Koude C5 rijdt als een zoutzak
Auteur |
Bericht |
RickyW
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 okt 2011 16:00 Berichten: 11
Auto: C5 berline 2.0 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 130000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Koude C5 rijdt als een zoutzak
Afgelopen woensdagmiddag de auto gepakt en weggereden. Dit is wat ik merkte: - auto trekt moeizaam op - als ik van 1 naar 2 wil schakelen, staat de auto al praktisch stil als ik hem in z'n 2 heb: hij rolt niet meer door. Er lijkt ergens binnenin een enorme weerstand te zitten - schakelen gaat zwaar (duwen om hem in de versnelling te krijgen) - bij het terugschakelen naar 1 blijft hij in zijn vrij op 2000 toeren draaien - hij loopt 15-20 l per km (ik ben dan nog nauwelijks de hoek om) - hij ligt als een zoutzak op de weg, er is geen vering te bemerken. (sturen gaat niet zwaarder dan normaal)
Na 500 m rijden lijkt het al wat gemakkelijker te gaan. Na 5 minuten heb ik het gevoel dat de auto er weer helemaal is: verbruik prima, reactie prima, vering prima. We zoeven rustig verder.
Omstandigheden: 's nachts en 's ochtends is het nog -10 C. De C5 staat buiten in een tochtgat op het noorden tussen 2 huizen.
Garage gebeld: ze weten niet waar het aan ligt; ik moet de auto achterlaten en dan zullen ze er wel naar gaan kijken. Maar ik ga zo niet graag meer de weg op.
Ik denk zelf aan (te) dikke olie. Ik heb wel eens een temperatuuraanduiding (tot -20 C of tot -30 C) op olie zien staan, maar ik kan dat nu niet meer terugvinden. Wie weet hier meer van? Of heeft dit zelf al eens gehad en heeft voor mij de oplossing? Groeten, Rick
|
03 feb 2012 10:52 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
remblokken vastgevroren aan de remschijven?
|
03 feb 2012 11:05 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Lijkt me de meest aannemelijke oorzaak, maar ook : de auto met de kont in de wind, (doen koeien namelijk niet voor niks) en in de versnelling die je gebruikt als je wegrijdt b.v. 1e of achteruit versnelling, en dan eens kijken naar de dikte van de olie, misschien wat dunnere 5W40 erin doen...
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
03 feb 2012 11:48 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Zou niet zo gauw aan de motorolie twijfelen, maar dan eerder aan die in de bak. Je zult alles moeten bekijken en liefst als je 's avonds de auto weg zet deze aan 1 kant op 2 bokken plaatsen. Blok achter de achterwielen en bak in de vrij. Dan kun je 's morgens door aan de wielen te draaien verschil voelen met de avond ervoor qua weerstand. Dat geeft een indicatie of je moet zoeken in de aandrijving, remmen of wiellagering.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2012 11:56 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Staat de auto wel op de rijhoogte? Zowel voor als achter. Vering kun je prima met draaiende motor testen, door de kofferklep te openen en flink de dorpel in te duwen. Voor is het wat lastiger om iets te vinden waarop je kracht kunt zetten, en de veerstijfheid is ook 2x die van achter. Hoogte is wat ingewikkelder, maar na deze inveertest kun je op het oog wel zien of de wielen (assen) netjes oplijnen met de carrosserie. De zwarte dorpellijsten moet door de Citroën logo's gaan op de wielen. De complete procedure om zeker te zijn is vrij complex: viewtopic.php?p=211647#p211647
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 feb 2012 14:07 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Dooie elektrische hydroliekpomp. Pomp heeft teveel verlies en kan pas bijbenen als er even gedraaid is? Probeer eens of het verschil maakt als je de auto eerst 5 minuten warmdraait voordat je vertrekt. Als er dan niets loos is, kun je de pomp verdenken.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2012 18:31 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Het lijk erop dat het probleem voortkomt doordat het zo erg vriest, de schanieren zullen vochtig zijn en dus bevriezen wat het zwaar bedienen zal veroorzaken. Het feit dat als je doorschakelt bijna weer stil staat heeft te maken met bevroren handremmechanisme zoals al als antwoord is gegeven, heb ik zelf eerder ook gehad met een andere auto.
Bij vorst niet de handrem gebruiken maar in de 1 of R parkeren.
|
03 feb 2012 21:27 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Ik heb dat niet gelezen van dat handremmechanisme........wel iets van remblokken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2012 21:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Klopt, en die blokken blijven dan tegen de schijf gedrukt omdat de handremkabel vast zit Ik heb dat jaren geleden ook gehad, bij mijn BX TZD Turbo. Die was nog geen drie jaar oud, maar ook daarbij vroren de handremkabels vast. Met hetzelfde gevolg Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2012 21:43 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Heb anders nergens gelezen dat de auto met de handrem aangetrokken geparkeerd word... 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
03 feb 2012 21:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Ik ook niet..... Maar is dat niet de standaard procedure bij een C5 met BVM5? Het zal mij niet overkomen. Ik zet 'm weg in de P-stand Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2012 21:57 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Ik heb nu mijn eerste BVA, maar parkeerde altijd in R.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2012 22:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Ik lees nog geen reacties over het schakelen:
De versnellingsbakolie is bij -10 gewoon zo dik als stroop. Voor de synchromesh is het moeilijk daar doorheen te "bijten" bij het schakelen, het is normaal dat dit bij koud weer even wat lastig gaat.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 feb 2012 23:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Maar is dat dan een verklaring voor wat eerder geschreven werd: RickyW schreef: Afgelopen woensdagmiddag de auto gepakt en weggereden. Dit is wat ik merkte: - auto trekt moeizaam op - als ik van 1 naar 2 wil schakelen, staat de auto al praktisch stil als ik hem in z'n 2 heb: hij rolt niet meer door. Er lijkt ergens binnenin een enorme weerstand te zitten ... Dat zou er op kunnen duiden dat er een rem blijft hangen. Oftewel, laat RickyW maar uitsluitsel geven of hij z'n C5 al-dan-niet op de handrem had staan.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 feb 2012 23:29 |
|
 |
RickyW
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 okt 2011 16:00 Berichten: 11
Auto: C5 berline 2.0 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 130000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Koude C5 rijdt als een zoutzak
Hi mensen, Bedankt voor het meedenken. Ik parkeer hem inderdaad altijd op de handrem, en hij stond ook met zijn neus in de wind. Toch denk ik dat het een combinatie van dingen moet zijn. Het afremmen in zijn vrij lijkt me goed van een vastgevroren handrem te kunnen komen. Maar is daar wat aan te doen dan? Of alleen maar niet gebruiken (in zijn achteruit zetten bij vorst)? Kan ik hem nu stationair laten draaien om hem vooraf te laten ontdooien? Het moeilijke schakelen zal dus mogelijk met de koude (en dus dikke) olie in de versnellingsbak te maken kunnen hebben. Even warmdraaien zou dit toch ook kunnen verhelpen, toch? Blijft over de vering. Ik vind dit wel opmerkelijk. Met onze Evasion hadden we hier geen last mee (wel een geheel andere auto, maar toch). En dat alles bij maar -10 C. Op de plek waar we deze zomer naar toe op vakantie gaan (Haute Savoie) is het nu -15 C overdag (-30 C 's nachts). En daar rijden toch ook C5-jes rond? Ik ga morgen maar het een en ander eens uitproberen. Bedankt. Rick
|
03 feb 2012 23:43 |
|
 |
|