Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Schokken 2.0 16v benzine
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10783
Pagina 1 van 2

Auteur:  Bart1979 [ 20 dec 2011 19:25 ]
Berichttitel:  Schokken 2.0 16v benzine

Bij mijn C5 2.0i 16v uit 2001 begin ik me meer en meer te storen aan het schokken bij stationair toerental. Het is een gevoel alsof er iemand zachtjes achter tegen de wagen rijdt, maar dat is gelukkig niet het geval ;) .

Nu lees ik van alles over de 2.0 mbt klepstoters, etc. Echter, ik hoor geen klepstoters tikken of iets in die zin. Het is meer schokken bij stationair, motor warm of koud maakt niet uit. Hetzelfde doet zich voor als je onder de 2000 rpm optrekt in bijvoorbeeld de 2e of 3e versnelling. Beetje laag in toeren dus voornamelijk.

Wat is de ervaring hiermee? Ik lees dingen over oplossingen in de zin van andere bougies, dunnere olie, of een combinatie daarvan. Gasklephuis reinigen?

Er zit momenteel 5w40 in de auto, en ik heb intussen over 10.000km ongeveer een liter 5w30 Shell Helix Ultra Extra bijgevuld. Rijden doe ik voornamelijk op Euro 95...


Wat te doen? :smt017

Auteur:  GW-tje [ 20 dec 2011 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Als je verder geen meldingen krijgt over storingen zou ik toch beginnen met het vervangen van de bougies en zou je eens een andere bobine moeten proberen. Ik weet dat Herman er nog 1 in de verkoop heeft/had en die is voor dat soort zaken uitermate geschikt. Daarna maar eens verder kijken.

Auteur:  Timo 1972 [ 20 dec 2011 20:41 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Klinkt idd iets van onsteking , bougies eens doormeten of er een kapotte bij zit.
Dan naar bobine , en zo verder de rij af.

Auteur:  Bart1979 [ 21 dec 2011 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Straks de auto maar eens even laten uitlezen bij Moonen in Elshout met de Lexia... Krijg ook vaker bij koude start storing uitlaatgas, dat kan natuurlijk vanalles zijn. Uitlezen biedt daarbij als het goed is soelaas. Dan kijken we wel verder wat de aanpak moet zijn (bobine, andere olie, bougies, etc).

Auteur:  EvilTwin [ 21 dec 2011 14:36 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Als er idd een probleem is met klepstoters (timing) of bougies (ontstekingen overgeslagen) dan zal dat geregistreerd zijn. Een emissiestoring is daarvan een goede indicatie, maar het kan idd vanalles zijn.

Auteur:  Bart1979 [ 21 dec 2011 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Voila, de wagen is uitgelezen bij de garage. Niets bijzonders te zien, drie storingen opgeslagen in het geheugen van het mm: twee maal fout in verstuiver nr. 3, een maal fout uitlaatgasrecirculatie (geen recirculatie).
Toch handig om bij zo'n kleinere garage zelf te kunnen meekijken, dan zie je zelf wat er mankeert op de Lexia.

Even overlegd, en het beste was om het nu te wissen, en te wachten tot het eens terugkomt ('storing uitlaatgas') en dan nogmaals even laten uitlezen.
Nadien evt. een plan de campagne opstellen.

Volgens de garagist was het nu nog te snel om zomaar allerlei zaken te verdenken, aangezien hij niet de storing zag die hij verwachtte (bobine).

Dus, we moeten het nog even aanzien. Op de terugweg geen schokken gemerkt...Ik ben benieuwd.

Auteur:  Timo 1972 [ 21 dec 2011 21:08 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Het zou natuurlijk ook een bougie kabel kunnen zijn.

Auteur:  GW-tje [ 21 dec 2011 22:21 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

No offence Timo....maar heb jij al eens onder de motorkap gekeken van een C5 met benzinemotor?
:smt190

Auteur:  Herman [ 22 dec 2011 00:17 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Bobine en kabel van alle 4 ineen samen gebouwd.! :smt190

Afbeelding

Auteur:  Bart1979 [ 22 dec 2011 11:57 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Yep idd, zonder kabels bij de C5...kunnen die alvast niet door allerlei marters aangevreten worden ;-).

Vreemde is, het schokken heb ik ook vanmorgen niet gemerkt...terwijl het gisteren toen ik naar de garage reed toch overduideiljk was bij stilstaan voor kruisingen/stoplichten, etc.
Toch geloof ik niet dat het met een simpel resetje opgelost zal zijn. We houden u op de hoogte ;-).

Auteur:  C5Paul [ 22 dec 2011 12:49 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Omdat bij uitlezing je meldingen hebt gehad over uitlaatgasrecirculatie storingen, zou het ook goed de EGR-klep kunnen zijn. Bij mij kwam dit probleem ook rond 180.000 km. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik erachter was dat dit het probleem was.
Je kunt het heel eenvoudig testen door, als het probleem zich weer voordoet, de stekker van de EGR-klep af te halen (hij blijft dan gewoon gesloten, wat bij hogere toeren het geval is). Bij mij gaf dit verder geen storingsmelding. Bij jou waarschijnlijk wel (gezien de laatste uitlezing). Gewoon even niets van aan trekken en even testrijden. Als het probleem dan weg is dan heb je een slecht werkende EGR-klep (vaak door vervuiling). Stotteren en stoten bij lage toeren zijn hiervan de symptomen.
Ben benieuwd.

Auteur:  Bart1979 [ 05 jan 2012 12:54 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Allereerst even de beste wensen voor het nieuwe jaar voor alle C5 rijders hier :D

Tijdens de feestdagen op pad geweest in de moesel-streek in Duitsland (Trier e.o.) en vervolgens in Luxemburg. Lekker even weg en genoten van de C5! Lekker stevig doorrijden op de duitse autobahn is geen probleem, lekker zweven op de lange afstand.

Het schokken/stotteren is wel weer terug, hoofdzakelijk bij lage toeren (in luxemburg stad me af en toe zitten ergeren aan het niet goed kunnen wegtrekken in de 2 bijvoorbeeld bij ongeveer 30km/u) en bij stationair draaien.

Het zou idd best eens de EGR kunnen zijn, maar kan ik die stekker zomaar los gooien? Of is het handiger om de EGR eens te laten reinigen bij de garage wellicht?

cheers,
Bart

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2012 16:30 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Stationair hoort de EGR niets te doen, alleen bij deellast. Je kunt de suggestie van C5paul wel volgen, maar houd in gedachte dat de EGR er niet voor niks is:
viewtopic.php?f=5&t=10551&p=368345#p368345

Dus schakel hem tijdelijk uit, let op een eventuele verbetering en ga dan kijken of een nieuwe/schoonmaken zinvol is. Het slopen van kat of lambda sensoren is een duurder grapje.

Auteur:  Bart1979 [ 06 jan 2012 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

:cit2 Vanmorgen met starten was ie er weer...."storing uitlaatgas".
Nu gebeurde dat maar heel af en toe, meestal bij koude starts, en nu dus sinds het uitlezen en resetten voor de eerste keer.

Ik ga zelf inderdaad niets lopen doen, de EGR is er niet voor niets (nog maar eens ingelezen wat dat ding nu precies doet, en hoe het functioneert :idea: ).

Weer even mijn specialist gebeld, en daar gaat ie maandag avond heen. Ik pak even een leen auto mee, en kan Moonen even rustig kijken dinsdag wat het is, en of ie al iets kan doen of vervangen (in overleg uiteraard).

Schokken is wel gewoon aanwezig, maar ik betwijfel of dit iets met die storing te maken heeft. Van de andere kant...als de EGR bij stationair niets doet, dan kan die eigenlijk de oorzaak niet hiervan zijn. Dan zou de melding dus iets anders kunnen betekenen, wat wellicht wel relatie heeft met het schokken.

Desalniettemin, eerst nog maar eens aan de Lexia, en vervolgens een plan d'attaque opstellen. De storing die er nu in zit zou 'het ' probleem beter moeten kunnen duiden volgens de specialist (vandaar de reset vorige keer).

Keep you posted.

Auteur:  Peebee [ 06 jan 2012 16:05 ]
Berichttitel:  Re: Schokken 2.0 16v benzine

Citaat:
...."storing uitlaatgas".


Ik mis 'm af en toe nog wel eens, die goeie oude storing... ;)
Heb er ene jaartje mee rond gereden :o
en na een goede onderhoudsbeurt nooit meer gezien.... :smt023

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/