Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Diverse problemen C5 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10075 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | 406rijder [ 13 aug 2011 22:43 ] |
Berichttitel: | Diverse problemen C5 |
Na 2,5 jaar ongestoord te hebben gereden heb ik nu toch wat motor problemen. Vlak voor de vakantie begaf onderweg mijn EGR klep het. Deze is vakkundig afgedicht door een ANWB monteur en na wat advies te hebben ingewonnen bij de dealer ben ik hiermee met caravan en al op vakantie geweest naar Italie. WAt mij hierbij opviel was dat na een flink aantal kilometers het vermogen steeds verder lijkt terug te lopen. Het lijkt haast of het turbogat steeds groter wordt. Zou dit een verband kunnen hebben met de afgedopte EGR? Tweede probleem deed zich voor op de terugweg nog voor de brennerpas. Plotseling melding van te hoge motortemperatuur en sneloplopende temperatuurmeter tot helemaal in het rood. Langzamer rijden hielp niet, maar na kort stilstaan daalde de temperatuur weer snel. Erg vervelend op een heling zonder vluchtstrook en parkeerhavens! Pas ergens in Duitsland weer hetzelfde fenomeen en later nog een keer maar toen snel de airco uit gedaan en kachel op vol vermogen gezet. De rest van de weg de meter continu keurig in het middengebied. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Als laatste meen ik twee keer heel kort de koppeling te zien/horen slippen. Was maar een fractie maar de toerenteller ging iets omhoog. Heb het een keer kunnen simuleren maar is mij zelfs bij plank gas geven niet meer gelukt. Moet ik mij zorgen gaan maken over de koppeling of valt het allemaal mee? |
Auteur: | Duck [ 13 aug 2011 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
verdenk de egr klep van het probleem, als dat niet goed gedaan is kan dat rare storingen geven. en die koppeling zolang het goed is is het goed |
Auteur: | EvilTwin [ 14 aug 2011 11:38 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Afdoppen is zooo VW tdi... ![]() Heb je een FaP? Dan gaat een niet werkende/uitgeschakelde/afgedopte EGR zeker voor ernstige problemen zorgen. Zo is de EGR nodig om de FaP regeneratie te stoppen voordat het écht te heet wordt. Het kan zijn dat de EGR niet werkte omdat je een vacuümlek had (al dan niet in de EGR aansturing zelf) dat probleem kan zich ook manifersteren in de turbodruk, omdat de variabele turbo ook met vacuüm aangestuurd wordt. Vacuüm-topic: viewtopic.php?f=5&t=10024 Er is ook een link tussen de EGR en het koelsysteem, via een warmtewisselaar. Een slippende koppeling kun je testen door met de handrem de koppeling langzaam en voorzichtig op te laten komen, als het goed is slaat de auto keurig af op de koppeling. |
Auteur: | BJG [ 14 aug 2011 12:14 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
De egr van de ph2 werkt niet met vacuum, dus dat verband is er niet. De turbo aansturing wel. Een vacuumprobleem zorgt bij de ph2 motoren vrijwel altijd voor vermogensproblemen, dus het zou goed wel een vacuum probleem kunnen zijn. Verder heeft de afgedopte egr geen invloed op de regeneratie van het FAP: Die wordt nl dichtgezet tijdens regeneren! En blijft zelfs na het regenereren dicht, totdat de uitlaatgastemperatuur weer normale waarden heeft bereikt. Het afbreken van de regeneratie gebeurt dmv het uitschakelen van de na-inspuiting. De na inspuiting kent drie fasen van hevigheid, daarmee is de regeneratietemperatuur goed te regelen door de mm. Dus voor schade aan het FAP door afdoppen hoef je niet bang te zijn ![]() Een te hoge motortemperatuur kan meerdere oorzaken hebben, het is lastig daar van afstand iets over te noemen. Bleef de olietemperatuur op dat moment normaal of steeg die ook? De 2 liter HDi die jij hebt heeft een zelfstellende drukgroep. Het symptoom dat jij omschrijft van de een kort slippen ken ik maar al te goed. Het komt vrij veel voor bij deze koppeling. ![]() Meestal vanaf de 3e versnelling en hoger kortstondige slip tijdens accelereren. De kans bestaat dat de drukgroep zich binnenkort opstelt en het probleem over is. Het komt echter ook (vaker) voor dat het niet beter, eerder slechter wordt. Dan zul je de drukgroep moeten laten vervangen. |
Auteur: | 406rijder [ 14 aug 2011 13:35 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Kan ik de werking van het vacuum zelf makkelijk controleren? Het vreemde is overigens dat de auto de volgende ochtend wel weer lekker trekt en pas aan het einde van de dag het weer zwaarder lijkt te hebben. De olietemperatuur was al hoger dan normaal in Nederland zonder caravan maar zeker niet hoger dan de 100 km ervoor. Tijdens het oplopen van de watertemperatuurmeter bleeft de olietemperatuurmeter constant. Ook de ventilator van de radiator slaat aan bij een tijdje stationair draaien. Heb ergens anders gelezen dat de temperatuurzender ook een oorzaak kan zijn. Het vervelende is dat ik de situatie moeilijke kan simuleren omdat het alleen onder extreme omstandigheden omtreed. |
Auteur: | BJG [ 14 aug 2011 14:11 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
De controle van het vacuumcircuit is bij de motor die jij hebt niet heel eenvoudig zelf te doen. je heb iig een vacuumpompje nodig. En verder is het een redelijk ingewikkeld circuit, omdat ook de warme en koude luchtklep bediening tbv het FAP dmv vacuum werkt.Een verband tussen vacuum-problemen en de let zie ik niet direct, mogelijk is de temperatuur van invloed op een paar mechanische componenten. Mogelijk betreft het ook in het geheel geen vacuumprobleem maar een andere kwestie, dit is van afstand echter erg moeilijk te bepalen. Uiteraard kan de temperatuursensor voor problemen zorgen, maar het is wel toevallig dat het alleen onder deze omstandigheden zich openbaart. Je zou het dan later onder normale omstandigheden ook verwachten, het lijkt mij logischer dat inderdaad de temperatuur erg hoog is geweest. Rijdt, loopt en trekt de wagen onder normale omstandigheden in Nederland bij niet al te lange ritten wel gewoon goed? |
Auteur: | 406rijder [ 14 aug 2011 14:21 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
De auto rijdt onder normale omstandigheden prima, trekt goed, loopt mooi etc. Probleem met trekkracht deed zich in de vakantie alleen voor na een lange rit. Alleen ver doortrekken zorgt dan voor voldoende trekkracht, daaronder lijkt de motor gewoon dood. Wat de temperatuur betreft blijft het wel vreemd dat de temperatuurmeter constant in het midden staat en dan binnen 1 a 2 minuten naar het rode gaat. Waar ikzelf nog aan zit te denken is dat de condensor van de airco nogal dicht kan zitten en daardoor voor te weinig lucht doorlaat. Kom er volgende jaar pas weer achter..... |
Auteur: | EvilTwin [ 14 aug 2011 14:48 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
BJG schreef: De egr van de ph2 werkt niet met vacuum, dus dat verband is er niet. Weet je dat zeker? Waarom staan er dan vacuümleidingen in het schema van de EGR? ![]() Bijlage: C5 DW10BTED4 EGR.jpg Citaat: Verder heeft de afgedopte egr geen invloed op de regeneratie van het FAP: Die wordt nl dichtgezet tijdens regeneren! En blijft zelfs na het regenereren dicht, totdat de uitlaatgastemperatuur weer normale waarden heeft bereikt. Het afbreken van de regeneratie gebeurt dmv het uitschakelen van de na-inspuiting. De na inspuiting kent drie fasen van hevigheid, daarmee is de regeneratietemperatuur goed te regelen door de mm. Dus voor schade aan het FAP door afdoppen hoef je niet bang te zijn ![]() Volgens mij vindt er op hoge snelheid (>140km/h) of bij hoge vermogensvraag regeneratie plaats zonder na-inspuiting. De EGR wordt gebruikt om de uitlaatgassen licht in temperatuur te doen dalen, zodat het FaP niet te heet wordt, zorda dat nodig is. Daarmee is dus niet gezegd dat het regeneren stopt, want dit te heet worden zit hem voor een deel in de warmte die vrijkomt bij de uiteindelijk verbranding van de opgeslagen roetdeeltjes in het FaP zelf. Bereiken de uitlaatgassen dus een bepaalde temperatuur en heeft het aansturen van de EGR (afgedopt!) daarom geen invloed dan lijkt het me dat de motor andere maatregelen treft om de temperatuur te doen dalen. Het circuit van de EGR koeling (warmtewisselaar) open zetten bijv. of turbodruk terugnemen, of de mix warme/gekoelde inlaatlucht. Daarnaast zal het afdoppen door het MM opgemerkt worden -al is het indirect- en de rest van de motorsturing in de war gooien. Bij een benzine heb je dan al lang een ernstige motorstoring, maar een Diesel niet, ondanks dat temperaturen en drukken niet normaal zijn. Het MM kan op deze manier dus heel lang buiten het normale gebied redelijkerwijs aan de vermogensvraag voldoen, zonder ernstige motorstoring. Al kunnen er uiteraad wel storingen opgeslagen zijn. |
Auteur: | BJG [ 14 aug 2011 17:15 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Heel zeker. Als je goed kijkt zie je dat de vacuumleidingen niet aan de egr zitten. (12 is de egr-klep, electrisch bediend) (de getekende vacuumslangen zijn voor de turbo regeling en de warme luchtregeling inclusief electrokleppen, inderdaad misschien verwarrend dat ze op deze tekening staan) De enige ph2 met vacuumgestuurde egr is de oude 2,2 hdi die ook al in de ph1 zat, die is nog heel even geleverd in de ph2 |
Auteur: | BJG [ 14 aug 2011 18:58 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
@ET: Uit de praktijk weet ik dat je een egr-klep van de hdi van TS kunt afdoppen mits je een restrictie van minimaal 4 mm overhoudt. Op deze manier registreert de mm een egr-werking, en zijn toch de negetieve bij-effecten grotendeels verdwenen. Vermoedelijk is er iets soortgelijks gedaan. 100% afdoppen gaat niet en genereert hoe dan ook een storing, en omdat het emissie gerelateerd is altijd een brandend obd-lampje. Wat dit betreft wijkt een diesel niet af tov en benzine qua gevoeligheid. Jouw verhaal over temperatuur regeling van uitlaatgas dmv egr klinkt aannemelijk, het wordt in de praktijk echter niet gedaan om twee redenen: A: Dusdanig hoge temperaturen komen niet voor zonder geforceerde regeneratie (na-inspuiting waardoor de extra brandstof in de kat verbrandt, dit zorgt voor een hoge temperatuur van het uitlaatgas) De temperatuur wordt slechts beperkt door de na-inspuiting in 3 stappen te regelen, of zelfs uit te schakelen, en dat gebeurt dus alleen bij door de mm geactiveerde regeneratie. Ga maar eens bij 200km/h de temperatuur aflezen van het uitlaatgas mbv de lexia, dan weet je in principe al genoeg. Er bestaat dan geen gevaar voor het FaP. Ik dacht dat ik maximaal zo'n 600-650 graden ooit heb gemeten. B: bij hoge belasting wordt sowieso egr werking verhinderd door de mm, ivm negatieve gevolgen voor trekkracht en vermogen. |
Auteur: | EvilTwin [ 14 aug 2011 22:24 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Waar gaan dan die twee vacuümleidingen naartoe die getekend zijn in de buurt van #80? En wat voor actuator zit er dan in de EGR? |
Auteur: | 406rijder [ 15 aug 2011 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Vandaag de auto maar eens uitgelezen en er zaten een drietal permanente storingen in. Twee gerelateerd aan de afgedopte EGR-klep en een met een klep van de turbo die zijn ingestelde stand niet bereikt heeft. Ik denk dat ik eerst maar EGR klep ga aanpakken om te kijken hoe het dan verder gaat met de storingen. Weet iemand of deze klep goed te reinigen is of zit ik vast aan een nieuwe (ongeveer 170 euro). In het koelsysteem zaten verder geen foutmeldingen. |
Auteur: | 406rijder [ 20 aug 2011 21:46 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
Afgelopen vrijdag was het helemaal pet met de auto. Totaal geen vermogen bij het intrappen van het gaspedaal hoewel de auto uiteindelijk wel op snelheid kwam. Na demontage van de EGR klep bleek deze niet vervuild te zijn maar het hoedje was er afgebroken. Gelukkig heb ik een buurman met een eigen metaal bedrijf en hij heeft vakkundig het hoedje er weer voor mij opgelast. Daarna de klep weer gemonteerd en opnieuw ingeleerd met de Lexia. Foutmeldingen zijn nu verdwenen, ook die van de turbo. Ben erg benieuwd hoe de auto zich de komende week houdt. Voor wat het vaccuumcircuit heb ik een pomp+meter besteld om ook hier een aantal zaken uit te sluiten. Wordt vervolgd. |
Auteur: | BJG [ 22 aug 2011 22:15 ] |
Berichttitel: | Re: Diverse problemen C5 |
EvilTwin schreef: Waar gaan dan die twee vacuümleidingen naartoe die getekend zijn in de buurt van #80? En wat voor actuator zit er dan in de EGR? Ivm vakantie ff korte reactie: deze slangen zijn de van de beide genoemde vacuüm circuits en zitten aan de vacuüm pomp. In de e g r klep zit gewoon een 12 v motor en de stand wordt gecontroleerd door een 5v circuit. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |