HC ??) (bij hoge toeren ) Ik richt me zoals al vaker hier gemeld eerst de boel maar eens op benzine goed te krijgen ![]() |
Auteur: | chathanky [ 19 feb 2012 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Hier staat nog beschreven hoe de lamda`s werken en kunt controleren. http://www.bosch-lambdasonde.nl/downloa ... sonden.pdf Vreemd dat je geen melding op je boordcomputer hebt gehad. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 feb 2012 09:59 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
BJG schreef: Eerst even over de werking: De lambdasonde is een zuurstof-verschil-sensor (galgjewoord ![]() [...] De lambdasonde werkt als volgt: ![]() ![]() IPV veel verschil moet je zeggen een tekort, want het verschil met buiten is niet zo relevant voor de motorregeling IPV weinig verschil moet je zeggen een overschot aan zuurstof. De lambda sensor meet dus niet alleen het verschil tussen binnen en buiten, hij kan ook meten dat de uitlaatgassen die na een rijke verbranding nog CO bevatten, op zoek zijn naar zuurstof om mee te binden. Een overschot aan zuurstof in de uitlaatgassen betekent een arm mengsel bij verbranding: er was minder brandstof dan de luchthoeveelheid kon verbranden; een tekort aan zuurstof is een rijk mengsel. Omdat het gaat om de uitlaatgassen die de katalysator ingaan moet er nog wel rekening gehouden worden met de reacties die daarin plaatsvinden, waarbij een overschot aan zuurstof eigenlijk wel nodig is, anders zal het onmogelijk zijn de resten HC, CO of NO_x om te zetten in de kat. MAW de eerste moet eigenlijk altijd licht arm meten. Omdat de kat je toestaat dat je verkeerd zit kun je het MM optimaliseren voor andere zaken, bijv max power of max efficiëntie: Bijlage: Ideal-stoichiometry.jpg Citaat: Op gas ( G3) CO goed ( HC ??) (bij lage toeren) CO te hoog (HC ??) (bij hoge toeren ) HC zijn koolwaterstoffen en dat zijn bij LPG dus zeer vluchtige overblijfselen van zeer korte ketens, itt benzine of Diesel waar ze bestaan uit complexe koolwaterstoffen, incl vervelende cyclische en aromatische koolwaterstoffen. Omdat je met LPG begint met zeer simpele koolwaterstoffen (propaan+butaan) blijft er sowieso veel minder over na verbranding (hooguit ethyleen oid). Omdat het per definitie in gasfase verbrandt is HC ook nauwelijks een punt. |
Auteur: | BJG [ 20 feb 2012 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Klopt, alleen refereert hij dit aan de buiten waarde, dus blijft het toch een zuurstofverschilsensor. Het verschil met buiten is inderdaad niet relevant voor het motormanagement, maar de lambdasonde kan nu eenmaal niets anders meten dan een verschil, en dan moet je wel ![]() Als je met een 4 gasmeter gaat meten dan meet je altijd nog iets O2 in de uitlaat, hoe rijk ook. Dat kun je gerust eens proberen met een oude carburateurmotor, waarbij je de mengselstelschroef ver opendraait.. Er blijft altijd iets zuurstof over, al is het weinig. Dat bindt zich gewoon niet allemaal ondanks dat je veel CO uitstoot. Als er veel CO is op zoek naar O2 meet de lambda dit niet direct, hij meet gewoon wat minder O2 in vgl met de buitenlucht. De mate van zuurstof die over is in de uitlaat zegt iets over het mengsel. Maar dat kan de lambda niet meten hij meet alleen een verschil, en in dit geval tussen binnen en buiten de uitlaat. Ga je de kabel van de lambda afbinden met tape, dan krijg je hele rare metingen, omdat de lambda zo wordt afgesloten van de buitenlucht. Ook dit kun je uit proberen. |
Auteur: | C5itroentje [ 20 feb 2012 23:37 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Ja hoor ik heb al geruime tijd "storing uitlaatgas en de bekende lampjes"gehad. ![]() Was dit inmiddels zo gewend dat ik er al geen acht meer op sloeg ! ![]() Vabdaag "tenslotte vakantie"heb ik twee andere sensoren gemonteerd Niet nieuw een van de sloop en de andere heb ik enige tijd geleden uit Engeland over laten komen ( COS 21 ) (China Oxygen Sensor 21) Dit is een universele maar namaak. ![]() De motor loopt een stuk rustiger en blijft beter op toeren ( nu zo.n 670 tot 700 tpm) tewijl die eerst steeds stationair rond de 800 toerenmaakte. ![]() Ik heb de spanningen gemeten en die zien er al veel beter uit dan de afgelopen week De voorste pendelt tussen 150 en 700 mv en de achterste blijft zowaar op een nette 460 pendelen. ![]() Dit ziet er mijn inziens al weer een stuk beter uit maar nog niet helemaal goed denk ik ? ![]() Dankzij jullie bijdragenkan ik nu veel gerichter zoeken en ik weet nu dan ook wat de ideale spanningen van de lambda's dienen te zijn. ![]() |
Auteur: | chathanky [ 20 feb 2012 23:54 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
De achterste zal ook niet zo hard pendelen. Als je de emissiestoring gereset hebt en deze komt niet meer terug zou het goed moeten zijn. |
Auteur: | C5itroentje [ 21 feb 2012 00:24 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Merci Bien Vielen Dank Thank You Novo sibirsk Kroetjan Vario Nou ja, in ieder geval dank voor het meedenken ! ![]() |
Auteur: | BJG [ 21 feb 2012 00:36 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
Heel goed dat je eerst op benzine de boel goed wilt hebben. ![]() Er is overigens nog wel een kans dat er nog steeds iets niet goed is. Heb je mogelijkheden om even de 4gas meting te laten doen bij een garage ergens? Bij een goed werkend systeem (2500rpm) meet ik meestal op benzine zo uit mijn hoofd: Co, 0-0,3% Co2, 14-16% HC, <50 O2, 0,5% lambda 0,97-1,03 Duidelijk andere waarden duiden op een probleem. |
Auteur: | EvilTwin [ 21 feb 2012 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
BJG schreef: Als er veel CO is op zoek naar O2 meet de lambda dit niet direct, hij meet gewoon wat minder O2 in vgl met de buitenlucht. De mate van zuurstof die over is in de uitlaat zegt iets over het mengsel. Maar dat kan de lambda niet meten hij meet alleen een verschil, en in dit geval tussen binnen en buiten de uitlaat. Daar moet ik je toch verbeteren, een lambda-sensor kan dit wel meten: stel aan de ene kant (buiten) is 20% zuurstof, aan de andere kant 0%, maar er is daar 2% CO, dan meet hij dus 21% O2-verschil, omdat het CO vraagt om O2 (in verhouding 2:1). Hij meet namelijk het zuurstofverschil doordat er daadwerkelijk zuurstof (als ion) over de barrière springt. Als er zich CO (of andere stoffen) daar bevinden trekken die letterlijk zuurstofionen aan. Alle concentraties onder de ~20% zijn een tekort, alle concentraties boven de ~20% zijn een overschot, maar die situatie zou bij een lopende motor wel erg vreemd zijn. |
Auteur: | BJG [ 21 feb 2012 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: Wie weet de spanning van de lambdasondes ?? |
![]() Ok ik ga daarin mee, duidelijk uitgelegd. Ik heb er eigenlijk nooit rekening mee gehouden dat CO de zuurstof daadwerkelijk aantrekt en zodoende dus gemeten wordt. Door de lambdasonde. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |