Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10921
Pagina 1 van 3

Auteur:  Sietze [ 14 jan 2012 10:48 ]
Berichttitel:  2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Hallo allemaal,

Ik heb sinds twee weken een 2.0 16V op lpg uit 2001 gekocht, maar nu heb ik een rare storing op lpg.
Als ik rond de 30 km gereden heb begint de auto heel lichtjes te stoteren en dan binnen circa 3 km is het zo erg geworden dat de auto zo begint te bokken dat hij overschakelt op benzine en de lpg diagnose begint te piepen.
Ik heb hierbij geen storingen op de gewone computer.
Als ik dan probeer terug te schakelen op lpg weigert hij weer, maar na circa 10km of als ik de auto even uit zet, rijdt hij weer 30km op lpg.
Het probleem is echter dat ik 60km van min werk woon, dus mijn reistijd is iets langer geworden.
Er zit een SGI systeem in van AG.
Ik heb de bougies net vervangen en kwam er vorige week achter dat de vacuumslang geknapt was, dit heb ik reeds gerepareerd, maar het probleem blijft.
Ik heb alle massa aansluitingen van de auto ook nog even schoongemaakt en in de vaseline gezet en de verdamper gecontroleerd op sludge, maar dat zit er ook niet in.
De auto rijdt verder perfect op lpg en benzine, ook stationair.

Vandaag ga ik de olie en filters (lpg filters nog niet) e.d. ook nog even vervangen.

Heeft dit iets te maken dat de computer na een x aantal km zijn regeling aanpast?
Weer iemand hoe je de filters van het lpg systeem kan vervangen?

Auteur:  EW [ 14 jan 2012 12:51 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Heb je je LPG-installatie al uitgelezen?
Als het diagnoselampje gaat branden heeft die namelijk waarschijnlijk je probleem opgeslagen.

Auteur:  breakie [ 14 jan 2012 13:51 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Lucht in het koelsysteem waardoor de confector bevriest?

Auteur:  exroosje [ 14 jan 2012 15:54 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

De verdamper of condensor bedoel je neem ik aan. Zat ik ook aan te denken. Of dat ding is verstopt / overleden. Je moet onder de motrokap dan kunnen voelen dat het ding helemaal bevroren is als dat gebeurt.

Auteur:  Sietze [ 14 jan 2012 16:38 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Bedankt voor de reacties.

Nee ik heb hem nog niet uitgelezen, omdat ik niet direct 100 euro voor een diagnose wil betalen.
Ik heb de diagnose manual van internet gehaald en volgens mij kan ik hem ook wel met de computer van de auto uitlezen omdat de lpg installatie gebruikt maakt van dezelfde sensoren.

De elm scanner voor de auto heb ik vorige week besteld, maar heb ik nog niet binnen (mijn huidge vag com werkt niet op franse auto's)

Wat is er dan mis aan de verdamper als hij bevriest?
Kan ik deze zelf reviseren, ik heb diverse revisiesets gezien op internet?

Auteur:  Klussie [ 14 jan 2012 18:56 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Het bevriezen van de verdamper komt voor als er geen of te weinig koelvloeistof door de verdamper gaat.
Koelvloeistof nivo al gecontroleerd?

Auteur:  Herman [ 14 jan 2012 18:59 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Nadeel van verdampers met die leeftijd, te veel te lijden aan allerlei dingen, koude hitte lpg en KVS, gewoon reviseren de verdamper.! :smt023

Auteur:  Klussie [ 14 jan 2012 19:24 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Niet zo snel met reviseren adviseren Herman ;)

Deze verdamper bevriest waarschijnlijk gewoon.
Na 10 km rijden is de boel weer ontdooit door warmte van de motor en kan hij weer 30 km rijden waarna het euvel zich herhaalt.
Ik zet mijn centen op te weinig KVS.

Auteur:  JW-C5 [ 14 jan 2012 19:28 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

....dan wel een slecht ontlucht koelsysteem.... :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Klussie [ 14 jan 2012 19:31 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Dit hangt van de plaats af waar de verdamper is gemonteerd.
Bedrijven die het snel en makkelijk willen doen plaatsen de verdamper vrij hoog, hoger dan de ontluchtingsnippels van de motor/kachel en dan kan je deze problemen krijgen.

Auteur:  GW-tje [ 14 jan 2012 20:24 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Bij de SGI is het reinigen van de filters redelijk simpel:

Er gaat vanaf je verdamper een dikke aanvoerleiding naar de motor. Die zit met 3 kruiskopschroefjes M4 vast en die trekken de flens van het aansluitstuk tegen de uitgangsopening aan. Een beetje een wazige constructie maar het werkt. Hiervan draai je er 2 los en dan haak je de slang eruit. Als je dan in de uitgangsopening kijkt zit daar een gazen filter. Deze kun je eenvoudig onder de kraan of in een bakje uitwassen. Aan de ingang zit een soortgelijk iets, die heb ik zelf er nog niet uitgehad. In de dikke slang die je net los hebt gehad zit meestal in het midden een rond aluminium of messing dik rond ding van een centimeter of 3 lang. Dit is het drooggasfilter. Slangklemmen los, ding eruit wurmen, nieuwe erin (let op de pijl van de stroomrichting; die gaat naar de motor) slangklemmen weer vast en dat was het alweer. Bij mij waren de aansluitingen ΓΈ16mm. Controleer dat even door de inwendige diameter van de slang te meten als je een nieuw filter bestelt.

Hier te koop: LPG drooggasfilter kort

Voor het voorkomen van bevriezing zul je inderdaad je verdamper moeten verhangen en/en zeer goed ontluchten.

Auteur:  Sietze [ 14 jan 2012 21:22 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Super heren (en/of dames), hier kan ik wat mee. :smt038
Het koelvloeistofniveau was erg laag en heb ik van de week bijgevuld, maar ik heb verder niets ontlucht.
En inderdaad de verdamper is erg hoog geplaatst tov het koelvloeistof niveau.

Ik ga morgen even wat testen, ik haal de koelslang aan de retourzijde van de verdamper wel even voorzichtig een beetje los om hem te ontluchten.

Drooggasfilter ga ik ook vervangen en de andere reinigen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Auteur:  tonny25 [ 14 jan 2012 21:29 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Laag koelvloeistof nivo? Waar is de rest gebleven?
Ik gok op lekke koppakking. Komt lucht in systeem en verdamper wordt niet meer warm.

Groeten en succes. Tonny.

Auteur:  GW-tje [ 14 jan 2012 21:41 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Is inderdaad wel even iets om goed in de peiling te houden......goed controleren, zonodig koelsysteem even af(laten)persen om dit uit te kunnen sluiten.

Auteur:  Klussie [ 14 jan 2012 22:08 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 16V valt uit op lpg na circa 30km

Niet meteen het ergste vrezen Tonny
Problemen met koppakkingen zijn er weinig bij deze motoren.
Poreuze koelslang of klem die niet helemaal goed zit kan ook kvs verlies tot gevolg hebben.

Bij een verdamper waar steeds "lucht" inkomt is het veel waarschijnlijker dat het membraan van de verdamper lek is waardoor er lpg in het koelsysteem komt, en dan moet je ff een revisie setje kopen zoals Herman al aangaf ;)
Er zijn al heel wat koppakkingen vervangen terwijl achteraf gewoon een simpel membraan lek bleek te zijn, :?

Maar TS kan na 10 km gewoon weer op lpg rijden dus iets in mij zegt dat dit het niet is ;)

Gewoon in de gaten houden zoals GW'tje zegt

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/