Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10623 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Joop [ 23 nov 2011 17:29 ] |
Berichttitel: | mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning |
Beste ![]() Ik overweeg chiptuning voor mijn onlangs aangeschafte Citroen C5 2.0 HDif automaat, kilometerstand 195.000. Reden is vooral een hoger koppel voor de motor waardoor het trekken van de caravan (in de bergen) nog soepeler kan verlopen. Daarnaast zou de auto nog soepeler en zuiniger rijden, vooral in lage toerentallen. Dit gaat volgens opgave van ATM chiptuning gepaard met een vermogens toename van 138pk naar 170 pk. Over mogelijke negatieve gevolgen (belasting 6bak automaat) wordt door genoemde firma het volgende gezegd: Extra slijtage wordt uitsluitend veroorzaakt door een andere rijstijl als voorheen. Ga je consequent de pk's gebruiken bij het optrekken (lees snel optrekken) ed. dan treedt extra slijtage op. De 6bak automaat is daarnaast dezelfde als de 6baks automaat van de Biturbo van 170 pk. De automaat kan dus makkelijk deze belasting aan, ik kan niet controleren of dit klopt. Wie kan mij raad geven betreffende bovenstaande. ![]() ![]() ![]() ![]() Joop |
Auteur: | Menno [ 23 nov 2011 18:45 ] |
Berichttitel: | Re: mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning |
viewtopic.php?p=25152 |
Auteur: | exroosje [ 23 nov 2011 22:28 ] |
Berichttitel: | Re: mogelijke negatieve gevolgen van chiptuning |
ATm is zo te zien een tuner die standaard tuning levert. Dat is te zien aan de modellen die genoemd worden en de verbeteringen daarbij. Die vind je overal op internet. ZIp tunign is ook een gorte jongen met ongeveer dezelfde cijfers. Verhalen over dat zij de software zelf aanpassen, komen neer op dat zij een aantal voorgedefinieerde aanpassingen doorvoeren op je MM software. Deze aanpassingen hebben ze echter niet zelf bedacht maar kopen ze ergens in, degenene die de aanpassingen bedacht hebben zullen daar een testbank bij gebruikt hebben (maar niet ATM zelf dus) Wat heb je aan deze info: ATM zal je motor dus niet van haver tot gort kennen maar voert een aantal voorgedefinieerde aanpassingen door. Dat hoeft niet slecht te zijn overigens, maar als je wat anders wil als standaard dan . Of er specifiek rekening gehouden is met je automaat of roetfilter is maar de vraag. Overigens, je automaat kan 450NM hebben en zo te zien blijf je daar onder. Je komt echter dichter bij de grenzen en moet maar hopen dat door de tuning er geen pieken in zitten. Bij een tuning op maat is de kans groter dat met bovenstaande zaken rekening gehouden is en de zaak dus beter heel blijft. De opmerking dat je zelf je rechtervoet in bedwang moet houden is wat dat betreft niet bemoedigend. Aan de andere kant blijven ze ruim onder de 25% toename, dus is het geen extreme tuning. eea natuurlijk wel afhankelijk van de kosten. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |