Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 break op LPG https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=105 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | arendonk [ 07 jun 2006 17:35 ] |
Berichttitel: | C5 break op LPG |
Ik heb er al wat van gelezen hier en daar, maar hoe zijn de ervaringen en adviezen omtrent een C5 (break) op LPG? Ik zit zelf in de overweging mijn Xantia te verkopen en een C5 break ervoor terug te kopen, wellicht op LPG. Diesel heeft stiekem mijn grote voorkeur, maar het is allemaal een stukkie duurder en heb ook nog iemand hier thuis rondlopen die per se gas wil... ![]() (Je kunt ook elektrisch koken! ![]() |
Auteur: | Menno [ 07 jun 2006 17:43 ] |
Berichttitel: | |
Ik weet niet of de 2.0HPi met gas geleverd is ,maar deze motorisering zou ik persoonlijk links laten liggen. De HPi is ook niet al te lang verkocht ... komen over het algemeen meer problemen bij voor dan de overige benzine varianten. Blijven dus de 1.8 & 2.0 16v over , deze kunnen in principe prima op LPG rijden ![]() |
Auteur: | arendonk [ 07 jun 2006 17:50 ] |
Berichttitel: | |
Alleen gaat de boardcomputer over de flos? |
Auteur: | Menno [ 07 jun 2006 17:54 ] |
Berichttitel: | |
Storing uitlaatgassen schijnt een veelvoorkomend 'probleem' te zijn bij LPG C5'en , en 'problemen' met de EGR klep , maar daar hebben benzine varianten ook soms last van ... Persoonlijk zou ik naar een diesel opzoek gaan. Alhoewel veel klachten waarschijnlijk prima verholpen kunnen worden door goede gasspecialisten , danwel een kundige dealer e/o specialist ![]() |
Auteur: | arendonk [ 07 jun 2006 17:56 ] |
Berichttitel: | |
Maar ik bedoel: geeft de boardcomputer de juiste actieradius/verbruik etc aan? Of gaat die uit van het beetje benzine in de tank? |
Auteur: | Menno [ 07 jun 2006 18:01 ] |
Berichttitel: | |
De brandstofmeter loopt wel terug tijdens het rijden. De computer kijkt namelijk alleen bij de start naar (dmv een vlotter) naar het niveau van de brandstof tank. Onder het rijden wordt het verbuik gemeten en de computer past de tankmeter aan. Als je de auto stil zet, even op slot en weer open, zal de meter weer omhoog gaan. Het verbuik wat je op het display ziet is ook het vebruik van de benzine en niet van de LPG , dus zal de boardcomputer ook in de war raken zoals je al aangeeft ... Misschien een LPG rijder hier die dit kan onderschrijven ?? |
Auteur: | Ronald [ 07 jun 2006 19:27 ] |
Berichttitel: | |
M&M schreef: De brandstofmeter loopt wel terug tijdens het rijden. De computer kijkt namelijk alleen bij de start naar (dmv een vlotter) naar het niveau van de brandstof tank. Onder het rijden wordt het verbuik gemeten en de computer past de tankmeter aan. Als je de auto stil zet, even op slot en weer open, zal de meter weer omhoog gaan. Het verbuik wat je op het display ziet is ook het vebruik van de benzine en niet van de LPG , dus zal de boardcomputer ook in de war raken zoals je al aangeeft ... Misschien een LPG rijder hier die dit kan onderschrijven ?? De brandstofmeter loopt inderdaad terug tijdens het rijden op gas. Er zou inderdaad een reset naar het oorspronkelijke niveau moeten zijn op starten/stoppen danwel afsluiten/openen, maar dat werkt bij maar 1 op de 2 keer goed. Dit kan exemplarisch zijn. De actiradius tot de pomp op de BC daalt ook tijdens het rijden en begint ook bij de stand in de benzinetank, daar heb je dus niks aan. Het gemiddeld trajectverbruik en verbruik op dit moment werkt wel op LPG, zei het bij mijn auto met soms een forse afwijking, zie draadje over brandstofverbruik. Als de gastank op reserve zit, +/- 10 liter, dan schakelt hij soms terug naar benzine bij zeer felle acceleratie of hoge g-krachten in zeer snel genomen bochten. Het lijkt erop dat de gasdruk dan even wegvalt. Overschakelen van benzine naar gas na de start gaat vlot, bij warm weer en koude motor al op de hoek van de straat, bij koud weer binnen een paar kilometer. Overschakelen van gas naar benzine gaat over het algemeen ook goed, 1 flinke hik als de tank leeg is en je rijdt op benzine. Een keer is dat bij mij minder goed gegaan, ik kreeg een serie van kleine hikjes en dat levert de meest vreselijke storingsmeldingen op: katalysator, uitlaatgas en nog veel meer. Gewoon weer vers gas getankt en doorgereden, geen probleem. Volgende dag bij de garage even de meldingen laten wissen. Al met al heb ik er zelf bijna 20k opzitten met een motor die al 150k op gas had gelopen en ik ben dik tevreden. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat toen de auto nog vrij nieuw was de hele gasinstallatie inclusief injectoren vervangen is. Tis mijn eerste gasauto, hiervoor een aantal Xantia TD's en HDI's gereden en ik moet zeggen dat ik het motergedrag van een Diesel soms wel mis. Lekker veel trekkracht bij lage toeren en een aangenamer motergeluid op de snelweg. Maar ja, ik wilde wat vermogen en een Exclusive, dan kom je automatisch terecht bij de HDI2.2 en die zijn schaars en duur. Ik heb geen spijt en ben tevreden, maar om nou te zeggen dat ik iedereen echt gas in een C5 kan aanraden, nou nee, je neemt een bepaalde gok. Maar de prijzen van de ex-leasers op LPG zijn wel heel aantrekkelijk. De 1.8 zou ik laten staan, moet op benzine al zo hard werken. Alle C5'en uit 2001 zou ik ook laten staan er waren nogal wat elektronica problemen in het begin. Gr. Ronald |
Auteur: | m.a. trilsbeek [ 08 jun 2006 08:58 ] |
Berichttitel: | |
Ronald schreef: [De 1.8 zou ik laten staan, moet op benzine al zo hard werken. Alle C5'en uit 2001 zou ik ook laten staan er waren nogal wat elektronica problemen in het begin. Gr. Ronald Ik ben het met bijna alles eens, wat Ronald schrijft. Maar een 1.8 laten staan omdat hij het op benzine al zo moeilijk heeft? Ik heb een paar dagen geleden het volgende in een draadje op het CF geschreven: Citaat: Ik heb een 1.8 16V met een AG G3 installatie. Ik rij gemiddeld zo'n 1:11 op gas. Soms iets zuiniger, soms iets minder zuinig. Ik heb al van verschillende mensen (o.a. de dealer en een specialist) dat een 1.8 geschikter is om op gas te lopen als een 2.0. Een 2.0 rijd ook goed op gas, maar die schijnt gevoeliger te zijn voor storingen dan een 1.8. De dealer weet dit uit ervaring, maar heeft er geen verklaring voor. De 2.0 zou wel wat pittiger moeten zijn, maar ik vind de 1.8 zeker fel genoeg om vlot door te kunnen rijden. Ik heb ook wel in een 2.0 op gas gereden, maar ik vond het verschil niet echt te merken. Ik heb het overigens wel over een berline en niet over een break. Voor het gehele draadje:http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171366 Over de verbruiksmeter: Bij mijn C5 zit het verbruik op gas dichter bij de werkelijkheid als het verbruik op benzine. (Ik heb in het verleden zo'n 5 tanks benzine achter elkaar leeg gereden). En dan nog iets persoonlijks: Ik vind het geluid van een benzine auto prettiger om te horen als dat van een diesel. De rust die heerst in mijn gas C5 mis ik in een Hdi, Tdi, Jtd enz. Maar nogmaals: het is persoonlijk en natuurlijk ook wat je gewent bent. Wat mij in het verleden ook al wel eens is opgevallen is dat de 1.8 wat stiller is als de 2.0. Hier heb ik het ook al eens met de dealer over gehad. Het was hem ook al eens opgevallen, hoewel hij het technisch niet kan verklaren. Storingsmeldingen heb ik nog nooit gehad in de 40.000km die ik er nu mee gereden heb. De auto heeft nu 160.000 km gelopen en is van 2001 ![]() ![]() Groet, Maarten |
Auteur: | Menno [ 08 jun 2006 12:39 ] |
Berichttitel: | |
m.a. trilsbeek schreef: De rust die heerst in mijn gas C5 mis ik in een Hdi, Tdi, Jtd enz. Maar nogmaals: het is persoonlijk en natuurlijk ook wat je gewent bent. Wat mij in het verleden ook al wel eens is opgevallen is dat de 1.8 wat stiller is als de 2.0. Ik vind mijn Diesel juist rustiger overkomen , erg lage toeren itt een benzine(LPG) variant , zelf tov m'n vorige V6 Xantia komt de Diesel als rustig over , niet qua klank natuurlijk , maar op de snelweg en bij constante snelheden is de diesel absoluut rustiger , maar zoals je al aangeeft , dat is ook iets persoonlijks ![]() |
Auteur: | arendonk [ 08 jun 2006 12:42 ] |
Berichttitel: | |
Ik vind een diesel ook rustiger, maakt minder toeren. Misschien is het geluid wel harder, maar de motor loopt niet zo "snel" |
Auteur: | m.a. trilsbeek [ 08 jun 2006 13:55 ] |
Berichttitel: | |
Dat een diesel minder toeren maakt is i.d.d. een feit. Het is een ander type geluid, wat per persoon als prettiger/minder prettig ervaren word. Ik vind overigens wel dat het rijgedrag van een diesel relaxter is. |
Auteur: | Ronald [ 08 jun 2006 19:45 ] |
Berichttitel: | |
m.a. trilsbeek schreef: Ronald schreef: [De 1.8 zou ik laten staan, moet op benzine al zo hard werken. Alle C5'en uit 2001 zou ik ook laten staan er waren nogal wat elektronica problemen in het begin. Gr. Ronald Ik ben het met bijna alles eens, wat Ronald schrijft. Maar een 1.8 laten staan omdat hij het op benzine al zo moeilijk heeft? Ik heb een paar dagen geleden het volgende in een draadje op het CF geschreven: Citaat: Ik heb een 1.8 16V met een AG G3 installatie. Ik rij gemiddeld zo'n 1:11 op gas. Soms iets zuiniger, soms iets minder zuinig. Ik heb al van verschillende mensen (o.a. de dealer en een specialist) dat een 1.8 geschikter is om op gas te lopen als een 2.0. Een 2.0 rijd ook goed op gas, maar die schijnt gevoeliger te zijn voor storingen dan een 1.8. De dealer weet dit uit ervaring, maar heeft er geen verklaring voor. De 2.0 zou wel wat pittiger moeten zijn, maar ik vind de 1.8 zeker fel genoeg om vlot door te kunnen rijden. Ik heb ook wel in een 2.0 op gas gereden, maar ik vond het verschil niet echt te merken. Ik heb het overigens wel over een berline en niet over een break. Voor het gehele draadje:http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=171366 Ok Maarten, goed nieuws. Ik had de info over de 1.8 ook van een dealer, zelf nooit in gereden. Weekje ruilen ? ![]() Gr. Ronald |
Auteur: | m.a. trilsbeek [ 08 jun 2006 22:02 ] |
Berichttitel: | |
Ronald schreef: Ok Maarten, goed nieuws. Ik had de info over de 1.8 ook van een dealer, zelf nooit in gereden. Weekje ruilen ? ![]() Gr. Ronald Ja ja, ruilen? Je mag wel een keertje in mijn 1.8 rijden hoor, maar van ruilen komt ![]() ![]() ![]() Ik heb zelf jaren in een Xantia 2.0 16V G3 gereden, en heb ook proef gereden in een 2.0 C5 op gas. Bij mij is er toen niet zo'n groot verschil opgevallen. Wat ik er wel eerlijkheidshalve bij moet zeggen, de monteur van Citroen heeft ook een stuk in mijn C5 gereden en vond de auto i.d.d. wel pittig en zeer mooi lopen. Zou er stiekem dan toch een 2.0 in liggen of heeft mijn C5 een identiteits probleem ![]() Ik heb net even de statistieken bekeken op de autoweek site, en daar zie je wel een verschil van 1,5 seconden op de 0-100km/uur sprint. Ik ben het ermee eens dat je dat in de praktijk toch echt moeten merken. ooh ja........Ronald, dat goede nieuws, welk nieuws is dat? Ik heb het geloof ik niet helemaal door ![]() |
Auteur: | arendonk [ 08 jun 2006 22:22 ] |
Berichttitel: | |
Ik vind de 1.8 in een Xantia nét genoeg. De 2.0 rijdt prettig. Heerlijke vlotte motor. Zou dan met een zwaardere c5 break niet voor de 1.8 gaan, maar altijd voor de 2.0. Is toch net wat vlotter. |
Auteur: | Ronald [ 09 jun 2006 00:02 ] |
Berichttitel: | |
m.a. trilsbeek schreef: ooh ja........Ronald, dat goede nieuws, welk nieuws is dat? Ik heb het geloof ik niet helemaal door ![]() Het goede nieuws is dat hier een verklaring mijnerzijds (van hore zeggen) wordt tegengesproken door iemand met de dagelijkse praktijk ervaring. Dat is tevens het nut en het bestaansrecht van dit forum. En dat ruilen, ben het met je eens, dat wordt huilen (voor een van ons), want een van ons krijgt een aanrijding met schade, althans volgens de Wet van Murphy. ![]() Gr. Ronald Ps. je avatar foto is mooi vet, heb je al mooie foto's geplaatst in "Jouw C5" draadje ? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |