Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Auteur |
Bericht |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Er zijn op Youtube wel filmpjes van voornamelijk VAG motoren die op die manier een hoop PK's leveren met een dikke zwarte walm uit de uitlaat. Ik kan me voorstellen dat er Duitsers zijn geweest die hun C5 2.2 ook een stuk meer hebben gegeven dan wenselijk was. En toen op een vrije autobahn, bij voorkeur bergaf de voet een tijdje op de plank hebben gehouden, geen begrenzing natuurlijk. Het zou best kunnen, dan snel het originele programma weer terug zetten en met een onschuldig gezicht naar je dealer reclameren uber dass Scheissauto.  Als je het doet omdat het toch een beetje minder brandstof gebruikt en je even lekker een extra duw hebt bij het inhalen is er niets aan de hand. Maar wanneer zullen diegenen in Nederland die hun auto getuned hebben nu een tijdlang plankgas rijden?  De meeste (Nederlandse) OBD tuners weigeren zoal om de begrenzer op te schuiven, dus het eind vermogen en de topsnelheid verandert niet.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 mei 2009 10:41 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Klaverblaadje schreef: Ja, en?De auto is van mij, ik heb hem helemaal betaald, en of ik hem nou zou willen tunen of in brand steken, dat is nog steeds mijn zaak.  Vrij vertaald : Het is niet toegestaan om 110 PK diesels te tunen naar 140 PK, anders verkopen we helemaal geen 136 PK C5´s meer Maar dit zal vnl te maken hebben met garantiegevallen neem ik aan. Mijn dealer weet wat er (hypothetisch) zou gebeuren als ze zeggen dat ze de auto niet mogen repareren van Citroen.... Vaarwel....
_________________ Johan
|
06 mei 2009 13:01 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Toch denk ik dat je de 2.2 sloopt!
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
06 mei 2009 13:03 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Rene schreef: Toch denk ik dat je de 2.2 sloopt! Op welke feiten baseer je deze uitspraak? 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 mei 2009 18:16 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Op iemand die me deze brief van Citroën nederland heeft doorgespeeld.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
06 mei 2009 18:32 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Rene schreef: Op iemand die me deze brief van Citroën nederland heeft doorgespeeld. Rene je draaft weer door, ik wil best dingen van je aannemen, maar nu kom je met loze kreten en van horen zeggen. Laat die figuur van die brief dan ook komen met feiten en zeggen waar en bij wie in Nederland motoren stuk gelopen zijn als gevolg van het tunen. Nu is het een brief zonder enige werkelijke inhoud met als resultaat dat de lezers het (misschien terecht) een broodje aap verhaal noemen. Er zijn diverse C5 eigenaren geweest die toegegeven hebben dat ze hun motor getuned hebben, maar daar was niemand bij die zei dat hij er spijt van had en dat zijn motor als gevolg van het tunen stuk is gegaan. Als het wel zo is, dan zou ik graag de gegevens hier gepubliceerd zien.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 mei 2009 18:49 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Die gegevens die er voor staan zijn vertrouwelijk.. Dus helaas, take it or leave it. Oh, en voordat iedereen johan gaat roepen..... Nee dus Hij zal ongetwijfeld ook zo een brief hebben gehad.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
06 mei 2009 18:53 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Iedereen moet er maar mee doen wat hij/zij wil ... broodje aap gaat mij te ver, chippen kan nu eenmaal niet zonder consequenties voor de levensduur van de motor is mijn mening. Als je er verder verstandig mee omgaat met de extra pk's zal het overigens wel loslopen mocht je voor chippen kiezen, maar dat het hier en daar mis is gegaan geloof ik graag ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
06 mei 2009 20:03 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Toch zit er wel een stukje realiteit in ik 2.0 HDI wilde ook tunen maar de tuner raade mij dit toch af ivm mogelijke motorschade en km stand auto. dat doen ze niet helemaal voor niets lijkt me (eigen brood uit de mond stoten?)
|
06 mei 2009 21:01 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
'k vindt het een beetje vergelijkbaar met het overklokken van CPU's in PC's wat met de nodige jaren geleden ook wel deed. Velen deden dat zonder problemen, anderen fikten hun CPU uit. Je moet weten waar je mee bezig bent.
Feit is dat iedere constructie of ontwerp een marge heeft. Dat is o.a. gedaan voor veiligheid/stabiliteit/levensduur.
Feit is ook dat je die marge kleiner kunt maken, mits je met bovenstaande rekening houd.
Hoe kleiner je de marge houdt en hoe meer je het uiterste van iets vergt, hoe groter de kans dat je tegen de grens aanloopt.
Zowel tunen als overklokken betekend dat je niet het onderste uit de kan moet willen, en een kleine marge en het uiterste vergen.... Dus max.aantal pk's/Nm's en zo veel mogelijk gebruik maken ervan betekend dat je kans op ellende veel groter is.
Ik zou m'n HDi best willen tunen, maar heb begrepen dat de aandrijflijn van de 110 Pk versie niet zo heel veel marge heeft. En ik weet dat ik 140 Pk even volop zou gebruiken als de huidige 110 Pk... Dus ik doe het niet....
Een 2.0 138/140 Pk of een 2.2 zou ik best een Pk of 25 meer durven laten geven...
_________________ Johan
|
06 mei 2009 22:42 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Het is en blijft voor mij een broodje aap verhaal, zeker voor de 2.2, en ook voor de 2.0 met 136pk, mits de (ruime) marges die daarvoor gelden in acht genomen worden. Aan de andere kant: een 2.0 met 110pk zou ik ook niet zo snel laten tunen omdat m.i. daarvoor (en voor eveneens niet te vergeten de aandrijflijn) eigenlijk te weinig ruimte is. De waarheid ligt, zoals altijd, dus ergens in het midden. Een niet getunede auto kan je immers ook afraggen...
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
06 mei 2009 23:08 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Motor tuning ( Chip e/o Powerbox ? )
Je was me voor, jpiek.. 
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
06 mei 2009 23:10 |
|
 |
moorman28
V.I.P.
Geregistreerd: 26 okt 2008 11:34 Berichten: 161 Woonplaats: Zaandam
Auto: c5 break 2.2 hdi exclusief
Opties: leren bekleding , verwarmde stoelen ,elektische stoelen, cd wisselaar & alarm
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09563
Productienummer: 10427
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: grijs metelic
KPH: Achter
Naar boven
|
 chiptuning
Nou morgen gaan we het beleven de dame wordt gechiptuned . De aanleiding hiertoe is steeds een uitlaatgas storing en bij het uitlezen bleek steeds mijn turbodruk te hoog terwijl alles goed is in de turbo??
Toen kwam iemand op het idee om te chip..dus ik ben benieuwd jullie horen het wel van me
gr. Chris
|
03 jun 2009 22:55 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: chiptuning
oké hou ons op de hoogte van je avontuur 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
03 jun 2009 22:57 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: chiptuning
moorman28 schreef: De aanleiding hiertoe is steeds een uitlaatgas storing en bij het uitlezen bleek steeds mijn turbodruk te hoog terwijl alles goed is in de turbo??
Toen kwam iemand op het idee om te chip..dus ik ben benieuwd jullie horen het wel van me
gr. Chris Mijn inschatting is dat dit niet helpt of eerder averechts werkt. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige C5 (ook een 2.2 hdi, uit 2001, was ook getuned), bij mij was de turbodruk te hoog omdat de variabele geometrie van de turbo niet meer werkte. Heb toen op advies van de dealer de tuning ongedaan laten maken maar dat hielp uiteindelijk niet. Een andere dealer stelde de eerstgenoemde dagnose en heeft de turbo vervangen waarna het probleem opgelost was.
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
04 jun 2009 09:10 |
|
 |
|