Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
afslaan motor bij stationair toerental https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10041 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Coin [ 08 aug 2011 18:39 ] |
Berichttitel: | afslaan motor bij stationair toerental |
Op dit forum kwam ik diverse berichten tegen met betrekking tot het afslaan van de motor. Iedere keer lijkt het verhaal toch iets anders dan het mijne. Vandaar dat ik mijn bericht hier wil plaatsen in de hoop een oplossing te vinden. Bij een stationair toerental reageert het gaspedaal met een vertraging van een halve tot anderhalve seconde. Zeer vervelend als je wilt wegrijden of invoegen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Verscheidene malen is de auto uitgelezen, geen foutmeldingen. Enkele suggesties die ik kreeg: klepstoter ( maar ik hoor geen tikkend geluid),lekkende koppakking ( olie ziet er normaal uit) of een probleem met de regeling van de luchtinvoer. Ik ben geen technicus, maar de voorgestelde ingrepen lopen enorm in de papieren. Ik hoop dat iemand met een soortgelijk probleem een oplossing heeft gevonden en me kan helpen. |
Auteur: | Coin [ 08 aug 2011 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Nog wat meer info: het probleem speelt al 2 jaar. Lijkt in de zomer vaker op te treden dan in de winter. Ondanks het pompen/spelen met het gaspedaal slaat de motor vanuit stationair regelmatig af. Zodra het zaakje eenmaal rijdt, is er niets aan de hand. Ik woon nu in Spanje, heb de auto vanuit Nederland geïmporteerd. ( zouden Spaanse en Nederlandse auto's anders worden afgesteld?). Naar mijn idee zou het verhogen van het stationair toerental met ongeveer 80 a 100 toeren het probleem simpel verhelpen. Is dat mogelijk? |
Auteur: | EvilTwin [ 08 aug 2011 21:33 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Klepstoters zijn bij deze motor geen probleem. Spelen met het gaspedaal is geen oplossing, daarvan raakt de auto slechts in de war. Stationair toerental verhogen kan niet. Ik hoop dat je niet start met je voet op het gas? Als een sensor een verkeerde waarde geeft maar nog wel binnen het regelbereik blijft, is het moeilijk die fout vast te stellen door de auto uit te lezen, maar die fout is er wel degelijk. Gezien het gedrag is het niet gek om een fout te veronderstellen in het elektronisch gaspedaal, de elektronische gasklepbediening of de MAP-sensor. Allemaal simpel te checken door in real time uit te lezen. Indirect kan dit ook door volgas te kijken of de auto wel zijn vermogen levert, zijn topsnelheid nog haalt en hoe de motor op de cruise control reageert. Origineel Spaanse auto's hebben mogelijk een iets zwaardere koeling en een iets minder dichte grill, maar er is geen verschil in motorafstelling. De koeling heeft ook geen effect op de loop, evenmin het feit dat de airco vaker loopt. Wel zul je meer verbruiken, omdat de airco meer loopt en de ventilator meer stroom trekt. Wanneer heeft de auto voor het laatst een normale beurt gehad? Gebrek aan simpel onderhoud, als bougies, olie, lucht- en brandstoffilter kan uiteraard ook voor een slecht lopende motor zorgen. |
Auteur: | BJG [ 08 aug 2011 22:24 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Bij een aantal 2.0 motoren zorgt een update van de mm voor aanmerkelijk betere motorkaraktersitiek. Dat kan alleen een dealer. Sowieso zou ik als eerste de initialisatieprocedure voor de motor opnieuw doen. Die is om de mengselregeling in te leren en verbetert soms behoorlijk de driveability. Verder heb ik eens een electronisch gaspedaal vervangen voor deze klacht. Deze genereerde geen storingscode, maar veroorzaakte wel het probleem. Zelfs bij real time data lezen met de lexia is de afwijking vaak niet te zien, omdat de data op het scherm heel erg traag wordt doorgegeven. Je moet dan echt de beide signalen met een scoop gaan meten. Datzelfde geldt ook voor de electronische gasklep, die in principe ook problemen kan geven. Ook de voorste lambda-sonde geeft wel eens problemen bij deze motor, er is dan echter ALTIJD een mengselregeling-gerelateerde storing aanwezig in het mm. Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur. |
Auteur: | Coin [ 09 aug 2011 19:46 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Beste Evil Twin en BJG. De auto krijgt normaal jaarlijks zijn grote/kleine beurt. Hoe kan ik mijn spaanse garagist uitleggen wat real time uitlezen is. ( zelf weet ik het ook niet ![]() Is de lexia het universele uitleesapparaat dat iedere garagist in huis heeft of is het een specifiek citroen-apparaat? Wat is een initialisatieprocedure, is dat het opnieuw installeren van de software? Ik werd gewaarschuwd dat zoiets ook wel eens fout kan gaan..... Wat is mm? Het zal jullie inmiddels duidelijk zijn dat ik een absolute leek ben qua electronica. Geef mij m'n oude Traction Avant maar weer terug, daar kon alles met een schroevendraaier afgesteld worden. ![]() Tot nu, bedankt voor jullie reacties |
Auteur: | willy4 [ 09 aug 2011 20:08 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
lexia is een specifiek citroen/peugeot-apparaat |
Auteur: | BJG [ 09 aug 2011 20:47 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
BJG schreef: Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur. Ik denk niet dat het veel beter wordt als je jouw garage uit moet leggen wat real-time uitlezen is. Zij zijn de specialisten, jij natuurlijk niet. Je moet alleen duidelijk maken dat je het probleem graag opgelost wilt hebben, en dat ze eerst diagnose moeten stellen, en dan pas reparen/vervangen. In spanje rijden veel citroens, dus daar moeten ook kundige monteurs zitten lijkt mij ![]() misschien een andere garage? |
Auteur: | exroosje [ 09 aug 2011 21:28 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
In Spanje rijden voldoende Citroens rond (ook C5 ) maar --- het zijn allemaal diesels. Net als in Frankrijk en Italie. Dus is het lastig een monteur te vinden die een dergelijke fuzzy storing herkent en kan oplossen. |
Auteur: | GW-tje [ 09 aug 2011 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Als het een dealer of specialist is, heeft hij zeker de apparatuur en de kennis in huis om dit te kunnen fixen. Diesels in overvloede of niet.... |
Auteur: | BJG [ 09 aug 2011 22:41 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
En tegenwoordig is het injectie systeem van een diesel ingewikkelder dan dat van een benzine motor. In de basis komen de systemen zelfs aardig overeen. Uiteraard is het percentage diesel in spanje hoger dan hier. Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden en al helemaal dat er geen monteurs zijn die daar verstand van hebben. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 aug 2011 10:28 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
BJG schreef: Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden Dat verhaal klopt wel, ik kom veel in Spanje en ik heb er nog geen C5 in benzineversie gezien. Bij de middelgrote dealer in mijn verblijfplaats hebben ze er zelfs nog nooit één verkocht. Benzine kost in Spanje net zoveel als de diesel hier kost, en hun diesel ligt daar dan weer 10 cent onder. Spanje kent geen toeslagen of dieselboetes, dus de meerprijs van een diesel t.o. een benzineuitvoering is vrijwel niets. De Saxo diesel was jarenlang een paar honderd euro goedkoper als de benzineuitvoering. Bovendien is een Citroën in dieseluitvoering in Spanje direct leverbaar en heeft een benzineuitvoering een lange levertijd. |
Auteur: | BJG [ 10 aug 2011 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Ok, zo goed was ik daarvan niet op de hoogte. ![]() Dan zal het inderdaad lastig worden om iemand te vinden met benzine-ervaring. ![]() En onderdelen wisselen om te proberen is er dan al helemaal niet bij ![]() @Coin: Woon je continu in spanje? of doe je soms wel eens frankrijk of zelfs nederland aan? |
Auteur: | Coin [ 11 aug 2011 09:18 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
Ik woon definitief in Spanje en met de huidige benzineprijzen is het veel en veel voordeliger om te vliegen. Kan iemand mij nog vertellen wat "updaten van de MM " inhoudt? Klopt het verhaal dat een initialisatieprocedure problemen kan opleveren zodat de motor opgestuurd moet worden naar de fabriek? Dat wordt althans hier verteld..... Is de lexia het uitleesapparaat om storingen te ontdekken? |
Auteur: | Menno [ 11 aug 2011 09:42 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
mm = motor management ... lexia is idd een uitleescomputer |
Auteur: | Peebee [ 11 aug 2011 09:58 ] |
Berichttitel: | Re: afslaan motor bij stationair toerental |
" Updaten van MM " is een software matige update / verbetering van de boordcomputer, regelt " alles " in de auto zodat ie WEL rijdt, en Lexia = storings uitlees c.q. herstel computer / handheld, zodat je niet al je spaargeld uitgeeft om er achter te komen dat er een schroefje los zat ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |