Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
De info op de site klopt wel. Ze geven daar aan voor welke motoren deze bougie geschikt is.
Van origine worden in jouw motor Bosch FR8ME bougies gemonteerd of Eyquem RFN52 HZ met 1,0 mm elektrodenafstand.
De RFN52HZ3A kan worden gebruikt en moet worden afgesteld op 0,9 mm zoals op de website te lezen is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jul 2020 21:07 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Volgens service.citroen is Bosch FR8ME voor EW10, onderstaand is op chassis nr. van een C5 2.0-16V uit 2004. Vervangen door 5960F3, Champion REC9YCL. Dit is op chassis nr. van een C5-ph2 2.0-16V (EW10A) uit 2007. Deze C5 had problemen met de bovengenoemde NGK LFR5B, met 5960F3 / Champion REC9YCL, geen problemen meer. Voor de EW12 is het altijd 5960F2 geweest volgens service.citroen, staat er niets over een voorloper. Van de EW12 zijn er 2 uitvoeringen, EW12J4 (3FZ) en EW12J4 (3FY), ik weet niet waar precies de omslag ligt, in mijn 407 ligt een 3FY. In ieder geval volgens service.citroen is het 5960F2 / RFN52HZ3A voor 406, 407, 607 en C8. Op de site van Eyquem staat niets over afstellen, uit het doosje heeft deze bougie 0,9mm zoals vermeld bij product eigenschappen. In het lijstje met auto's eronder, staat achter elke auto 0,9mm
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
05 jul 2020 22:11 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 stotteren C5.
Dat het er niet staat wil niet zeggen dat het niet zo was. Dit is nu (blijkbaar) de vervanger voor PSA. Ik zeg ook niet dat deze bougie niet correct is. Het is prima. Niks mis mee.
Ik had het over glijvonk bougies. Die horen niet in deze motor. Dat is in basis wat ik aangaf.
Uiteraard moet de elektrode afstand worden gecontroleerd en (indien nodig) worden afgesteld zoals altijd bij bougies. Deze bougies zijn daarop echt geen uitzondering.
Dat jij aangeeft dat ze op 0,9 staan zou best kunnen. Dat moet je dan dus hebben gecontroleerd. Dat is precies waar ik op doelde. Ik gaf het aan omdat jij beweerde dat ze niet afgesteld kunnen worden.
Ik ageer tegen het wijd verbreide misverstand dat bougies zo uit het doosje in de auto kunnen. En waardoor ik in de praktijk vaak defecte bobines en mengselregeling problemen tegen kom. Dit is niet alleen een PSA issue. Wel hebben de bobines van PSA motoren een slechte reputatie die deels door bovengenoemd misverstand wordt veroorzaakt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 jul 2020 22:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Ik kan niet anders dan met je eens zijn wat je schrijft: Citaat: Ik ageer tegen het wijd verbreide misverstand dat bougies zo uit het doosje in de auto kunnen. Ik heb dat aan den lijve ondervonden bij de Bosch bougies voor mijn V6. Die zouden op 0.9 mm staan, maar dat bleek niet het geval. Op eentje na moest ik ze allemaal op de juiste maat zetten. En dat is essentieel, zeker bij deze motor. Maar ook vroeger al deed ik dat met zorg. bij m'n Eenden....... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2020 23:12 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
JW, ben je het ook eens met mijn onderstaande bevindingen, of kan de onderbouwing beter BJG schreef: Ik had het over glijvonk bougies. Die horen niet in deze motor. Dat is in basis wat ik aangaf. Wat is je mening nu na mijn uitleg met verwijzing naar documentatie, dat er in de EW12 een glijvonk bougie hoort , tenminste zo noemt Eyquem de 5960F2 / RFN52HZ3A bougie op hun website en ze voldoen aan je omschrijving van meerdere massa elektroden. BJG schreef: Van origine worden in jouw motor Bosch FR8ME bougies gemonteerd of Eyquem RFN52 HZ met 1,0 mm elektrodenafstand. Waar heb je deze info overigens vandaan, want dit klopt niet voor een EW12. Wat de elektrode afstand betreft, de Eyquem 5960F2 / RFN52HZ3A, heeft 3 kleine elektrodes en 1 grote, welke moet dan op 0,9mm ?
|
05 jul 2020 23:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Ik kan daar niks over zeggen, ik heb geen enkele ervaring met dit soort bougies.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2020 23:31 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Dat is een ontwijkend antwoord Ik vraag niet naar je ervaring, maar of je het eens ben met mijn bevindingen, onderbouwing en duidelijke bron verwijzing ? Dat zijn de 3 kern elementen waar jij altijd om vraagt, die lever ik netjes aan, dus nogmaals, klopt dit en heb ik de juiste bougies in mijn EW12 ?
|
06 jul 2020 00:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Het spijt me, dat weet ik niet. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan, ik ken de feiten niet, dus waarop zou ik dan een "oordeel/uitspraak" mijnerzijds moeten baseren?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 jul 2020 00:57 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Mijn punt ging over verkeerde bougies, niet afstellen van elektrodenafstand en daarmee samenhangende bobineschades. Vanwege de heftige ontkenningen die daarop volgden verzanden we nu een beetje in een welles nietes discussie. Lijkt me niet wenselijk. Ik gaf al aan dat de bougies prima zijn voor deze motor. Ook de fabrikant geeft deze aan als vervanger. Het zijn technisch gesproken geen echte glijvonk bougies. Kijk anders hier eens.De info over de van origine gemonteerde bougies komt rechtstreeks bij PSA vandaan, in die tijd werkte ik daar, men gaf toen van die technische handboekjes uit waar veel van dat soort info te vinden was. Wat klopt er niet aan de info? De massa-elektrode voor de luchtvonk moet je afstellen op 0,9 mm, dat is die in het midden zit, net zoals bij een andere bougie.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 jul 2020 09:30 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Het is geen welles/nietes discussie, ik ben het niet op alle punten eens en dat onderbouw ik. Controle van elektrode afstand enzo is prima en duidelijk, het gaat mij om de 2 onderstaande zaken. 1) De info op de site van Bosch ken ik, daar staat het type bougie wat ik heb er niet tussen, een combinatie van 1 grote en 3 kleine massa elektroden. Eyquem benoemt ze op hun site wel als glijvonk bougies, dus wie heeft er gelijk ? BJG schreef: Van origine worden in jouw motor Bosch FR8ME bougies gemonteerd of Eyquem RFN52 HZ met 1,0 mm elektrodenafstand. 2) Op service.citroen staan geen voorlopers voor de EW12, het enige wat er staat is 5960F2 en dat is Eyquem RFN52HZ3A. Ik heb dit gecontroleerd voor de 406, 407, 607 en C8, nergens word er een voorloper vermeld met erachter RP 5960F2. Dat er bij een 406 geen voorloper vermeld word, wijst er op dat er nooit een andere bougie voor de EW12 is geweest, van de info op service.citroen mag je aannemen dat deze leidend is, niet iedereen heeft handboekjes. Die technische handboekjes heb ik niet voor de EW motoren (wel voor XU motor), ik kan mijn bevindingen alleen baseren op wat er op service.citroen staat, andere feiten ken ik niet en daar heb ik ook geen onderzoek naar gedaan. Begrijp je dat ik het niet eens ben met je dat de Bosch FR8M geschikt is voor de EW12, nu niet en van origine ook niet.
|
07 jul 2020 03:15 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
In het oudere overzicht dat ik nog heb staat dit over de bougies: Daaruit maak ik op dat er wél een "voorloper" geweest is, met artikel nummer 5960 54. Wat dat was staat daar niet. Bij de beschrijving van de gegevens staat in het overzicht B1IB05P0 Gamma 2002 : Bougies : Daar staat de Bosch FR8 ME bij. En in het door Citroën UK uitgegeven handboek staat op pagina 206: Bijlage: Spark plugs C8.jpg Daarin wordt die Bosch FR8 ME ook genoemd. Voor wat het waard is....... Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 jul 2020 12:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7531 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Eyquem verwerkt dus motorcodes in hun bougietypeaanduiding...
|
07 jul 2020 14:06 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
Ik vind dit zooo zinloos, echt. Ik zie het nog steeds als WELLES NIETES. Even een overzicht van hoe ik het zie, hopelijk blijkt hieruit hoe kinderachtig het eigenlijk allemaal is. 1) Mijn punt was dat elektrodenafstand dient te worden afgesteld.Eerst zijn de bougies ze niet af te stellen (NIETES) Jawel zie de site 0,9 mm (WELLES) Nee hoor overal staat 0,9 (NIETES) Diverse argumenten waarom wel (samengevat is het WELLES) Ik weet niet hoe dan (ok, maar dat is onkunde, ik wil het best uitleggen) Uiteindelijk toch wel dus? Mooi, dat was mijn punt! Klaar. 2) Punt twee er horen geen glijvonk bougies in deze motorJawel origineel zijn glijvonkbougies (WELLES) Nee dit zijn technisch gesproken geen glijvonk-bougies (NIETES) Vervolgens zijn het WELLES glijvonkbougies (zie site). Verwezen naar het principe van glijvonk (zie Bosch site) deze bougie heeft een luchtvonk, dus technisch gesproken geen glijvonk bougie (NIETES) Maar mijn bougie staat daar niet dus het is WELLES. Nee, je begrijpt het principe van glijvonk waarschijnlijk niet dus is het toch NIETES Oh ja en jij zegt dat van origine Bosch FR8M is gemonteerd, maar dat staat niet op service box (NIETES) Jawel want ik heb PSA handboeken uit die tijd daar staat het wel in (WELLES) Ja maar niet iedereen heeft handboeken, dus vind ik dat niet relevant en telt voor mij alleen servicebox (het is toch NIETES) Citaat: Begrijp je dat ik het niet eens ben met je dat de Bosch FR8M geschikt is voor de EW12, nu niet en van origine ook niet. Dat begrijp ik Als ik er opnieuw doorheen lees moet ik een beetje lachen, ik werk er eigenlijk zelf gewoon aan mee. Maar aan de andere kant: Ik heb eigenlijk geen tijd voor en ook geen zin in dit soort discussies. Ik wilde alleen de vraagsteller helpen met twee opmerkingen. En ben nu al veel te lang bezig die te rechtvaardigen tegenover iemand die de vraag niet stelde. En verder: Als ik iets mis heb, wil ik dat best toegeven, geen probleem. Ik zie ook dat JW inmiddels wat info heeft gevonden.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 jul 2020 14:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Bericht c5hdi110 verwijderd ....
En nu weer terug naar de vraag van de TS , ik ben de draad eigenlijk geheel kwijt Berichten hierover ( aantijgingen jegens andere ) worden na deze posting verwijderd , ongeacht wie het schrijft 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
07 jul 2020 15:14 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4842 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: stotteren C5.
c5jan schreef: Eyquem verwerkt dus motorcodes in hun bougietypeaanduiding... Ik heb laatste bougies gezien, waar alleen het Citroen nr. op stond, weet even niet meer voor welke motor, ik dacht een EW10.
|
07 jul 2020 16:53 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|