Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Manueel schakelen bij automaat
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Nee een ZF  En je hebt die handmatige stand niet nodig voor maximale toerental, lukt ook in de sportstand  , en met flink trappen in de normale stand ook trouwens, zeer zware voet voor nodig 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
27 apr 2010 21:28 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Menno schreef: exroosje schreef: Automaat en bergen is toch niet een ideaal koppel.
Niet mee eens, nergens last van .... uitzonderlijke situaties daargelaten misschien, motor / bak zijn m.i. voldoende adaptief, ook bergje af ! Het wordt wel steeds beter , maar - een automaat remt slechter op de motor (doordat er niet altijd lock up is, wel steeds vaker met moderne automaten) - minder beschikbare versnellingen (wordt ook steeds beter met de 6-bakken) - Meer slijtage op de remmen omdat je meer moet bijremmen, hetgeen in de bergen extra impact heeft - kans op kromtrekken schijven groter door combinatie hetere remschijven en voet op de rem moeten houden bij stilstaan (mij al een keer gebeurd) Laat ik zo zeggen dat in zeer bergachtige omstandigheden (bv Madeira) je veel minder automaten ziet als in wat vlakkere landen. Als ik elke dag in de bergen moest rijden zou ik de keus voor een automaat heroverwegen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 apr 2010 10:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ik absoluut niet ... en ja ervaring genoeg, mijn rijbewijs zelfs gehaald in een land met echte bergen en waar de helling proef niet 1 of ander lullige helling is zoals hier het geval Automaat remt m.i. meer dan genoeg op de motor af, die knuppels die met de rem naar beneden zeilen zijn hun rijbewijs gewoon niet waard  Maar automaat rijden blijft sowieso erg persoonlijk ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
28 apr 2010 12:09 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Je zult wel merken met die BVA 4 icm de V6 dat je net een versnelling mist. In de 1 bergaf loeit ie, in de 2 moet je constant bijremmen. Zeker met een V6 die minder op de motor remt als een diesel....
Als dan aan het eind van de afdaling een stoplicht staat waar je op moet wachten en je denkt er niet aan hem even in de vrij te zetten => schijven krom.
Overigens ben ik een groot fan van automaten. Naast in het vlakkere land zijn ze sowieso geweldig om bergop te komen (geen hellingproef). Maar bergaf vind ik het allemaal net wat minder dus.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
28 apr 2010 12:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ben benieuwd ... maar ook in de Xantia had ik hier weinig last van, misschien in de C5 net wat anders 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
28 apr 2010 15:51 |
|
 |
eaabos
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ook ik heb het probleem dat de bak in "D" blijft staan als ik de pook naar manueel zet. Als er iemend een tip heeft voor de schakelaar houd ik me aanbevolen.
Groet,
Eric
|
02 mei 2010 12:49 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Kijk eindelijk weer on-topic...
Ik hoop ook dat iemand een tip heeft
_________________
|
02 mei 2010 13:53 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
eaabos schreef: Ook ik heb het probleem dat de bak in "D" blijft staan als ik de pook naar manueel zet. Als er iemend een tip heeft voor de schakelaar houd ik me aanbevolen.
Groet,
Eric Ben jij er inmiddels al achter gekomen? Ik nog niet.
_________________
|
14 mei 2010 15:18 |
|
 |
eaabos
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
Ik heb gemerkt dat als ik langzamer dan normaal naar de "manueel" kant met de pook beweeg en tijdens het bewegen druk naar achteren houd, de schakelaar gewoon werkt.... los contactje misschien ? Hij doet het nu dus weer normaal.
Groet,
Eric
|
15 mei 2010 19:22 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Manueel schakelen bij automaat
ga ik ook proberen.. toch hoop ik erachter te komen hoe ik bij de schakelaar kan komen
_________________
|
15 mei 2010 20:17 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|