Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aandrijving stuurbekrachtiging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1088
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ronald [ 27 maart 2007 00:39 ]
Berichttitel:  Aandrijving stuurbekrachtiging

EvilTwin schreef:
N.B. de C6 heeft een electrische stuurbekrachtigingspomp (snelheids afhankelijk) De C5 heeft een mechanische stuurbekrachtigingspomp (toerental afhankelijk, behalve in de V6)


:twisted: :twisted: blij dat je dit aansnijdt, ik heb er al eens eerder naar gevraagd.
De brochures zijn duidelijk: V6 snelheidsafhanklijk, de rest toerenafhankelijk. Nu rij ik (bijna) dagelijks in een V6 EN in een van de rest, dus het verschil in gevoel is me ook steeds duidelijk. Waarbij ik het gevoel van de rest prefereer boven dat van de V6, maar dat terzijde.
Jij verdiept het verschil nogal door het onderscheid te maken tussen mechanisch (de rest) en electrisch (V6). Waarvoor veel dank, dit verschil is uitermate ongedocumenteerd. Als jij een andere poster was dan :twisted: :twisted: had ik gelijk om aantoonbaarheid gevraagd, maar met jouw historie neem ik het gelijk voor waar aan. :lol:
BLijft voor mij de vraag waar C de termen snelheid- en toerenafhanklijkheid vandaan haalt.
Snelheidafhankelijk (V6) kan ik me iets bij voorstellen, hoe hoger de snelheid des te minder bekrachtiging je wilt, omgekeerd, lage snelheid, parkeren, manouvreren veel bekrachtiging. Dit is ook niet echt spannend, dat had je 20 jaar geleden al in bv een Opel Escort ofzoiets.
Bij toerenafhankelijkheid (de rest) kan ik me helemaal niks voorstellen. Als ik parkeer/manouvreer is dat bij lage toeren, dus bekrachtiging omgekeerd evenredig? Als ik bij bv 30 kmu opschakel van 2 naar 3 zak ik in de toeren, verandert dit mijn bekrachtiging, nee toch ? Ik snap het niet. Weet jij het ?

gr. Ronald

Auteur:  EvilTwin [ 27 maart 2007 02:11 ]
Berichttitel: 

je leest iets verkeerd in mijn post, alleen de C6 V6 (HDi en es9) hebben een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Deze is snelheidsafhankelijk.

Ook op de C5 V6 is de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk, maar niet mbv een elektrische pomp.

De stuurbekrachtiging op alle C5s werkt met een pomp die rechtstreeks door de accessoire riem wordt aangedreven. Voor allen behalve de V6 geldt: stationair levert die 100bar en dat neemt af bij toenemend toerental (dus neemt de stuurbekrachtiging af)

Voor de C5 V6 geldt dus ook dat er een pomp zit op de accessorie riem, maar hiervan is het debiet snelheidsgeregeld.

Als je met een toerenafhankelijke stuurbekrachtiging te ver doortrekt, heb je eigenlijk relatief weinig bekrachtiging. Dus in 2 met 80km/h een bocht nemen is relatief te zwaar, terwijl 140 in 6 te licht is. Op de V6 is dit beter gebalanseerd.

Op de C6 V6 is dit nog beter, bovendien wordt er efficienter met vermogen omgesprongen, door de elektrische pomp.

Zoals gezegd de stuurbekrachtigingspomp zit op de snaar, bij de airco en de dynamo, het is dus logisch dat de C6 2.2HDi met dezelfde motor als de C5 ook diens (simpelere) stuurbekrachtiging krijgt.

Dikke kans dat die ouwe kadett ook maar gewoon toerentalafhankelijk was.

Auteur:  exroosje [ 27 maart 2007 13:39 ]
Berichttitel: 

tja wat is logisch.

De v6 benzine i sook dezelfde motor maar heeft riemaandrijving bij de C5 en electrisch bij de C6 voor de stuurbekrachtiging. Datzelfde verschil kan dus ook voor de 2.2 gemaakt worden tussen C5 en C6.
Hangt er meer vanaf of constructietechnisch de stuurbekrachtiging bij de motor of bij de auto hoort. Kennelijk in het geval van de V6 de auto, dus waarom niet ook dan bij de 2.2 HDI


Op zich vind ik de C5V6 bij lage snelheid duidelijk lichter sturen als mijn eerdere C5 2l(wel heel erg licht asl je het me vraagt, waarschijnlijk de reden dat Ronald het ook niet geweldig vind). Maar op zich zou het syteem beter moeten kunnen zijn als de toerenafhankelijke. Op snelheid is het wel prima, sowieso is een V6 iets koersvaster door het hogere gewicht op de voortrein.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/