Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Aandrijving stuurbekrachtiging 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Aandrijving stuurbekrachtiging
EvilTwin schreef:
N.B. de C6 heeft een electrische stuurbekrachtigingspomp (snelheids afhankelijk) De C5 heeft een mechanische stuurbekrachtigingspomp (toerental afhankelijk, behalve in de V6)


:twisted: :twisted: blij dat je dit aansnijdt, ik heb er al eens eerder naar gevraagd.
De brochures zijn duidelijk: V6 snelheidsafhanklijk, de rest toerenafhankelijk. Nu rij ik (bijna) dagelijks in een V6 EN in een van de rest, dus het verschil in gevoel is me ook steeds duidelijk. Waarbij ik het gevoel van de rest prefereer boven dat van de V6, maar dat terzijde.
Jij verdiept het verschil nogal door het onderscheid te maken tussen mechanisch (de rest) en electrisch (V6). Waarvoor veel dank, dit verschil is uitermate ongedocumenteerd. Als jij een andere poster was dan :twisted: :twisted: had ik gelijk om aantoonbaarheid gevraagd, maar met jouw historie neem ik het gelijk voor waar aan. :lol:
BLijft voor mij de vraag waar C de termen snelheid- en toerenafhanklijkheid vandaan haalt.
Snelheidafhankelijk (V6) kan ik me iets bij voorstellen, hoe hoger de snelheid des te minder bekrachtiging je wilt, omgekeerd, lage snelheid, parkeren, manouvreren veel bekrachtiging. Dit is ook niet echt spannend, dat had je 20 jaar geleden al in bv een Opel Escort ofzoiets.
Bij toerenafhankelijkheid (de rest) kan ik me helemaal niks voorstellen. Als ik parkeer/manouvreer is dat bij lage toeren, dus bekrachtiging omgekeerd evenredig? Als ik bij bv 30 kmu opschakel van 2 naar 3 zak ik in de toeren, verandert dit mijn bekrachtiging, nee toch ? Ik snap het niet. Weet jij het ?

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


27 maart 2007 00:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
je leest iets verkeerd in mijn post, alleen de C6 V6 (HDi en es9) hebben een elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Deze is snelheidsafhankelijk.

Ook op de C5 V6 is de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk, maar niet mbv een elektrische pomp.

De stuurbekrachtiging op alle C5s werkt met een pomp die rechtstreeks door de accessoire riem wordt aangedreven. Voor allen behalve de V6 geldt: stationair levert die 100bar en dat neemt af bij toenemend toerental (dus neemt de stuurbekrachtiging af)

Voor de C5 V6 geldt dus ook dat er een pomp zit op de accessorie riem, maar hiervan is het debiet snelheidsgeregeld.

Als je met een toerenafhankelijke stuurbekrachtiging te ver doortrekt, heb je eigenlijk relatief weinig bekrachtiging. Dus in 2 met 80km/h een bocht nemen is relatief te zwaar, terwijl 140 in 6 te licht is. Op de V6 is dit beter gebalanseerd.

Op de C6 V6 is dit nog beter, bovendien wordt er efficienter met vermogen omgesprongen, door de elektrische pomp.

Zoals gezegd de stuurbekrachtigingspomp zit op de snaar, bij de airco en de dynamo, het is dus logisch dat de C6 2.2HDi met dezelfde motor als de C5 ook diens (simpelere) stuurbekrachtiging krijgt.

Dikke kans dat die ouwe kadett ook maar gewoon toerentalafhankelijk was.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 maart 2007 02:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
tja wat is logisch.

De v6 benzine i sook dezelfde motor maar heeft riemaandrijving bij de C5 en electrisch bij de C6 voor de stuurbekrachtiging. Datzelfde verschil kan dus ook voor de 2.2 gemaakt worden tussen C5 en C6.
Hangt er meer vanaf of constructietechnisch de stuurbekrachtiging bij de motor of bij de auto hoort. Kennelijk in het geval van de V6 de auto, dus waarom niet ook dan bij de 2.2 HDI


Op zich vind ik de C5V6 bij lage snelheid duidelijk lichter sturen als mijn eerdere C5 2l(wel heel erg licht asl je het me vraagt, waarschijnlijk de reden dat Ronald het ook niet geweldig vind). Maar op zich zou het syteem beter moeten kunnen zijn als de toerenafhankelijke. Op snelheid is het wel prima, sowieso is een V6 iets koersvaster door het hogere gewicht op de voortrein.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


27 maart 2007 13:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.