Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
afslaan motor bij stationair toerental
Auteur |
Bericht |
Coin
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 aug 2011 17:35 Berichten: 13
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Naar boven
|
 afslaan motor bij stationair toerental
Op dit forum kwam ik diverse berichten tegen met betrekking tot het afslaan van de motor.
Iedere keer lijkt het verhaal toch iets anders dan het mijne. Vandaar dat ik mijn bericht hier wil plaatsen in de hoop een oplossing te vinden. Bij een stationair toerental reageert het gaspedaal met een vertraging van een halve tot anderhalve seconde. Zeer vervelend als je wilt wegrijden of invoegen. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Verscheidene malen is de auto uitgelezen, geen foutmeldingen. Enkele suggesties die ik kreeg: klepstoter ( maar ik hoor geen tikkend geluid),lekkende koppakking ( olie ziet er normaal uit) of een probleem met de regeling van de luchtinvoer. Ik ben geen technicus, maar de voorgestelde ingrepen lopen enorm in de papieren. Ik hoop dat iemand met een soortgelijk probleem een oplossing heeft gevonden en me kan helpen.
|
08 aug 2011 18:39 |
|
 |
Coin
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 aug 2011 17:35 Berichten: 13
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Nog wat meer info: het probleem speelt al 2 jaar. Lijkt in de zomer vaker op te treden dan in de winter. Ondanks het pompen/spelen met het gaspedaal slaat de motor vanuit stationair regelmatig af. Zodra het zaakje eenmaal rijdt, is er niets aan de hand. Ik woon nu in Spanje, heb de auto vanuit Nederland geïmporteerd. ( zouden Spaanse en Nederlandse auto's anders worden afgesteld?). Naar mijn idee zou het verhogen van het stationair toerental met ongeveer 80 a 100 toeren het probleem simpel verhelpen. Is dat mogelijk?
|
08 aug 2011 19:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Klepstoters zijn bij deze motor geen probleem.
Spelen met het gaspedaal is geen oplossing, daarvan raakt de auto slechts in de war. Stationair toerental verhogen kan niet. Ik hoop dat je niet start met je voet op het gas?
Als een sensor een verkeerde waarde geeft maar nog wel binnen het regelbereik blijft, is het moeilijk die fout vast te stellen door de auto uit te lezen, maar die fout is er wel degelijk. Gezien het gedrag is het niet gek om een fout te veronderstellen in het elektronisch gaspedaal, de elektronische gasklepbediening of de MAP-sensor. Allemaal simpel te checken door in real time uit te lezen.
Indirect kan dit ook door volgas te kijken of de auto wel zijn vermogen levert, zijn topsnelheid nog haalt en hoe de motor op de cruise control reageert.
Origineel Spaanse auto's hebben mogelijk een iets zwaardere koeling en een iets minder dichte grill, maar er is geen verschil in motorafstelling. De koeling heeft ook geen effect op de loop, evenmin het feit dat de airco vaker loopt. Wel zul je meer verbruiken, omdat de airco meer loopt en de ventilator meer stroom trekt.
Wanneer heeft de auto voor het laatst een normale beurt gehad? Gebrek aan simpel onderhoud, als bougies, olie, lucht- en brandstoffilter kan uiteraard ook voor een slecht lopende motor zorgen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 aug 2011 21:33 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Bij een aantal 2.0 motoren zorgt een update van de mm voor aanmerkelijk betere motorkaraktersitiek. Dat kan alleen een dealer. Sowieso zou ik als eerste de initialisatieprocedure voor de motor opnieuw doen. Die is om de mengselregeling in te leren en verbetert soms behoorlijk de driveability. Verder heb ik eens een electronisch gaspedaal vervangen voor deze klacht. Deze genereerde geen storingscode, maar veroorzaakte wel het probleem. Zelfs bij real time data lezen met de lexia is de afwijking vaak niet te zien, omdat de data op het scherm heel erg traag wordt doorgegeven. Je moet dan echt de beide signalen met een scoop gaan meten. Datzelfde geldt ook voor de electronische gasklep, die in principe ook problemen kan geven.
Ook de voorste lambda-sonde geeft wel eens problemen bij deze motor, er is dan echter ALTIJD een mengselregeling-gerelateerde storing aanwezig in het mm.
Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 aug 2011 22:24 |
|
 |
Coin
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 aug 2011 17:35 Berichten: 13
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Beste Evil Twin en BJG. De auto krijgt normaal jaarlijks zijn grote/kleine beurt. Hoe kan ik mijn spaanse garagist uitleggen wat real time uitlezen is. ( zelf weet ik het ook niet  ) Is de lexia het universele uitleesapparaat dat iedere garagist in huis heeft of is het een specifiek citroen-apparaat? Wat is een initialisatieprocedure, is dat het opnieuw installeren van de software? Ik werd gewaarschuwd dat zoiets ook wel eens fout kan gaan..... Wat is mm? Het zal jullie inmiddels duidelijk zijn dat ik een absolute leek ben qua electronica. Geef mij m'n oude Traction Avant maar weer terug, daar kon alles met een schroevendraaier afgesteld worden.  Tot nu, bedankt voor jullie reacties
|
09 aug 2011 19:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
lexia is een specifiek citroen/peugeot-apparaat
|
09 aug 2011 20:08 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
BJG schreef: Kortom, ik denk dat het voer is voor een goede (electronica)monteur. Ik denk niet dat het veel beter wordt als je jouw garage uit moet leggen wat real-time uitlezen is. Zij zijn de specialisten, jij natuurlijk niet. Je moet alleen duidelijk maken dat je het probleem graag opgelost wilt hebben, en dat ze eerst diagnose moeten stellen, en dan pas reparen/vervangen. In spanje rijden veel citroens, dus daar moeten ook kundige monteurs zitten lijkt mij misschien een andere garage?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 aug 2011 20:47 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
In Spanje rijden voldoende Citroens rond (ook C5 ) maar --- het zijn allemaal diesels. Net als in Frankrijk en Italie.
Dus is het lastig een monteur te vinden die een dergelijke fuzzy storing herkent en kan oplossen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 aug 2011 21:28 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Als het een dealer of specialist is, heeft hij zeker de apparatuur en de kennis in huis om dit te kunnen fixen. Diesels in overvloede of niet....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 aug 2011 21:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
En tegenwoordig is het injectie systeem van een diesel ingewikkelder dan dat van een benzine motor. In de basis komen de systemen zelfs aardig overeen. Uiteraard is het percentage diesel in spanje hoger dan hier. Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden en al helemaal dat er geen monteurs zijn die daar verstand van hebben.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 aug 2011 22:41 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
BJG schreef: Maar het lijkt me sterk dat er geen benzine versies rond rijden Dat verhaal klopt wel, ik kom veel in Spanje en ik heb er nog geen C5 in benzineversie gezien. Bij de middelgrote dealer in mijn verblijfplaats hebben ze er zelfs nog nooit één verkocht. Benzine kost in Spanje net zoveel als de diesel hier kost, en hun diesel ligt daar dan weer 10 cent onder. Spanje kent geen toeslagen of dieselboetes, dus de meerprijs van een diesel t.o. een benzineuitvoering is vrijwel niets. De Saxo diesel was jarenlang een paar honderd euro goedkoper als de benzineuitvoering. Bovendien is een Citroën in dieseluitvoering in Spanje direct leverbaar en heeft een benzineuitvoering een lange levertijd.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
10 aug 2011 10:28 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Ok, zo goed was ik daarvan niet op de hoogte. Dan zal het inderdaad lastig worden om iemand te vinden met benzine-ervaring. En onderdelen wisselen om te proberen is er dan al helemaal niet bij @Coin: Woon je continu in spanje? of doe je soms wel eens frankrijk of zelfs nederland aan?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 aug 2011 21:53 |
|
 |
Coin
C5club Rookie
Geregistreerd: 08 aug 2011 17:35 Berichten: 13
Auto: C5 break 2.0 I 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 70000
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
Ik woon definitief in Spanje en met de huidige benzineprijzen is het veel en veel voordeliger om te vliegen. Kan iemand mij nog vertellen wat "updaten van de MM " inhoudt? Klopt het verhaal dat een initialisatieprocedure problemen kan opleveren zodat de motor opgestuurd moet worden naar de fabriek? Dat wordt althans hier verteld..... Is de lexia het uitleesapparaat om storingen te ontdekken?
|
11 aug 2011 09:18 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
mm = motor management ... lexia is idd een uitleescomputer
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
11 aug 2011 09:42 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: afslaan motor bij stationair toerental
" Updaten van MM " is een software matige update / verbetering van de boordcomputer, regelt " alles " in de auto zodat ie WEL rijdt, en Lexia = storings uitlees c.q. herstel computer / handheld, zodat je niet al je spaargeld uitgeeft om er achter te komen dat er een schroefje los zat 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
11 aug 2011 09:58 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|