Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
kans op verstopping roetfilter https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10644 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | morjos [ 27 nov 2011 00:42 ] |
Berichttitel: | kans op verstopping roetfilter |
Heb vandaag een eerste zorgwekkende melding gekregen op het display van de Dame : "kans op verstopping roetfilter". Ook gaat het "service"-lichtje op het instrumentenbord branden, gepaard gaand met een "biepje". Echter na ongeveer 5min. doorrijden gaat alles weer uit. Moet ik me nu zorgen maken of is dit iets normaals ![]() Groetjes Jos |
Auteur: | Herman [ 27 nov 2011 01:07 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Flink stevig rijden over duitse wegen, of is de vloeistof op voor de verbranding? Anders roetfilter onderuit halen en met hogedrukspuit en onvetters schoonmaken, zijn draadjes over te vinden. |
Auteur: | BJG [ 27 nov 2011 01:14 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Er is wel iets aan de hand denk ik ![]() het hoeft niet direct iets heftigs te zijn, maar normaal gesproken krijg je deze melding niet zo gauw. Lees evt bij de faq over de werking van het FAP, ik zou zeggen wacht nog even 350-500 km af. (om invloed van rijstijl en omstandigheden uit te sluiten) Krijg je de melding opnieuw dan zou ik een goede dealer/specialist eens laten kijken. Normaal is het FAP van PSA een van de best en probleemloos werkende filtersystemen op de markt. |
Auteur: | peeke 1972 [ 27 nov 2011 08:57 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Heb die melding een 2-tal maanden geleden ook gehad. Juist op het moment dat ik haar eens goed op haar falie gaf. Hierna is het niet meer voorgevallen. Dus idd niet direct om je zorgen te maken zou ik zeggen. Ikzelf laat het nakijken bij de grote beurt in januari. |
Auteur: | morjos [ 27 nov 2011 14:18 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Maar zou het iets te maken kunnen hebben met het soort diesel ? Ik herinner mij juist dat het enkele weken geleden ook een paar keer is voorgevallen, maar toen lag mijn Pa op sterven en had ik andere dingen aan mijn hoofd als die Dame, maar ik had er tot gister "goedkope" diesel in van Oeral. Daarvoor altijd Total of Texaco. Heb vanmorgen net over de grens Tamoil getankt en alles blijft normaal..... ![]() ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 27 nov 2011 14:56 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Gezien het lage kilometrage (60dkm in >5jr) denk ik eerder dat te veel korte ritjes een normaal regenereren van het roetfilter bemoeilijken: veel afgebroken regeneratie cycli. De oplossing is een aardig stukje (>15min) op een aardige snelheid (>130km/h). De melding staat overigens gewoon in de handleiding, evenals wat te doen (harder dan 60km/h gaan rijden). Een regeneratie kan idd plaatsvinden vanaf 60km/h (10min) maar is gewoon veel effectiever als er flink wat vermogen gebruikt wordt en de boel flink opgestookt kan worden. Slechte, vervuilde Diesel heeft meestal andere effecten (gebrek aan druk in de commonrail), maar die kunnen wel interfereren met de werking van het FaP door voor extra roet, of grotere deeltjes te zorgen. In dat geval is ook het brandstoffilter verdacht. Dat moet denk ik sowieso bij een 60dkm beurt. Dit is ook de tijd van het jaar dat de pompen over moeten naar winterdiesel, zomerdiesel kan wellicht ook nog wat vlokvorming in het brandstoffilter opleveren bij lage temperaturen. Voor de duidelijkheid het brandstoffilter is iets heel anders dan het roetfilter, maar een verband tussen het functioneren van de twee is niet helemaal uit te sluiten, door het achterliggende verbrandingspatroon. Heeft de auto net een 60dkm beurt gehad, dan moet je ook eens denken aan de juiste motorolie (5W30 C2). |
Auteur: | morjos [ 27 nov 2011 19:13 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
@Eviltwin : de wagen heeft in augustus zijn beurt gehad en alle filters (incl. interieurfilter) zijn vervangen. Wat die korte stukjes betreft heb je gelijk, sinds ik 29 september van verlof terugkwam heeft de Dame geen lange rit meer gedaan (2 maanden met 1 tank ![]() ![]() Ga er in ieder geval volgende week een langere rit mee maken, zal haar wel eens goed doen ![]() Bedankt toch voor de goede raad Jos |
Auteur: | BJG [ 27 nov 2011 22:38 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Ter aanvulling/verduidelijking: De 16HDiF mag alleen olie 5W30 Als het C2 kwaliteit is!!! Anders gewoon 5W40 gebruiken. Dus gewone 5W30 is fout! dan liever 5W40 De Eolys vloeistof hoeft bij jouw auto pas bij 120 000 km te worden bijgevuld. |
Auteur: | Roman [ 27 nov 2011 22:41 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
is dat alleen icm een roetfilter.. maw in de C3P 1.6 hdi 90pk zonder Fap hoeft die C2 versie niet??? |
Auteur: | BJG [ 27 nov 2011 23:02 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Als je kijkt naar deze officiƫle smeertabel van citroen: Bijlage: DV6-olietabel.JPG Zou je kunnen concluderen dat alleen 5W30C2 is toegestaan. Als je wat beter kijkt zie je dat voor alle motoren gewone 0W30 is toegestaan behalve bij FAP. Daaruit kun je concluderen dat de C2 kwaliteit vooral voor het FAP van belang is. Technisch is het verhaal als volgt: xW30 olie is in warme toestand dunner, waardoor meer olieverbruik optreedt. Asresten van olie kan in het roetfilter voor problemen zorgen. Daarom is de low-ash eis die aan C2 olie wordt gesteld veel hoger. Uiteraard heeft de C2 olie ook betere smerende eigenschappen bij hoge temperaturen en drukken, maar dat is voor dit verhaal even niet van belang. Dus de conclusie dat C2 voor het FAP geldt klopt in principe wel. Alleen is de hierboven getoonde tabel de officiele citroen tabel natuurlijk. Afwijking daarvan vindt meneer citroen niet goed en is op eigen risico, maar dat is dus klein/afwezig in de DV6 zonder FAP. |
Auteur: | EvilTwin [ 28 nov 2011 11:15 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Er is een heel uitgebreid olie-draadje. viewtopic.php?p=323654#p323654 @Roman, als het een nieuwere 1.6 is dan zat er standaard 5W30C2 in, ook al had je geen FaP. De certificering C2 Moet idd bij FaP , maar biedt ook andere voordelen waar je zonder FaP wat aan hebt (5%verbruiksvermindering, zeker bij het gebruikspatroon van de TS: veel korte ritjes) @BJG, is dat een oud tabelletje, want er is inmiddels ook al een DV6C /9HR? Citaat: De 16HDiF mag alleen olie 5W30 Als het C2 kwaliteit is!!! Anders gewoon 5W40 gebruiken. Dus gewone 5W30 is fout! dan liever 5W40 De auto van de TS lijkt gewoon zijn beurten te krijgen bij de dealer, dan moet er gewoon de juiste olie in gaan. Dat is simpel te controleren op de rekening. Maar het gaat wel eens fout en dan moet je de garage erop aanspreken. |
Auteur: | BJG [ 28 nov 2011 20:44 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
EvilTwin schreef: @BJG, is dat een oud tabelletje, want er is inmiddels ook al een DV6C /9HR? De tabel is niet erg oud, ik heb alleen het bovenste gedeelte geknipt. Maar ook niet de meest recente. Daarom voor de compleetheid dit is de tabel van 2011: |
Auteur: | Roman [ 28 nov 2011 22:01 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
de C3P heeft TURBODIESEL DV6ATED4 de C5 heeft TURBODIESEL DV6TED4 FAP allebei 5w30 erin... andere vraag... ik heb eens een liter bus van deze olie gekocht toen ik de ph2 nog had.. dus die staat al een jaar of 4 ongeopend op de plank in de garage.. hoe lang kan ik zoiets bewaren??? of kan dat ongeopend onbeperkt bewaard en in geval van nood gebruikt worden??? |
Auteur: | BJG [ 28 nov 2011 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
Nieuwe olie in ongeopende verpakking kan zeer lang bewaard worden zonder dat de kwaliteit ervan achteruit gaat. Dat geldt ook voor nieuwe olie in kunststof verpakking die geopend is geweest maar goed is afgesloten. 10 jaar is gewoon mogelijk zonder noemenswaardige veroudering. Het enige probleem is dat de norm waaraan de olie voldoet na bijvoorbeeld 5 a 6 jaar achterhaald is. Dus voor een dan nieuwe auto zou de kwaliteit wel eens ontoereikend kunnen zijn. Maar dat was je vraag niet. |
Auteur: | Roman [ 28 nov 2011 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter |
toch wel handig te weten, omdat de c5 van okt 2008 is en de c3p van nov 2010 ... zal eens naar de spec kijken.. ik zie net dat het geen 5w30 is.. maar total quartz 9000 5w40 |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |