Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Bokken 2.0HDIF
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10301
Pagina 1 van 1

Auteur:  basdeglopper [ 25 sep 2011 15:14 ]
Berichttitel:  Bokken 2.0HDIF

De laatste 2 weken is er met de C5 break van mn vader zo'n 1200 km gereden vanwege het klussen en verhuizen van mijn studentenwoning. Voornamelijk snelweg kilometers. Gister en een aantal dagen merkte ik dat als je het toerental liet zakken tot rond de 1900 toeren de motor begint te stotteren te bokken, alsof je over een slechte weg rijdt (zoals spoorvorming).

Het ligt niet aan de weg want ik heb het meerdere malen gemerkt. Af en toe als ie koud was en stationair liep. Gister met een bijna lege tank (nog een liter of 8 in de tank). De ene keer doet ie het wel de andere keer niet. Telkens rond de 1900 toeren nadat je hem van hoger heb laten zakken tot die 1900. Het is niet zeer storend maar ik begin er wel aan te twijfelen.

Mijn vader denkt dat er water in de tank zit ik denk iets anders. Ik kan mij niet herinneren dat het brandstoffilter vervangen is.

Het betreft een C5 break phase 2 2.0 HDI fap. Hij heeft momenteel 205300 km gereden. zo'n 20.000 km geleden de olie verwisseld. Die gaat eind oktober weer vervangen worden met het oliefilter.

Wat zou het kunnen zijn?

Auteur:  BJG [ 25 sep 2011 20:44 ]
Berichttitel:  Re: Bokken 2.0HDIF

Tja, dat is natuurlijk moeilijk zo te zeggen.
Als het brandstoffilter er geruime tijd in zit zou ik dat eerst vervangen inderdaad.

Daarna komt het toch neer op het controleren van een aantal basiszaken. In het toerengebied dat jij noemt is de 2.0HDiF wel bijzonder gevoelig voor een slecht werkende egr-klep.
Ook de vacuumregeling van diverse luchtkleppen en turbodrukregeling zorgt in dit toerengebied wel eens voor problemen bij deze motor.

Auteur:  EvilTwin [ 26 sep 2011 10:17 ]
Berichttitel:  Re: Bokken 2.0HDIF

basdeglopper schreef:
Ik kan mij niet herinneren dat het brandstoffilter vervangen is.


Dat moet wel bij iedere beurt. (30dkm voor deze motor toch niet 20dkm?)
Het levert meestal wel een incidentele motorstoring op, omdat bij een oud, verstopt filter de brandstofdruk beneden een drempel valt.

Auteur:  BJG [ 26 sep 2011 21:55 ]
Berichttitel:  Re: Bokken 2.0HDIF

EvilTwin schreef:
Dat moet wel bij iedere beurt. (30dkm voor deze motor toch niet 20dkm?)


Deze motor moet om de 60 000 km een nieuw filter, dus niet iedere beurt, tenzij zware omstandigheden (lees korte ritten of slechte brandstofkwaliteit)

Auteur:  basdeglopper [ 28 sep 2011 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Bokken 2.0HDIF

dan laten we hem bij de apk in november maar het brandstoffilter vervangen, of is dat te doen zonder hulp van de garage?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/