Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=11025 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | WackoH [ 05 feb 2012 01:14 ] |
Berichttitel: | Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Vandaag voor de tweede keer deze week ‘storing uitlaatgas’ en noodloop… Lijkt de meest voorkomende storing bij de C5 te zijn, maar had niet gedacht dat het mij zou overkomen. Want geen LPG, bougies, bobine, roetfilter, Eloys, swirlklep, intercooler of verstelbare turbo… Het gebeurde als volgt: De auto ging een beetje schokkerig rijden, bij stevig gas geven (meer dan helft van gaspedaal) ging dat over in onregelmatig lopen (alsof een cilinder niet goed meedeed). Vervolgens 'storing uitlaatgas' en noodloop (max. ~2500 toeren en duidelijk minder vermogen, max. snelheid was vandaag 110 km/h). De noodloop was vandaag na 30 min. parkeren weer voorbij, maar de storing staat er nog (was de vorige keer de volgende dag weg). Starten gaat niet slechter dan voorheen. Auto is nog niet uitgelezen. Volgens mij blijven bij mijn simpele HDI’tje de volgende zaken over (met afnemende kosten ![]() - Hogedrukpomp (Siemens, geen Bosch zoals bij meeste HDI’s), - Verstuiver(s), - Druksensor, - EGR (niet waarschijnlijk want ik had voorheen ook geen problem toen het vacuumslangetje los zat) - Luchtmassameter (kan ik zien of meten dat er een probleem is?) - Brandstoffilter of - Losse stekker, ergens... Willen jullie nog een gokje op de oorzaak wagen? Nog als extra observatie: Rond de 1400 tpm gaat de motor schokken, alsof er een resonantie ontstaat. Dit is al sinds ik de auto heb (drie jaar) en vooral bij kouder weer. Een beetje gas los laten en het is voorbij. Ik zal de auto volgende week laten uitlezen. Gaat een standaard uitleesapparaat bij de garage in de straat (daar laat ik het onderhoud uitvoeren) voldoende info geven, of moet ik naar een Citroengarage? |
Auteur: | EvilTwin [ 05 feb 2012 11:45 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
naast genoemde zaken, lucht: -filter, lekkage, carterventilatie -smoorklep -MAF/LMM (luchtmassameter) -buitendruk sensor -vacuümpomp (EGR+smoorklep bediening, remvacuüm) brandstof: -LD regulator -HD regulator op rail -regulator voor 3plunjer HD pomp -lage druk brandstofpomp (opvoerpomp) -brandstoffilter elektriek: -voor-/naverwarmingsregelaar -voor-/nagloeibougies diverse sensoren: -koeltemperatuursensor -toerentalsensor -snelheid auto (via ABS of uit vbak) -nokkenassensor -pedaalsensoren (rem+koppeling) -gaspedaalsensor -airco-druksensor NB 110pk versies met intercooler voegen niet echt belachelijk veel toe hoor. oa. -brandstoftemperatuursensor -inlaatdruksensor -turbo-overdrukregelaar (mbv vacuüm) optioneel: -CC en de 2.2HDi voegt daarbij dan weer, roetfilter: -Eolys compu/injector/sensor -katalysator temp sensor -FAP drukverschilsensor -tankdopsensor variabelinlaatspruitstuk en turbo: -swirlklep (+bediening) -warme lucht smoorklep -var. turbo bediening optioneel: -elektronisch gaspedaal -ESP |
Auteur: | WackoH [ 05 feb 2012 16:47 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Dank voor het super overzicht. Op enkele punten heb ik hieronder een opmerking toegevoegd: lucht: -filter, lekkage, carterventilatie --> Het luchtfilter is 12k geleden vervangen -smoorklep --> wat doet deze in een dieselmotor? Gaat die een beetje dicht als de EGR open gaat? -MAF/LMM (luchtmassameter) --> die had ik inderaad al genoemd -buitendruk sensor --> goh, zit dat er ook op ![]() -vacuümpomp (EGR+smoorklep bediening, remvacuüm) --> Ik heb nog geen andere problemen met vacuum kunnen ontdekken brandstof: -LD regulator --> Dat heet blijkbaar 'Elektroklep opbrengstregelaar' (zie hieronder) -HD regulator op rail --> De 'raildruksensor' lijkt me inderdaad een mogelijkheid -regulator voor 3plunjer HD pomp --> Die heeft deze pomp niet. Maar wel een 'Elektroklep drukregelaar'. -lage druk brandstofpomp (opvoerpomp) --> die zit in de Siemens-brandstofpomp geintegreerd -brandstoffilter --> inderdaad. Zou de goedkoopste/makkelijkste oplossing zijn. Maar waarom treedt dan is het niet logisch dat het probleem soms wel en soms niet op? Meer achtergrond over de brandstofinjectie en tips (testrit met Lexia en brandstofdrukken uitlezen) staan hier. elektriek: -voor-/naverwarmingsregelaar & -voor-/nagloeibougies --> lijkt me niet waarschijnlijk omdat het probleem bij een redelijke warme motor optrad. diverse sensoren: -koeltemperatuursensor, toerentalsensor, snelheid auto (via ABS of uit vbak), nokkenassensor, pedaalsensoren (rem+koppeling), gaspedaalsensor, airco-druksensor Omdat het probleem jusit bij versnellen optrad, lijkt me een van de bovenstaande sensoren niet voor hand liggen. Maar het lijstje is zeker handig Hieronder een paar mooie plaatjes uit een training van Citroen: |
Auteur: | EvilTwin [ 06 feb 2012 12:08 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Het lijstje was voor de variant met een Bosch HDi systeem, dus daar kan idd nog een verschil in zitten. De smoorklep is er zowel tbv motor- als emissieregeling, bijv NO_x reductie (net als de EGR), maar je kunt hem ook zien als onderdeel van de turbodruk regeling. Hij zal ook wat doen als de EGR niks doet (koud/vollast). Het brandstoffilter kan vervuild raken door brakke Diesel, bijgemengde bioDiesel of PPO. Dat zal niet altijd een probleem zijn maar vooral als er een hoog brandstofdebiet is, bij een hogere vermogensvraag. Dat is exact waar je een probleem had. Het is dus niet zo gek om daar eerst naar te kijken, maar gewoon de storing(en) uitlezen is natuurlijk nog wat slimmer. ![]() |
Auteur: | WackoH [ 07 feb 2012 00:44 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
EvilTwin schreef: Het is dus niet zo gek om daar eerst naar te kijken, maar gewoon de storing(en) uitlezen is natuurlijk nog wat slimmer. ![]() Vandaag het iets dommere als eerste gedaan: Een nieuw brandstoffilter gehaald en geinstalleerd. Het oude filter zag er aardig zwart uit. Bij een ritje met het nieuwe filter trad er geen uitlaatgas storing meer op. ![]() Het schoot me te binnen dat ik zelf de makkelijke filters (lucht, brandstof en interieur) heb vervangen, toen ik de 1ste keer dat ik de auto voor een beurt bij de buurtgarage bracht (vond ik leuk om te doen). Bij latere beurten heb ik dat niet meer gedaan. Nu heb ik de rekening v/d laatste beurt eens bekeken. Daar stond alleen een oliefilter op. Dus het kan goed zijn dat het brandstoffilter (en luchtfilter?) door een misverstand de laatste 30 (ik heb inmiddels 10k sinds de vorige beurt gereden) of zelfs 50k niet vervangen zijn. ![]() Dan verstopt zo'n filter toch relatief snel. Ik tank overigens meestal Elan (onbemande tankstations van Total) of Esso. |
Auteur: | EvilTwin [ 07 feb 2012 11:31 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Mooi dat het met het brandstoffilter opgelost is, het is niet de eerste keer dat het zo simpel is ![]() Het luchtfilter is makkelijker, maar minder kritiek bij de HDi's. Voor het brandsstoffilter houd ik altijd 30dkm max aan (bij alle HDi's), maar het kan wat verschillen door de formaten, het tankgedrag en het verbruik. Je ziet maar weer eens dat de motor wel complex kan lijken (met tientallen sensoren, computers en regelunits), maar de oorzaak is soms iets heel simpels. |
Auteur: | WackoH [ 07 feb 2012 21:06 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Het lijkt inderdaad opgelost te zijn. Het is leuk om vantevoren te filosoferen over wat er allemaal aan de hand kan zijn. Maar altijd belangrijk om met de eenvoudigste zaken te beginnen ![]() |
Auteur: | Maarten [ 07 feb 2012 21:24 ] |
Berichttitel: | Re: Uitlaatgasstoring, zelfs bij mijn HDI'tje... |
Mooi ![]() Ben altijd blij om te zien dat de HDi's vrijwel onbekend zijn met die storing... juist omdat er zoveel oorzaken van kunnen zijn! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |