Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Even jullie advies aangaande roetfilter?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10092
Pagina 1 van 3

Auteur:  Pietheintje [ 16 aug 2011 10:56 ]
Berichttitel:  Even jullie advies aangaande roetfilter?

Hoi,

Na een zalige rit naar Frankrijk en een leuke vakantie ter plaatse,
een storing tijdens onze terugrit.
Ter info, ik heb een zeer rustige rijstijl en ga zelden over de 115Km/h

Ik krijg plots melding op het display 'Kans op verstopping roetfilter' het service lichtje gaat ook aan in het dashboard.

Ik was enigzins verrast met deze melding aangezien onze wagen een 1.6HDI is en geen HDIF.

Maar goed na een stop langs de snelweg om iets te eten gaat de service lamp weer uit.
Maar plots na een volgende stop (alweer iets eten drinken... :-) ) bij herstart van de motor geeft het display aan 'storing in emmisie systeem' en nu gaat het lichtje aan van motor storing in het dashboard.
Intussen (we zijn weer thuis) gaat dit niet meer weg en komt telkens we de motor starten 'storing in emmisiesyteem' op het display.
Verder rijdt de wagen volledig normaal en voel ik geen enkele afwijking.
Wat zou dit alles kunnen betekenen? Dank voor uw advies.
Hein.

Auteur:  Klaverblaadje [ 16 aug 2011 10:58 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Volgens mij is de 1.6 altijd een HDIF, alleen zit daar het roetfilter direct onder de turbo en niet onder de auto.

Misschien rij je te langzaam en is het nodig om het filter eens goed warm te stoken zodat het roet inderdaad verbrandt.

Storing uit laten lezen bij de dealer en laten resetten, afwachten of het dan terug komt.

Auteur:  Menno [ 16 aug 2011 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Een 1.6 is altijd een HDIF zoals klaverblaadje al aangeeft, en als er iets is waar het roetfilter niet vrolijk van wordt is het een rustige rijstijl ( zeker i.c.m. veel korte stukjes ) ;)
Af en toe flink gassen kan een verstopping voorkomen ...

2006 en slechts 42.000 kilometer , rij je veel korte stukjes ???

Auteur:  Pietheintje [ 16 aug 2011 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Oei ja, ik moet de KMstand es updaten, we hebben intussen 126000Km,
maar ik rijd wel zeer zacht, es goed doortrekken doe ik niet, ik hou eerder van zacht cruisen.
(heel wat fransen die me woedend voorbijsteken tijdens leuke ritjes tussen de bergen...)

Probleem is dat de melding' emmisie storing' niet meer weg gaat...

Auteur:  Menno [ 16 aug 2011 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Even laten resetten ...
126K , ... is de Eolyse al eens bijgevuld ??
Via de lexia het Fap laten regenereren kan ook indien de Eolyse op peil is ...

Je hoeft niet hard te rijden, maar zo nu en dan flink doortrekken is behoud van het filter :idea:
viewtopic.php?f=2&t=9051

Auteur:  Klaverblaadje [ 16 aug 2011 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Je hebt inderdaad de perfecte rijstijl om het filter te vervuilen, als je het met opzet zou willen doen kan het niet beter.

Af en toe op de Franse autoroute eens dik 130 rijden en bij de stoplichten in je eigen woonplaats een sprintje aangaan met die oude VW golf naast je.

Een paar keer per jaar de dealer vragen of hij het roetfilter via de boordcomputer schoon wil branden, daar is een programma voor.

Auteur:  EvilTwin [ 16 aug 2011 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

:!:
Let op :een 1.6HDi is niet per definitie een HDiF (met roetfilter).
:!:
Voor absolute zekerheid dien je naar je VIN te kijken:
viewtopic.php?p=100739#p100739

Desalniettemin, zou ik bij een melding over het roetfilter de aanwezigheid daarvan ernstig vermoeden ;)
Deze storing kan tijdelijk zijn, even flink doortrekken (stuk >140km/h zonder caravan eraan).
Hij kan ook daadwerkelijk op een vol filter duiden.

Daarnaast is er ook nog een aparte melding voor als je Eolys op is.
Zolang als dat niet het geval is en er ook geen storing in de Eolysinjectie is geweest, moet het FaP nog mee kunnen, al dan niet na een geforceerde regeneratie. Dus laat je niet gelijk een dure reparatie aanpraten.

Auteur:  Pietheintje [ 16 aug 2011 12:04 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Tjiens, begrijp ik niet goed,

heb het opgezocht adh van het VIN nummer en er staat VF7RE9HZC76....,
1.6 HDi BVM5 (DV6TED4) : RE9HZC
1.6 HDi BVM5 (DV6TED4 sans FAP depollution L4) : RE9HYB

dus dit zou een variant met roetfilter zijn...? Ok leuke verrassing dan, ik dacht dat wij een C5 zonder roet filter hadden...

Ok, concreet wat kan ik nu doen,
ik wil inderdaad vermijden dat de garagehouder de ontwetende klant (mezelf dus) een hoge factuur voorlegt voor gedane werken die nutteloos zijn.
Gewoon es doortrekken met de wagen en dan foutmelding laten wissen?

Auteur:  Menno [ 16 aug 2011 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Dat kun je idd doen als eerste middel ( kost niets , hooguit wat liters diesel ) , of vragen of ze de storing willen wissen en het filter te regenereren via de lexia
Bij deze km-stand zal het ook niet lang meer duren alvorens je de melding van de Eolyse krijgt ( of is er recentelijk bij de 120K beurt bijgevuld ?? )

Als dit mijn C5 zou betreffen liet ik , 1 de C5 laten uitlezen, 2 de Eolyse bijvullen en computer resetten ( mocht dit nog niet gedaan zijn krijg je anders binnenkort een hardnekkige melding ) , 3 het Fap regenereren via de computer, 4 daarna af en toe ff doortrekken in de versnellingen ;)

Auteur:  Roman [ 16 aug 2011 12:09 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

ik zie nu dit bericht pas...
in Belgie hebben alle 1.6 hdi een roetfilter...

ik denk dat de eloyse vloeistof bijgevuld moet worden..(meen bij 120K)
en idd eens flink doorrijden..

de filter zelf hoeft volgens mij pas bij 160k gewisseld..

Auteur:  EvilTwin [ 16 aug 2011 13:06 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Menno schreef:
Dat kun je idd doen als eerste middel ( kost niets , hooguit wat liters diesel ) , of vragen of ze de storing willen wissen en het filter te regenereren via de lexia


Dat is sowieso heel handig, mits er geen fout is met de Eolys injectie, want dan gaat regenereren per definitie heel moeilijk worden.

Citaat:
Bij deze km-stand zal het ook niet lang meer duren alvorens je de melding van de Eolyse krijgt ( of is er recentelijk bij de 120K beurt bijgevuld ?? )


Het zou ook nog een hele beurt verder kunnen zijn...

Citaat:
Als dit mijn C5 zou betreffen liet ik , 1 de C5 laten uitlezen, 2 de Eolyse bijvullen en computer resetten ( mocht dit nog niet gedaan zijn krijg je anders binnenkort een hardnekkige melding ) , 3 het Fap regenereren via de computer, 4 daarna af en toe ff doortrekken in de versnellingen ;)


Ik zou voorzichting beginnen met #4. Start een paar keer zonder te rijden. Als het goed is verdwijnt dan de melding bij de start (tijdelijk).

Rij zonder vol door te trekken naar een mooi stuk snelweg, accelereer netjes naar >100km/h en luister naar de relais voor de regeneratie. Probeer nu (met of zonder melding) naar wat hogere snelheden (140km/h, let op oom agent!) te versnellen, maar niet volgas, in de hoop geen echte storing te veroorzaken. Hou die hogere snelheid zo'n 20min aan. Als het FaP al te ver heen is (onwaarschijnlijk behalve als er een dieper probleem is) dan zal je heel snel een storing, evt ernstige storing icm noodloop krijgen.

Mocht dat het geval zijn dan zou ik bij deze kilometerstand de Eolys-injectie of de tankdop verdenken.

Auteur:  Menno [ 16 aug 2011 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Met 4 bedoelde ik meer, als alles weer opgelost is, niet helemaal duidelijk ... om herhaling te voorkomen ;)
Dat het misschien nog 20K kan duren voordat die melding komt zal best, maar waarom ergens op gaan zitten wachten als je waarschijnlijk toch al langs moet ;)

Auteur:  Klaverblaadje [ 16 aug 2011 13:29 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Ik heb altijd begrepen dat de eolyse injectie in gang wordt gezet door het verwijderen en herplaatsen van de tankdop.

Dit zou betekenen dat je veel langer met de eolyse kunt doen als je de tank iedere keer bijna leeg rijdt.

Als je tankt bij halfvol dan doe je dus maar half zo lang met de eolyse. :smt017

Auteur:  EvilTwin [ 16 aug 2011 13:39 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Dat was ook altijd mijn idee, ik heb me er ook aan gehouden, maar het is wel degelijk zo dat de Eolys hoeveelheid altijd afgemeten toegevoegd wordt. Ik denk alleen dat dit nauwkeuriger zal zijn als je steeds 60L tankt dan steeds 10L.

Het gevolg voor mij was dat ik >100dkm kon terwijl 80dkm verwacht was voor de eerste generatie Fap (2.2HDi t/m orga ~9400)

Menno schreef:
Met 4 bedoelde ik meer, als alles weer opgelost is, niet helemaal duidelijk


Maar daarom zeg ik dat je met #4 kunt beginnen omdat het nu eenmaal voorkomt dat deze melding volgt op lang suboptimaal gebruik van de motor en je met een goede regeneratie-run het Fap weer de goede kant uit krijgt.

Auteur:  Pietheintje [ 16 aug 2011 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?

Ok, reeds dank voor het advies.

Nog een vraagje van mijn kant, ik verneem hier dat via de lexia een regeneratie process kan worden gestart voor het filter. Ik vermoed dat dit filter dus hoedanook af en toe geregenereerd dient te worden? Is dit iets dat de klant dient te vragen aan de garage of doet de garage dit standaard?

Dit regeneratie process dient te gebeuren terwijl met de auto wordt gereden veronderstel ik? Dit betekent dus dat ik of de garage dien te rijden om dit process te doorlopen?

Heb daar nog niks van gehoord van de garage, weet niet of ze dit doen. Wat is de aanbeveling van PSA Citroen in deze? Ik vind er niets over terug in mn handleiding van de wagen.

Dank & Groet.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/