Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
olie lekkage filterhuis/motorblok https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10765 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | roelben [ 16 dec 2011 19:00 ] |
Berichttitel: | olie lekkage filterhuis/motorblok |
Het motorblok heeft nogal wat olievervuiling aan de onderzijde. Oliesporen zijn na stilstand ook onder de auto te vinden (plekjes ter grootte van een 2 Euro stuk). Volgens opgave van de dealer komt de olielekkage vanuit de aansluiting van het oliefilterhuis op het motorblok. Hij geeft aan dat er een O ring vervangen moet worden en adviseert tevens ook het oliefilterhuis te vervangen !! Wie heeft hier ervaring mee en kan hier wat meer over vertellen. ? Is de demontage van het oliefilterhuis een lastige klus ? Beschrijving / exploded view tekening ? |
Auteur: | Herman [ 16 dec 2011 19:21 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Olie filter zit toch direct op het motorblok? en heeft een koperen ring als pakking, althans bij de PH1. Denk toch even aan afspoelen met warm water en ontvetter en als het erg dik is de onder kant blok met de hoge drukspuit even behandelen. Eerst schoon en dan kijken waar het echt weg komt. Anders op de brug bij de dealer en laten ze het maar zien! waar precies. |
Auteur: | JW-C5 [ 16 dec 2011 19:30 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Daar bestaat een InfoRapid B1FW0GQ0 over, geldig voor C5 II EN INJECTIE EW10A TOT ORG 10402 : Motorolielekkage ter hoogte van de steun van het oliefilter VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Optredend na verloop van tijd Citaat: 1. HERKOMST Aanwezigheid van een uitsparing in de steun van het oliefilter terwijl de afdichting geen lip meer heeft. 2.1. Benodigde onderdelen 1 Steun oliefilter (Ond. nr. 1103 N3). 1 Koppeling (Ond. nr. 1104 38). 3. OPLOSSING SERIE Vanaf OPR-nummer 10403 : Montage van een nieuwe steun van het oliefilter. Bijlage: EW10A olielekkage filterhuis.png De filtersteun moet dus inderdaad vervangen worden, dáár zit het probleem. De factureertijd voor deze klus is 1,50h Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 17 dec 2011 01:07 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Zeer correct JW ![]() En aan TS: ik zou er niet te lang mee wachten, want als de pakking via de uitsparing er geheel uit wordt gedrukt heb je een olie-fontein en is je carte snel leeg. |
Auteur: | GW-tje [ 17 dec 2011 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Je kunt ook die uitsparing dichtmaken met wat kneedbaar metaal. Om dat netjes te doen moet je wel even de steun uitbouwen. |
Auteur: | roelben [ 18 dec 2011 14:56 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
hartelijk dank voor de info. Wat mij niet duidelijk is: waarom moet bij het vervangen van de rubberen afdichtingsring ook het huis vervangen worden ? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 18 dec 2011 15:00 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Omdat de olie wil ontsnappen uit dat gaatje en daarbij de pakking kapot drukt. De verbeterde uitvoering heeft dus geen gaatje meer. |
Auteur: | JW-C5 [ 18 dec 2011 15:01 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Op het plaatje kun je zien dat het huis de veroorzaker is van het probleem, er zit een opening bij >> a. Het nieuwe huis heeft die opening niet meer ![]() Groet, JW Edit: Klaverblaadje was me voor. Dubbel gestikt zit lekker stevig ![]() |
Auteur: | roelben [ 19 dec 2011 15:07 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Na een snelle blik zie ik dat behalve de twee bovenste schroefjes er nog drie andere boutjes moeten worden losgedraaid om het oliefilterhuis te verwijderen . Is dit correct ? Moeten er voor het demonteren van het oliefilterhuis eerst nog andere delen worden genomen ? Nog een laatste praktische vraag, ik ga er vanuit dat aftappen van de olie niet noodzakelijk is, correct ? |
Auteur: | JW-C5 [ 19 dec 2011 16:12 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Op de stuklijst kom ik twee M6 boutjes en twee M6 tapeinden-met-kraagmoeren tegen waarmee hij vast zit. Ik vermoed dat er wel wat meer losgenomen moet worden om er bij te kunnen. Voor deze klus staat 1,5 uur..... ![]() Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 19 dec 2011 20:59 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Inlaatspruitstuk ff loshalen werkt het makkelijkste. |
Auteur: | Frank69 [ 31 okt 2013 16:17 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Ik zit met hetzelfde probleem. Is het verwijderen van het inlaatspruitstuk makkelijk te verwijderen? En voor een knutselsmurf? |
Auteur: | BJG [ 31 okt 2013 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Jij hebt een ph1, vermoedelijk heeft de olielekkage bij jou een andere oorzaak. Je doet er goed aan eerst nauwkeurig te kijken waar de lekkage vandaan komt, dat is soms erg lastig te zien. Soms moet je de boel eerst schoonmaken om het goed te kunnen zien. |
Auteur: | Maartenr [ 20 jan 2014 10:40 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Ik zag van het weekend dat mijn blok aan de onderzijde wat nat was van de olie, dus maar even de afdekplaat verwijderd om te zien waar dat vandaan komt. De oorzaak is niet heel verontrustend; en hingen wat druppels bij de aftapplug, dus daar moet even een nieuw ringetje omheen bij de eerstvolgende oliewissel. Ik heb meteen even naar dat oliefilterhuis gekeken; daar was het niet heel nat maar wel een beetje vies/zweterig van de olie. Geldt dat eventuele probleem met de opening in het oliefilterhuis ook voor mijn PH1 2.0 16V? En zo ja, is er ergens te achterhalen tot wanneer die zijn gebruikt? Heb ik kans dat op mijn 2003 al de verbeterde versie zit? |
Auteur: | JW-C5 [ 20 jan 2014 11:22 ] |
Berichttitel: | Re: olie lekkage filterhuis/motorblok |
Dat hierboven getoonde filterhuisprobleem doet zich alleen voor bij de EW10A van de PH2. De PH1 EW10J4 heeft een heel andere constructie van het oliefilter, daar doet dít probleem zich niet voor. Groet, JW |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |