Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
EGR uitgeschakeld https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10551 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | C5Paul [ 13 nov 2011 15:32 ] |
Berichttitel: | EGR uitgeschakeld |
Al heel lang last gehad van stotteren en schokken bij een toerental van rond de 2000 rpm. Garage zocht het in eerste instantie in de stappenmotor. Deze werd gereinigd en het probleem leek minder te zijn. Helemaal weg was het probleem niet en na een tijdje werd het toch weer erger. Nadat ik op het forum had gezocht kwam ik tot de conclusie dat het wel eens de EGR-klep zou kunnen zijn. Deze heb ik losgehaald en geprobeerd te reinigen met remmenreiniger. Hiermee werd ie niet echt schoon. Er zit een zwarte roetachtige aansleg in de klep. De klep hierna weer gemonteerd, maar het probleem was niet over. Hierna heb ik de stekker van de EGR getrokken en......probleem helemaal weg. Rijdt weer als nieuw! Geen foutmeldingen op het dashboard. Dus voorlopig rijdt ik mooi zonder EGR. Als je de stekker er afhaalt blijft de EGR dicht, dus wordt er geen deel van het uitlaatgas teruggevoerd bij de inlaatlucht. Het probleem is overigens ontstaan nadat er vanwege olieverbruik een reiniger in de motor is gegooid. Olieverbruik werd hierdoor idd wat minder (1l op 3dkm). Waarschijnlijk is hiermee de EGR klep te veel vervuild geraakt. Ik heb een C5 1.8 16V Bj. 2002 op LPG G3. Het probleem deed zich voor het eerst voor rond de 160 dkm. En voorlopig dus even zonder EGR!! |
Auteur: | JW-C5 [ 13 nov 2011 15:38 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Wanneer is de eerstvolgende APK? Daar zal 'ie zó niet door komen, naar ik denk.... Groet, JW |
Auteur: | C5Paul [ 13 nov 2011 15:58 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Ik denk dat dat mee zal vallen. En zo niet: doen we even het stekkertje er weer op. |
Auteur: | Wilfred [ 13 nov 2011 18:18 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
op lpg komt ie waarschijnlijk ook zonder egr door de apk. normaal gezien schoon genoeg |
Auteur: | EvilTwin [ 14 nov 2011 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
De EGR zit er specifiek op om de verbrandingstemperatuur te drukken om minder NO_x te produceren. LPG heeft normaal gesproken al een hogere verbrandingstemperatuur en meer NO_x productie dan benzine, dus LPG heeft de EGR nog harder nodig. Het geluk is dat er tijdens de APK toch geen NO_x controle is, maar je kunt je geweten niet sussen met: hij is toch al schoner, want dat is niet zo. Bijkomend probleem is dat LPG nog wel eens misfires oplevert, waardoor er dus onverbrande LPG in de toch al hete uitlaatgassen komt die dan in de cat verbranden, met alle gevolgen vandien (smelten vd matrix). |
Auteur: | maran [ 14 nov 2011 19:14 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Als ik bij mij de stekker van de EGR eraf haal start de auto moeilijk en komt met een uitlaatgasstoring met code P0403 EGR klep n18 onjuiste werking! Dus ik laat de stekker erop zitten. |
Auteur: | BJG [ 14 nov 2011 23:06 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
TS heeft een electrische egr en jij een vacuumgestuurde. Wel dmv een electroklep natuurlijk. Een niet werkende egr verlaagt overigens het risico op misfire bij lpg... Maar je NOx zal inderdaad wel hoger zijn |
Auteur: | C5Paul [ 20 nov 2011 10:46 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Rij nu ruim een week zonder EGR. Wat een verschil! Ik kan nu weer 50 in z'n 4 rijden en 70 in z'n 5. Het is alsof ik in een nieuwe auto rij. Ook heb ik duidelijk meer trekkracht onderin. En dat is natuurlijk best welkom met m'n 1.8 Het verbruik (na 1 volledige tank zonder EGR) is 10% minder. Misschien te vroeg om dit aan de uitgeschakelde EGR toe te schrijven. Het kan ook natuurlijk ook een indirect gevolg zijn, doordat ik nu weer rond de 2000 toeren kan cruisen. Verder heb ik me nog wat verdiept ![]() Diesels blijken veel sneller (door roeten ![]() Voorlopig blijf ik nog maar eens even zo doorkachelen ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 20 nov 2011 11:44 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Ik zou snel op zoek gaan naar een vervangende EGR. Je katalysator of lambda sondes slopen is een duurdere grap. |
Auteur: | Herman [ 20 nov 2011 12:05 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Lees dit maar over LPG en milieuvervuiling ![]() http://www.autoweetjes.com/Bestelformulier.htm |
Auteur: | BJG [ 20 nov 2011 13:01 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
EvilTwin schreef: Ik zou snel op zoek gaan naar een vervangende EGR. Je katalysator of lambda sondes slopen is een duurdere grap. Dat zijn inderdaad dure onderdelen. Direct verband met de uitgeschakelde egr is er echter niet: De lambdasonde is niet meer of minder dan een zuurstofsensor, die gaat er echt niet stuk van. De kat gaat stuk door misfire, en die wordt juist gereduceerd door de uitgeschakelde egr. In de praktijk gaan er best katalyatoren stuk op lpg vooral, dat komt meestal door een gebrekkige ontsteking. Maar vaak ook door een slecht werkende egr. Dan is die juist teveel open, en niet afgesloten zoals bij in dit geval Wel is de verbrandingstemperatuur in de cilinder hoger bij deellast. Dat is weer nadelig voor de uitlaatkleppen.Om dat de temperatuur bij lpg al een stuk hoger ligt. In vollast situatie verandert er niets omdat dan normaal de egr ook 100% dicht gestuurd wordt. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 nov 2011 15:10 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
De lambdasondes zijn vrij complexe onderdelen, verwarmd, sommige geavanceerde versies hebben een interne zuurstofcirculatie. Of de lambda sensoren hiervoor totaal ongevoelig zijn zou ik niet zo stellig durven beweren. Helemaal niet als je weet dat ze toch al regelmatig stuk gaan: de levensduur ervan is sowieso al beperkt en wordt er vast niet beter van als de uitlaatgassen of de kat steeds te heet zijn. Afhankelijk van hun type zijn ze specifiek gevoelig voor bepaalde chemicaliën, roet, kvs, water (toch al een probleem met LPG). Door de EGR uit te schakelen ontneem je de motor een mechanisme om in te grijpen op onjuiste verbrandingsomstandigheden, dat leidt uiteindelijk tot het continu buiten spec functioneren van de kat en buiten het meetbereik vd lambdasensoren. Het probleem hier kan natuurlijk ook andersom zijn: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | C5Paul [ 20 nov 2011 19:34 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Met het wegsmelten van de lambasonde of katalysator zal het denk ik erg meevallen. De EGR werkt alleen bij deellast. Bij vollast is de EGR sowieso gesloten. En juist bij vollast loopt de uitlaatgastemperatuur hoog op. Tot wel zo'n 800 graden. Terwijl dit bij deellast veel lager is (zo'n 300 graden). Bij uitschakeling van de EGR in het gebied rond de 2000 toeren zal dit niet tot temperaturen leiden die je bij vollast verwacht. Dus ik ben eigenlijk (nog) niet overtuigd om er zo gauw mogelijk een nieuwe EGR-klep op te zetten............ |
Auteur: | BJG [ 20 nov 2011 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
@ET: Natuurlijk klopt je verhaal op zich wel maar gaat meer op voor moderne euro 5 auto's. Mijn punt was meer: Een slecht werkende egr in combinatie met lpg is veel gevaarlijker voor de kat dan een uitgeschakeld egr systeem Verder voor de duidelijkheid van de werking van het mm systeem: Er wordt door het mm bij 1.8 6fz van Paul gewoon geregeld aan de hand van het voorste lambdasignaal. Niets meer en niets minder. Door het mm wordt aan de hand van een vasstaand kenveld bepaald onder welke omstandigheden een vastgestelde hoeveelheid uitlaatgas terug kan worden gevoerd naar de motor om de NOx te beperken zonder dat de berijder er al te veel van merkt. De enige controle die er plaatsvindt is nogal beperkt en gaat aan de hand van de map-sensor. Het betreft hier gewoon een zeer conventioneel injectiesysteem dat ook zonder egr is geleverd. Hier dus duidelijk weinig risico bij uitschakeling van het systeem. |
Auteur: | GW-tje [ 13 jan 2012 09:30 ] |
Berichttitel: | Re: EGR uitgeschakeld |
Kan iemand mij vertellen of laten zien waar die EGR-klep zich precies bevindt? |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |