Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

haperende motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10038
Pagina 1 van 1

Auteur:  Vincent van Elk [ 08 aug 2011 13:38 ]
Berichttitel:  haperende motor

Hallo allen,

Volgens mij heb ik van het weekend ook te maken gekregen met een haperende bobine:
- het starten gaat lastiger
- het toerental blijft niet constant
- de motor is onrustiger tijdens het rijden
- de motor is een keer afgeslagen (best wel eng...)
- verschillende keren tijdens het rijden geeft ie aan storing uitlaatgas (is een storing die ik al jaren heb door verstopte katalysator)
Ik heb nog een Bobine liggen, maar ik lees dat meestal de achterste als 1e kapot gaan, en dat je daar moeilijk zelf bij kan? Zijn er ergens topics te vinden met van die mooie plaatjes? Dan maar aan de garage vragen om alle achterste bobines te laten vervangen?
Lang leven het forum...
bvd Vincent

Auteur:  JHV [ 08 aug 2011 13:43 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Voor de zekerheid eerst even uitlezen?

Auteur:  Vincent van Elk [ 08 aug 2011 13:50 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Ja, ik ga morgen naar de garage... (lastig die afhankelijheid...) Ik heb het al getracht met de laptop van mijn werk.... maar aangezien ik in de zorg werk, lukte het niet....

Auteur:  JHV [ 08 aug 2011 15:38 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Ja, inderdaad, een zorg-laptop is geen lexia laptop :mrgreen:
Afbeelding
of
Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen:
Johan

Auteur:  Vincent van Elk [ 14 aug 2011 11:05 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Uiteindelijk kwam het euvel door een vuile gasklep... Nu die schoon is loopt de motor klinkt de motor heerlijk rustig!

Auteur:  JW-C5 [ 14 aug 2011 13:16 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

:?: :?:
Hoe kan de gasklep vuil geworden zijn, is dat door de carterventilatie?

Groet,
JW

Auteur:  Vincent van Elk [ 15 aug 2011 12:39 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

ik heb geen flauw idee..... Misschien heeft het feit dat ik op vakantie een aantal keren 98 en shell ultrapower heb getankt een gevolg gehad dat vuiligheid uit de motor naar de gasklep gegaan is....

Auteur:  Nebulus [ 15 aug 2011 13:18 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Hallo Vincent,

Je hebt vast dit draadje voorbij zien komen:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9948

Hierin valt te lezen dat wij (TS en ik) ook voorzien zijn van de nodige storingen.
De problemen die jij omschrijft heb ik ook.

- het starten gaat lastiger => ik merk inderdaad ook dat ie vaker rond moet voor ie aanspringt
- het toerental blijft niet constant => soms merk ik een dipje, zowel stationair als ook tijdens rijden met constante snelheid
- de motor is onrustiger tijdens het rijden = zie vorige
- de motor is een keer afgeslagen (best wel eng...) => dat niet, wel 3 x inmiddels op 3 poten rondgehobbeld tot bijna afslaan toe... inderdaad creepy
- verschillende keren tijdens het rijden geeft ie aan storing uitlaatgas => yep

Mijn vraag aan jou: die vuile gasklep, heb je dat zelf opgelost of laten doen (kosten)? En wat is er precies gedaan?

Auteur:  Vincent van Elk [ 17 aug 2011 14:47 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Heb ik laten doen, kosten 60 eurries. Misschien dat anderen zijn die je kunnen vertellen hoe dat moet...

Auteur:  Nebulus [ 18 aug 2011 07:10 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Als er iemand is die mij kan vertellen hoe dit moet, evt. foto's....? Ik heb nl. nu nog geen idee waar ik dat zoeken moet.

Alvast dank voor de moeite!

Auteur:  EvilTwin [ 18 aug 2011 11:05 ]
Berichttitel:  Re: haperende motor

Als je niet weet waar de gasklep zit dan zou ik je aanraden die niet zelf te demonteren/schoonmaken.
Het is een precisie-onderdeel, wat bovendien met een pakking (herbruikbaar?) op het inlaatspruitstuk zit. Mocht het na montage valse lucht aanzuigen dan gaat je motor ernstig in storing.

Mocht je wat handiger zijn kun je eens proberen de aanzuigslangen tussen filter en gasklephuis te inspecteren. Als het goed is sluit op het laatste stuk daarvan de carterafzuiging aan. Ik heb wel mijn twijfels bij dit als bron, behalve als er iets goed mis is met de olie of het oliesysteem. Een lekke koppakking bijv of overmatige slijtage van de zuigerveren. Als het hier vandaan komt zal het laatste stuk vóór de gasklep ook erg vuil moeten zijn.

Normaal zal dat beetje aan koolwaterstoffen wat er met de carterafzuiging meekomt op lange termijn (>10jr) een koolstoffilm (roetafzetting) geven op de binnenkant van het inlaatspruitstuk, incl gasklep. Maar normaal gesproken zal hierdoor de werking niet verstoord raken. De bediening zit er namelijk buiten en die hoort schoon te blijven. Ook al is de binnenkant vies, vettig of aangekoekt met roet, dan nog moet de gasklep vrij kunnen bewegen.

Let er ook op dat de V6 altijd een elektronische gasklep heeft, de 2.0-16v (EW10J4) is er zowel met mechanische als elektronische gasklepbediening.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/