Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

diesel en hoe bevalt dat
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10441
Pagina 1 van 4

Auteur:  canecorsoeric [ 22 okt 2011 10:51 ]
Berichttitel:  diesel en hoe bevalt dat

Ben in de weer met mijn zoektocht naar de C5 die het best past in mijn plaatje. In ieder geval een automaat en break !! Nou vroeg ik mij af hoe de diesels bevallen . Zal er 1 moeten worden uit +- 2002. Zullen ook redelijk wat km's mee gereden worden ( 45.000). Qua lpg is mij wel duidelijk dat daar de 1.8 de voorkeur geniet voor het rijden op lpg maar.......daar zijn weinig automaten in.

Ciao Eric

Auteur:  EW [ 22 okt 2011 11:32 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

volgens mij kun je op lpg juist beter de 2.0 of de 3.0 nemen...

Auteur:  Klaverblaadje [ 22 okt 2011 12:09 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Misschien kan je woonplaats in je profiel.

Mogelijk krijg je dan een aanbieding van een clublid in jouw buurt om eens met zijn diesel proef te rijden en ervaringen uit te wisselen.

Auteur:  canecorsoeric [ 22 okt 2011 12:28 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Profiel heb ik bij gewerkt :smt004 Gaat mij specifiek om de ervaring die men de diesels heeft van de 1ste generatie.

Ciao Eric

Auteur:  Maarten [ 22 okt 2011 12:43 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Ik ben een 'echte' dieselrijder, zelf nog geen benzine-auto bezeten. Mijn ervaringen zijn dus in zoverre gekleurd dat ik niet weet hoe een benzine-C5 rijdt.

Mijn eerste auto was een Corsa met 1.7 Isuzudiesel, mijn tweede een Mégane II 1.5 dCi en de derde is de C5.

Ik heb een diesel van de eerste generatie, een 2.0 HDi met 110 pk. Er is van deze ook een 2.0 met 90 pk en een 2.2 (met 138? pk en een roetfilter).

Mij bevalt de 2.0 HDi-110 perfect. Het is geen strepentrekker, maar vind de auto absoluut niet traag. Het geluid is prettig laag op de snelweg. In V moet je wel eens een keertje terugschakelen als je even snel een passeeraktie wil doen; als je een automaat wilt weet ik niet hoe dat gaat.
De auto is redelijk zuinig te noemen, maar uiteraard geen wonder van economisch gebruik. Ik rijd tegenwoordig zo rond de 1:16, maar wel met redelijk wat fileverkeer.
In rustige periodes zonder er echt op te letten haal ik een krappe 1:18. Als je echt heel voorzichtig rijdt moet 1:19, misschien wel 1:20, haalbaar zijn.

Qua trekkracht met een aanhanger heb je niets tekort.

Ook qua onderhoud is het een betrouwbare motor. Vervangen van de distributieriem (+waterpomp) moet bij elke 160.000 km. Iets om rekening mee te houden.

Verder zijn er voor zover ik weet niet veel issues met de HDi's, behalve de koppakking van de eerste serie (t/m 2003?). Die is inferieur en slaat relatief snel door.
De motoren die nog een verkeerde koppakking hebben zijn te herkennen aan een lipje dat vanaf de buitenkant te zien is meen ik, even zoeken op het forum :!:

Auteur:  Duck [ 22 okt 2011 14:22 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

diesel uit 2004 hier

2.0 HDI kan er niks kwaads van zeggen
tanken en rijden

blijft maar door gaan dus :smt017 :lol:

Auteur:  canecorsoeric [ 22 okt 2011 14:22 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Heb je een tip waar dat staat ? Die slechte koppakingen zijn dan zo langzamerhand wel vervangen........

Ciao Eric

Auteur:  Klaverblaadje [ 22 okt 2011 14:27 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Duck schreef:
diesel uit 2004 hier
2.0 HDI kan er niks kwaads van zeggen
tanken en rijden
blijft maar door gaan dus :smt017 :lol:


Precies hetzelfde verhaal.

2.2 HDIF (gechipt) uit 2005.
Tanken en rijden.

Auteur:  Menno [ 22 okt 2011 15:45 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Met mijn 2.2 HDi automaat uit 2001 niets anders dan plezier van gehad, probleemloze auto :smt193
Bij bijna 350.000 op de klok verkocht, rijdt nog steeds probleemloos rond ...

Vandaar ook mijn keuze nu weer voor een 2.0HDi te kiezen :)

Auteur:  G.Meijer [ 22 okt 2011 16:04 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Ik kan bovenstaande alleen maar beamen. Hiervoor had ik een 2.0 benzine en daar mankeerde wel eens wat aan.
Met de diesel alleen maar plezier tijdens het rijden. :smt038

Groet,
Ger

Auteur:  vhsdown [ 22 okt 2011 17:33 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

4 jaar en 120.ooo km probleemloos gereden met mij 2.2 hdi berline exl.
staat nu nog te koop bij van schijndel in gemert.

Auteur:  GW-tje [ 22 okt 2011 18:30 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Ik rijd na 10 jaar gedieseld te hebben (XM en Xantia) nu weer in een benzine/lpg-C5. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was over de diesels vanwege hun eenvoud en betrouwbaarheid maar deze C5 op benzine/lpg doet er voorlopig niet voor onder. Probleemloos....... :smt023

Auteur:  jopie [ 22 okt 2011 19:56 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Ook hier zeer tevreden dieselrijder. Aleen die wegenbelasting he, daar kan de auto niks aan doen natuurlijk. :citrofiel

Auteur:  BJG [ 22 okt 2011 20:40 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

De eerste generatie 2.0 HDi zowel 90 als 110 Pk zijn bijzonder betrouwbaar, en kennen hoegenaamd geen specifieke problemen (behalve zoals genoemd een serie met slechte koppakkingen, waarvan de meeste inmiddels waarschijnlijk reeds vervangen zijn).
Ook de eerste generatie 2.2 is betrouwbaar al komen incidenteel problemen met de nokkenasketting en lekkage bij de verstuiver-ringen voor.

Auteur:  jpiek [ 22 okt 2011 22:46 ]
Berichttitel:  Re: diesel en hoe bevalt dat

Ik ben helemaal geen dieselrijder, maar heb desondanks een krap jaar een Ph2 2002 Break HDI 2.0 gereden.

Viel me, voor een diesel, niet tegen... (Fijner dat de Vivaro waar ik voor m'n werk ik rij iig.)
Alleen miste ik de duw die je bij een benzinewagen krijgt als je hem plankt wel.

Helaas was het onderhoud wat karig gedaan, wel de distririem, niet de waterpomp, dus die vervangen, toen bleken de spanrollen en riem niet vervangen, dus die ook nog maar.

Toen hij 0,5 liter koelwater per 100 km ging verbruiken heb ik hem wegegdaan, waat het bleef was onduidelijk, maar men vermoede dus de koppakking. Aangezien ik toen nog maar 15.000 km/jaar ging rijden (kreeg toen de vivaro voor m'n werk) ipv + 50.000 heb ik hem ingeruild.

Ik heb er in 10 mnd 43.000 km mee gereden, kwam op 0,58 cent/km qua onderhoud (incl bovenstaande dus) en verbruik was 1:15,5 (terwijl ik een zware rechtervoet heb).

Zou ik ooit weer dieselen in een C5 ? Als de kilometrage dat vereist, ja hoor, maar dan waarschijnlijk een 2.2 op 3.0 (iig meer dan de 110pk van de Ph1 2.0)

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/