Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

95, 98, of 100
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10037
Pagina 1 van 2

Auteur:  Vincent van Elk [ 08 aug 2011 13:31 ]
Berichttitel:  95, 98, of 100

Hallo allen,

wie kan mij het verschil uit de doeken doen over de verschillende soorten benzines.... En klopt het dat je zuiniger kan rijden met een hogere waarde? Heb van de zomer verschillende malen V-power getankt, en de motor liep beduidend prettiger! Hebben jullie goede ervaringen met andere besnzines? en wat raden jullie aan, bv 1 keer per 3 keer tanken met 98/100?

gr Vincent

Auteur:  EW [ 08 aug 2011 14:24 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Er is vast wel een ander draadje over, maar goed...

Het getal is het octaangetal en geeft een waarde voor de klopvastheid van de brandstof.



Het verhaal van de premium-brandstoffen: de leasemaatschappij van mijn werkgever (tja, als mijn vrouw de C5 heeft neem ik een pool-auto mee), ING-carlease, betaalt de premiumbrandstoffen niet meer: Het verbruiksverschil was minimaal.


Nu weet ik niet hoe je je auto normaal gebruikt, maar is het niet een kwestie van dat je auto normaal geen echt lange afstanden (150+ km aan één stuk) rijdt en dat wel in de vakantie mag doen?

Mijn ervaring met meerdere auto's is namelijk dat ze van lange stukken rijden mooier gaan lopen.

Auteur:  Vincent van Elk [ 08 aug 2011 14:43 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Nou we hebben pas in Italie V-power getankt en de auto begon meteen te spinnen als een kat, en zelfs mijn vrouw viel het op (ze is niet blond...). Ik denk, omdat ik nooit eerder duurder (ik vind het al zo duur met een V6....) getankt heb, dat er een goedje door die duurdere brandstof zit, waardoor de motor opgeschoont wordt... Hebben andere V6 rijders hier ook ervaringen mee?

Auteur:  EvilTwin [ 08 aug 2011 14:55 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Alle C5 ph.I/II motoren zijn gemaakt voor minimaal 98. Zie boekje.
Het verschil merk je echter pas bij de motoren die er gevoelig voor zijn (HPi, V6) of de rijders die er gevoelig voor zijn. Verbruik merk je niet, vermogen wel.

Auteur:  Marc [ 08 aug 2011 16:16 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Citaat Instructieboekje C5 ph1 :

Hoewel benzinemotoren geschikt zijn voor RON 95 brandstof, adviseren wij u, om voor meer rijcomfort RON 98 te tanken (alleen benzinemotor).

blz 16

De stelling dat de motoren voor minimaal 98 RON zijn gemaakt is dus wat te kort door de bocht. 98 is beter, maar geen minimum vereiste.

Auteur:  EW [ 08 aug 2011 16:58 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

EvilTwin schreef:
Alle C5 ph.I/II motoren zijn gemaakt voor minimaal 98. Zie boekje.
Het verschil merk je echter pas bij de motoren die er gevoelig voor zijn (HPi, V6) of de rijders die er gevoelig voor zijn. Verbruik merk je niet, vermogen wel.



Vandaar dat die van mij harder en lekkerder rijdt op LPG.
8-)

Auteur:  EvilTwin [ 08 aug 2011 17:28 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Marc schreef:
De stelling dat de motoren voor minimaal 98 RON zijn gemaakt is dus wat te kort door de bocht. 98 is beter, maar geen minimum vereiste.


Ik bedoelde meer dat wat als 98 verkocht wordt minimaal 98 is en wat als 95 verkocht wordt minimaal 95. Niet dat dit het absolute minimum is voor de motoren.

Auteur:  Ronald [ 08 aug 2011 17:34 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Lastig. Er spelen hier twee dingen door elkaar.
1. Het RON-getal, bepaald inderdaad de klopvastheid. Je mag nooit lager rijden dan voorgeschreven, dat kan tot detonatie leiden en zeer ernstige motorschade is dan zeker niet uitgesloten. De norm voor een C5 is RON95.
2. De extra-extra additivieven om vermeend schoner, schoonmakender danwel zuiniger te rijden stopt de leverancier meestal alleen in de brandstofsoort met het hoogste RON-getal, dat is een marketing keuze.

Kortom als je denkt dat je C5 beter rijdt op RON98 (lees:premium brandstof) dan denk ik niet dat dat komt door de verhoogde klopvastheid (lees: Ron-getal) maar door de extra-extra additieven.

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: de meeste premium brandstoffen halen tegenwoordig de RON98 niet eens meer en moeten dan ook verkocht worden als RON95. Dit is iets wettelijks en niet technisch. Zou iemands premiumbrandstof een klopvastheid hebben van RON97,9 dan moet het als RON95 verkocht worden, omdat het geen RON98 is. En tussenvorm is er juridisch niet.

Tank waar je je het best bij voelt.

Gr. Ronald

Auteur:  Menno [ 08 aug 2011 17:37 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

RON98 moet je tegenwoordig helaas met een lampje zoeken ...
Zit er nog gelukkig 1 bij mij om de hoek , ik vraag behoorlijk veel van de motor, dus tank ik liever deze variant ;)

Auteur:  EvilTwin [ 08 aug 2011 18:34 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Ronald schreef:
1. Het RON-getal, bepaald inderdaad de klopvastheid. Je mag nooit lager rijden dan voorgeschreven, dat kan tot detonatie leiden en zeer ernstige motorschade is dan zeker niet uitgesloten. De norm voor een C5 is RON95.


Met norm bedoel je dan absoluut minimum?

Ik versta iets anders onder norm; m.i. is de norm voor een C5 RON98, maar er is bij 95 geen probleem met de klopvastheid, omdat het MM nog kan compenseren. Deze motoren lopen wel degelijk (veel) beter op de juiste brandstof (lees: RON98)

Auteur:  exroosje [ 09 aug 2011 10:57 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat (veel) beter lopen op RON 98 zelf echt niet kan bevestigen voor de V6.

Heb er RON altijd euro 95 in, maar op vakantie wel eens 98 en zelfs ook 1 keer ARAL 100 ingegooid en geen enkel verschil gemerkt. De V6 heeft zoveel over, zeker in NL situatie, maar ook nog op de autobahn dat het beetje extra van die premium brandstoffen voor mij onmerkbaar is en blijft.

Auteur:  Menno [ 09 aug 2011 11:04 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

Ik ben van mening dat af en toe ook geen enkele zin heeft en het structureel moet tanken indien je effect wil merken ;)

Auteur:  Roman [ 09 aug 2011 11:26 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

in de C1 hebben we alleen 98 getankt..vanaf het begin..

Auteur:  Menno [ 09 aug 2011 11:27 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

:smt017 daar zou ik dan weer gewoon RON95 in gooien


:lol: ;)

Auteur:  Roman [ 09 aug 2011 11:40 ]
Berichttitel:  Re: 95, 98, of 100

tja mijn dealer adviseerde het toen wij hem kochten...
en eigenlijk hebben we dat vanaf dag 1 gedaan...

heeft het mij eens uitgelegd maar ben het alweer vergeten.....
had iets met de 3 cylinder motortje te maken geloof ik.....

maar die discussie heb ik op verschillende fora al gezien.....

je moet doen waar je je goed bij voelt....

de ene tankt aan de witte pomp, de andere tankt alleen esso , shell of in mijn geval alleen bij total...

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/