
Aandrijving stuurbekrachtiging
EvilTwin schreef:
N.B. de C6 heeft een electrische stuurbekrachtigingspomp (snelheids afhankelijk) De C5 heeft een mechanische stuurbekrachtigingspomp (toerental afhankelijk, behalve in de V6)

blij dat je dit aansnijdt, ik heb er al eens eerder naar gevraagd.
De brochures zijn duidelijk: V6 snelheidsafhanklijk, de rest toerenafhankelijk. Nu rij ik (bijna) dagelijks in een V6 EN in een van de rest, dus het verschil in gevoel is me ook steeds duidelijk. Waarbij ik het gevoel van de rest prefereer boven dat van de V6, maar dat terzijde.
Jij verdiept het verschil nogal door het onderscheid te maken tussen mechanisch (de rest) en electrisch (V6). Waarvoor veel dank, dit verschil is uitermate ongedocumenteerd. Als jij een andere poster was dan

had ik gelijk om aantoonbaarheid gevraagd, maar met jouw historie neem ik het gelijk voor waar aan.
BLijft voor mij de vraag waar C de termen snelheid- en toerenafhanklijkheid vandaan haalt.
Snelheidafhankelijk (V6) kan ik me iets bij voorstellen, hoe hoger de snelheid des te minder bekrachtiging je wilt, omgekeerd, lage snelheid, parkeren, manouvreren veel bekrachtiging. Dit is ook niet echt spannend, dat had je 20 jaar geleden al in bv een Opel Escort ofzoiets.
Bij toerenafhankelijkheid (de rest) kan ik me helemaal niks voorstellen. Als ik parkeer/manouvreer is dat bij lage toeren, dus bekrachtiging omgekeerd evenredig? Als ik bij bv 30 kmu opschakel van 2 naar 3 zak ik in de toeren, verandert dit mijn bekrachtiging, nee toch ? Ik snap het niet. Weet jij het ?
gr. Ronald