Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 opnieuw de bak kapot 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
goeden dag EvilTwin
klein antwoord op de comments die je hier geschreven had.
Sorry dat ik geprobeerd heb een filosoof uit je te maken maar was niet mijn intentie.
Achteraf is men natuurlijk altijd wijzer als de feiten op tafel liggen.

Dat ik en andere motor erin gedaan had was bekend, niet denkende aan rubbers die anders zouden zijn daar deze op het eerste aanblik hetzelfde uitzien maar wat later door JW gezegd worden is (als sterke veronderstelling) dat er hoogst waarschijnlijk toch verschillen zijn tussen de achterste ophanging van een handbak tegenover een automaat.

Ik wist dat niet, ben ook niet in het bezit van een onderdelen boek en als de garage me dit niet verteld zou ik het ook niet weten.
Dat ik met 200000 km mijn rubbers vernieuwd heb heeft er ook niets mee te maken want daar had ik de motor nog niet uitgewisseld.
Ik ben van de feiten uitgegaan zoals die de een na de ander kwamen.
Dat een verstuiver kapot gaat kan passeren maar de symptomen daarvan hoe dit gebeurt en wat voor waarschuwingen men krijgt voordat het te laat is was mij niet bekend.
Achteraf kan man zeggen, had je kunnen zien met een uitdraai van de computer in de garage, ik was daar maar men had geen tijd om dit te doen en ik was onderweg naar Roemenien, sorry dat ik je te veel tijd en leesvermogen genomen heb om dit probleem op te lossen.
Uiteindelijk is het niet alleen voor mij maar ook voor mede C5 diesel gebruikers aangesloten op dit Forum om ervaring en symptomen te analyseren zodat men direct een diagnose stellen kan zonder dat er een laptop aangesloten was geweest.

Ik had verwacht dat men dit zien kon nadat de motor uitgewisseld was geweest maar het euvel deed zich voor nadat ik al weer geruime tijd gereden had met de andere motor.
En op het moment dat de motor ingebouwd was en gecontroleerd het niet aangegeven was dat een verstuiver kapot was.
Het had ook niets uitgemaakt of dit nu met de oude of de nieuwe motor gepasseerd was mijn inziens.
Dat er een verschil in de achterste ophangsteun zat tussen een handbak en automaat was mij niet bekend en ging ook niet in die richting omdat zoals JW zegt, er geen verschil is tussen individuele onderdelen maar het complete onderdeel een ander nummer heeft was mij niet bekend.

Het heeft me genoeg geld gekost om dit euvel te verhelpen en ja achteraf is men een wijs man geworden, toch zie ik het zo, dat na een goede analyse van JW er toch een hoogst waarschijnlijke oorzaak gevonden is waardoor de as kapot gegaan zou zijn voor de 2 de keer.
Ik ben het Forum dankbaar en in de eerste plaats JW die me toch uitstekend geholpen heeft.
Zonder zijn advies was ik nu niet zover gekomen en had het me weer een enorme hoop geld gekost en dit euvel was naar alle waarschijnlijkheid niet weg geweest, hoed af voor JW die toch een belangrijk expert is op dit gebied.
Natuurlijk ook jezelf EvilTwin die ook de suggestie had van uitlijning en daardoor andere in die richting stuurde om te analyseren wat is in de "past" gebeurt.
Nogmaals ik ben een ieder die door dit Forum mij gesteund heeft met suggesties en andere verwante onderwerpen dankbaar dat dit niet uitgegaan is als een debacle maar een positief resultaat heeft gegeven door het gebruik van dit Forum waar toch diverse "koppen" zitten die elk een suggestie/ervaring verder geven kunnen aan andere zoals in mijn geval.
Ik ben ervan overtuigt dat zonder dit Forum de ellende niet te overzien was geweest, daarom hoed af voor alle.
Nogmaals sorry dat ik teveel tijd in beslag heb genomen van jezelf, maar ook jij bedankt voor de suggesties gemaakt hier.
groetend allen, hoop dat ik weer een gelukkige bestuurder wordt van mijn C5, er is toch geen betere auto dan deze na bijna 40 jaar Citroen gereden te hebben met diverse modellen.

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


29 jun 2011 07:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
toch zou ik nog graag weten waar het verschil inzit van cardanassen ,tussen een handbak en een automaat

en waar zit het verschil in de twee steunen


29 jun 2011 08:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
ok, de aandrijfassen zit geen verschil alleen de bevestiging van de aandrijfas in het huis van het tussenlager, daar zou het verschil in moeten zitten.
zolang ik nog niet in Duitsland terug ben waar de orginele steun ligt kan ik het nog niet zeggen wat het verschil is, dus nog ff wachten.
gegroet,
Peter

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


29 jun 2011 08:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
:!: Opgelet :!:
Oók in de aandrijfassen van de ML6C en de AM6 zit een verschil, let er dus heel goed op dat je de goeie krijgt :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 jun 2011 10:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13972
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
ik heb ook ondekt dat er verschil is in de lagers en de ring van de cardanaslagers
30x55-13
35x62-16
ring nr
3247 03
3248-10


29 jun 2011 10:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Dat lager 3247-06, afm 35x62-16 en die ring 3248-10 zijn hetzelfde bij de ML6C en de AM6, in combinatie met de DW10TED motor.

Overigens wordt er bij die voor de AM6 ook nog een O-ring 2645-09 toegepast achter de ring, die ontbreekt bij de ML6C.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 jun 2011 10:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
De juiste aandrijfas, gekoppeld aan de VIN, is vermeld op onderstaand plaatje.

Wat ik heb kunnen vinden is dat de as 3273 RQ algemeen toepasbaar is bij deze combinatie AM6-DW10, terwijl de 3273 PC gebruikt zou worden op auto's tot ORG 10989 en leeftijd > 2 jaar.
Peter's C5 heeft ORG 10655, dus beide assen zouden dan OK zijn.

De as voor een ML6C uitvoering heeft een ander nummer, 3273 RN, dan wel NV of RP. Niet bruikbaar dus.

Op het plaatje is ook die O-ring #11 te zien.
En de lager-opsluitplaat #8 is hier te zien

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 jun 2011 11:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Van Peter kreeg ik zojuist een mail, met een noodkreet:
Citaat:
JW goeden avond,
heb een probleem met hetnummer van de cardan.
Hier te lande is geen vervangende deel te krijgen.
Het moet toch mogelijk zijn om alleen het cardan gedeelte te vernieuwen??
Om dat te doen moet ik het onderdeel nummer voor dit part hebben die in mijn bak hoort.
Heb jij toevallig een onderdelenboek waar dit nummer in vermeld staat voor mijn automaat bak zodat ik dat hier bestellen kan??
Het gaat dan via de Citroen en waarschijnlijk naar de Europa Verdeel distributer van Citroen die in Wenen zit.
Je zou me enorm helpen als ik dat nummer hebben kan
wachtend op je antwoord
groetend
Peter


Ik heb via zijn VIN, onderstaand plaatje gevonden, met stuklijst.

Als ik dat zo lees is 2232 K5 het onderdeel dat hij zoekt.
Hoe kijken anderen daar tegenaan?

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jun 2011 19:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Verkeerd plaatje denk ik?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


30 jun 2011 19:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
het plaatje is goed en er staat naast duidelijk de komplete bak en ook het ruil differentieel als tweede nummer vermeld.
dat het differentieel niet schematisch hier getekend is heb je gelijk in.
kan het in de tekening die jij me eens gestuurd heb zien maar niet met een nummer.
groet
Peter

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


30 jun 2011 19:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
@JW-NHS
Even inhakend op het andere draadje over de "onbetaalbare ATF". Hier zie je ook die JWS-3309 codering staan. Kost dus maar gewoon 14 euro per liter en is goed verkrijgbaar.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


30 jun 2011 21:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
@Peter ik dacht dat het over de cardan ging? Maar het gaat dus om het gehele differentiëel.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


30 jun 2011 23:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Het gebruik van het woord "cardan" kan inderdaad tot verwarring leiden ;)

Maar toen ik zijn vraag
Citaat:
Het moet toch mogelijk zijn om alleen het cardan gedeelte te vernieuwen??
Om dat te doen moet ik het onderdeel nummer voor dit part hebben die in mijn bak hoort.
Heb jij toevallig een onderdelenboek waar dit nummer in vermeld staat voor mijn automaat bak zodat ik dat hier bestellen kan??
las begreep ik wat hij bedoelde: het differentieel :idea:

Wat me nog altijd niet duidelijk is, is of dat artikelnummer nou alleen de losse diff is. Immers daarvoor moet je toch de hele bak slopen als je die wilt vervangen?
Of bedoelen ze er wat anders mee? Een complete ruilbak of zoiets? Alleen begrijp ik dan dat "diff" niet.

Als ik kijk naar een ander plaatje, waarop de diff vermeld staat, zie je alleen een paar simmeringen die los verkrijgbaar zijn. Ik heb er dus zo m'n twijfels over of het inderdaad om een losse diff gaat bij dat artikelnummer 2232 K5....

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jun 2011 23:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48
Berichten: 436
Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
JW en ET, het kan zijn dat ik me verkeerd uitgedrukt heb.
wat ik bedoel is in feite dat gedeelte waar de aandrijfas in de bak gaat waarvan de vertanding compleet weg is.
Dat de bak daarvoor open moet is mij duidelijk.
op het moment heb ik het alternatief om weer een bak te halen bij de Vos voor €1.100,00, een gereviseerde bak via Citroen hier van € 6000,00 of het deel wat kapot is in de bak zelf zoals beschreven hierboven.
Dat artikel nummer voor dit part zou ik graag willen weten, als het los te verkrijgen is weet ik niet maar ga van de veronderstelling uit dat het mogelijk zou moeten zijn.
Hoop dat het nu duidelijk is.
gegroet
Peter

_________________
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.


01 jul 2011 06:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Het was míj wel duidelijk waarover het gaat ;)

Ik kan geen andere invalshoek naar dat "diff" vinden dan ik eerder gaf.
Ook via service citroën.com kom ik niet verder, er worden als ik dat oproep geen prijzen genoemd voor dat onderdeel 2232 K5. Dat zou nog een indicatie kunnen zijn....

Eigenlijk kan ik niks anders bedenken dan dat je inderdaad die tweede bak van de Vos probeert te pakken te krijgen.
En dan aansluitend proberen nog iets van de kosten terug te krijgen door te kijken of je de beide bakken bij een bedrijf als Autrans ( maar er zijn wellicht ook anderen die dat kunnen) kunt laten reviseren en dan te verkopen.

Uit het verhaal nú begrijp ik dat het bedrijf dat jouw bak nu open kan maken niet de mogelijkheid heeft daar onderdelen voor te bestellen.
Als dat zo is, zou ik er wel aan gaan twijfelen of ze zo'n klus wel echt aan kunnen, dat is een zeer complex verhaal. En naast die diff zullen ze nog heel wat meer onderdelen nodig hebben, pakkingen, afdichtingen en noem maar op.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 jul 2011 10:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.