Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
preventief onderhoud tbv Turbobehoud https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10545 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | websurfer [ 11 nov 2011 13:27 ] |
Berichttitel: | preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Ik heb een verhaal gehoord dat er preventief onderhoud mogelijk was om de turbo problemen voor te zijn. het zou gaan om het preventief vervangen van een rubber welke alleen te bereiken zou zijn via het verwijderen van de carterpan . Klopt dit ? en zo ja weegt deze actie op tegen de risico's welke bij sommige auto's voorkomen van oliedruk verlies en dus turboschade het zou gaan om de 1.6 HDIF motoren |
Auteur: | MichielC5 [ 11 nov 2011 14:36 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Het verhaal over preventief onderhoud ken ik niet. De turbo is een storingsgevoelig onderdeel. Ik weet dat Citroen het advies aan dealers gaf om bij auto's met een defecte turbo meteen de carterpan te vervangen door een iets grotere met dus meer inhoud. De grotere olieinhoud zorgt voor minder vervuiling van de olie en betere smering. Ik heb dit preventief laten uitvoeren door JO. Er moet dat een langere peilstok in en ik heb ook het oliezeefje laten vervangen. |
Auteur: | websurfer [ 11 nov 2011 14:41 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Ik zie nu dat ik een klein onderdeeltje vergeten ben in mijn verhaal het rubbertje zo namelijk verharden en zo dus de vacuum verdwijnen waardoor de turboschade zo ontstaan door gebrek aan olie bij de turbo |
Auteur: | JW-C5 [ 11 nov 2011 16:21 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken of daar iets over te vinden is in de DataBase.... Groet, JW |
Auteur: | websurfer [ 11 nov 2011 17:31 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
via PB verstuurd |
Auteur: | Oldenhage [ 11 nov 2011 19:16 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Het allerbelangrijkste is de juiste olie. Alleen TOTAL 5W30 INEO en niets maar dan ook helemaal niets anders. Bij andere olie soorten gaan de roetdeeltjes in de olie klonteren. Die zorgen er dan voor dat de aanzuigzeef van de oliepomp dicht komt te zitten, met alle gevolgen van dien. Natuurlijk help een groter carter, natuurlijk helpt het als het zeefje er niet meer in zit, maar beter is het om de oorzaak weg te nemen… en dat is de juiste olie. |
Auteur: | JW-C5 [ 11 nov 2011 21:51 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
En voorts is het van belang om het olieniveau op peil te houden, zo dicht mogelijk bij het maximum. Dat staat in een document dat ik gevonden heb, zie het plaatje. Bijlage: Olieniveau.png Groet, JW. PS Als je me je E-mail adres geeft stuur ik je het hele document. |
Auteur: | Roman [ 11 nov 2011 21:54 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
gewoon elke 15000 km de olie en de oliefilter wisselen... of 1x per jaar... |
Auteur: | jpiek [ 11 nov 2011 23:30 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Beetje flauw misschien, maar ook wl vaag, Minimummarkering is 0%, maar als er 0% olie inzit, valt er toch niks af te lezen, dan zit er geen olie meer in, dus kan er ook niks op de peilstok zitten... |
Auteur: | Joslenssen [ 12 nov 2011 00:08 ] |
Berichttitel: | Re: preventief onderhoud tbv Turbobehoud |
Minimum niveau is gewoon het minimale niveau van de olie waarbij er nog niets mag beschadigen. Is natuurlijk niet aan te raden om het zover te laten komen. Dit is dus niet 0%, tussen max. en min. zit misschien een verschil van ca. 1 a 1,5 liter. De totale olieinhoud is natuurlijk veel meer. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |