Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Te weinig vermogen in hoge toerentallen? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Het gaat over die discussie daarvoor over vermogen vs koppel. Omdat die elkaars afgeleiden zijn is de conclusie dat beide redenaties leiden tot dezelefde conclusie en dat is dat het 5 of 6e versnelling effect bij de HDI minder extreem is als bij de V6 en dat ie dus zowel in 5 als 6 "gemakkelijk" boven de 190 uit zou moeten komen.

dan vind ik het toch opmerkelijk dat bij TS de puf er bij 190 zo erg uit is.


Overigens, bij de ph2 V6 automaat berline was het zelfs zo dat de opgegeven topsnelheid bij ph2 (224) lager ligt doordat de 6e versnelling langer is gekozen als de 4e bij de ph1 V6 automaat (met opgegeven topsnelheid > 230) en de 5e weer te kort is om verder dan die 224 te komen. Daar is een draaadje van, waarin bv ook geconstateerd dat de overstap van 4 naar 6 versnellingen voor benzine anders uitpakt als voor diesels: bij benzinemotoren kiest hij ervoor om de hoogste versnelling langer te laten zijn als de ergelijkbare handbak, terwijl dat bij diesels over het algemeen niet het geval is (daar worden de schakelintervallen dus korter).

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


08 apr 2013 09:15
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Et:
Dat laatste wordt idd vergeten. Vermogen is uit te drukken in nm/seconden.
Wat er aan de wielen over blijft kun je met het motorgrafiek alleen uitrekenen met het vermogenslijn in de grafiek. De rest zet zich door in de transmissie. Als koppel en alle weerstanden gelijk zouden zijn staat het wiel stil. Er is geen kracht over om iets in beweging te zetten.
Zover mijn misschien gebrekkige kennis van natuuekunde. :D


08 apr 2013 09:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
@ET,

Bedankt voor je bijdrage, een boeiend verhaal :smt023

Het laat ook zien hoe twee verschillende wijzen van benadering tot hetzelfde resultaat leiden.
Jij bent de beschouwelijke, met een benadering vanuit de theorie van de mechanica.
Ik ben eerder een aanschouwelijke, met beelden die me snel wat duidelijk maken. En bij dat laatste past dan makkelijker het praten over aandrijfkoppel op de aangedreven wielen, resulterend in een kracht F op het vlak tussen band en weg.
Die kracht moet twee dingen overwinnen:
-de versnelling van de auto, resulterend uit F=m*a
-de (af)rolweerstand en de luchtweerstand.

Vanuit die benadering is míj duidelijk dat míjn C5, met ES9A motor en AM6 bak nooit z'n top zal halen in de 6e versnelling, dat doet 'ie in z'n 5.
Maar jouw benadering komt tot diezelfde conclusie, uiteraard ;)

Overigens, kijkend naar jouw plaatje
Afbeelding
zou ik daaruit de conclusie trekken dat deze combinatie wél z'n top haalt in z'n 6.
Het snijpunt tussen de gele en de blauwe lijn ligt immers verder naar rechts dan die tussen de rode en de blauwe lijn.
Dat klopt toch?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 apr 2013 14:26
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Leuk tekeningetje maar vreemd dat de bvm 5 heel anders verloopt dan de 6 de van de bvm 6 die blijft in de eeuwigheid, tot 220 km/h zover zichtbaar vlak lopen tegenover de 5 van de bvm 5.

Toch wel fijn JW dat je via ET laat weten dat ik geen onzin uit kraam. ;)


08 apr 2013 17:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
@JW, dat van de VI klopt en dat had ik al eerder geschreven.

@chathanky, dat lijkt alleen maar zo door het inzoomen op het relevante snelhiedsgebied. Het is geen tekeningetje, maar berekende grafieken.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 apr 2013 22:13
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Maar hoe kan het vermogen in de 5 de en 6 de versnelling op 100 kw uitkomen?
Een hogere overbrenging zorgt voor een reductie aan vermogen aan de wielen en die zie ik niet terug.
100kw aan de motor levert geen 100 kw aan de wielen door de versnellingen die er tussen zitten.


08 apr 2013 22:23
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Bijlage:
2.2hdi.png


Let hier niet op de snelheid want hier hangt een caravan achter en het is een 5 bak. :D
De verticale as zal daardoor niet veranderen want de motor zal onveranderd het motorvermogen blijven leveren al zit er een caravan achter.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


08 apr 2013 22:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
chathanky schreef:
Maar hoe kan het vermogen in de 5 de en 6 de versnelling op 100 kw uitkomen?
Een hogere overbrenging zorgt voor een reductie aan vermogen aan de wielen en die zie ik niet terug.
100kw aan de motor levert geen 100 kw aan de wielen door de versnellingen die er tussen zitten.


Je mist de essentie van het verhaal van ET: het vermogen blijft het zelfde.
Het is het aandrijfkoppel aan de wielen dat afneemt in de hogere versnellingen....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 apr 2013 23:27
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Dan horen de lijnen tussen de 70 en 90 km/h in dat grafiekje ook over elkaar heen te lopen.

Ander conclusie uit zo`n grafiekje is dat dit altijd zorgt dat de topsnelheid in de hoogste versnelling gehaald zou worden of bij elke versnelling gelijk kan zijn. Iets meer wind of helling en de blauwe lijn verhuist naar links waar de lijnen exact over elkaar liggen.

De blauwe lijn geeft de weerstand aan die vermogen wegsnoept. maar het deel wat nodig is om het voorwerp snelheid te geven staat niet beschreven mijn inziens.
Nog een hiaat is je hebt in de eerste versnelling de hoogste koppel maar is niet nodig om het voorwerp een snelheid van 50km/h te geven. waar blijft die energie? Die overmaat waar niks mee gedaan wordt geeft trekkracht merkbaar in acceleratie maar wat als je in de eerste versnelling 50 km/h blijft rijden?

Het gat tussen koppel en vermogen geeft de kinetische energie. nodig om te versnellen en om snelheid vast te houden.


08 apr 2013 23:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
@ET,

De blauwe lijn van het benodigde vermogen, hoe is die tot stand gekomen?

1) Heb je die helemaal berekend op basis van alle relevante parameters zoals luchtweerstand bij de diverse snelheden, rolweerstand en zo nog een paar?

2) Of heb je een punt genomen dat jou bekend is en de rest van de curve daar aan "vast geplakt"?
Dat punt zou dan kunnen zijn de topsnelheid van jouw C5 met BVM5, die ligt op 204 km/u zo te zien aan het snijpunt van de blauwe en de groene lijn.

Bij die laatste dan de opmerking dat de rolweerstand van de banden de top wel eens behoorlijk zou kunnen beïnvloeden.
Jouw C5 is nog afgeleverd op Pilot Primacy's, als ik het goed heb. Op basis daarvan is die top toen vastgesteld. En daarvan is de rolweerstand hoger dan van de nu leverbare Primacy 3's.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 apr 2013 09:05
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Hallo Hollender. Om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Wij rijden met onze 1.6 HDI met FAB altijd "heel" rustig, +/- 110 km/h. De rede is dat we vrij veel rijden en ons geld liever aan vakanties uitgeven dan aan brandstof :D. Maar als er een keer wat harder gereden wordt of, zoals je zelf aangeeft, een keer gekeken wordt hoe hard het kan dan gaat hij zonder moeite door naar +/- 190 en dat klopt ongeveer wel. Een diesel kan "geen" hoge toeren draaien, dit is inherent aan het verbrandings-principe (zelfontbranding gaat "langzaam" en de drukken zijn hoog). Dat daarom de onderdelen relatief sterk moeten zijn en dus zwaar helpt ook niet. Dit is de rede waarom het bij de meeste diesels niet fijn "voelt" om deze in de toeren te jagen.

Nu geneert elke verbrandingsmotor koppel, wil je met een diesel even "hard" kunnen rijden dan een vergelijkbare benzine auto dan moet je bij een lager toerental veel meer koppel generen en dat zo lang mogelijk vasthouden, je kunt immers het toerental niet omhoog gooien. Laat er nu zoiets zijn als een turbo, ideaal voor op een diesel. Je geeft gas er wordt meer diesel ingespoten hierdoor gaat de turbine gaat harder draaien aan de andere kant ook de compressor en er is meer lucht (zuurstof) voorhanden waardoor je nog meer diesel in kunt spuiten etc etc... Regeltechnisch komt er heel veel bij kijken maar daar komt het in principe wel op neer. Er is theoretisch geen limit voor de maximale vuldruk, het is alleen wel zaak dat het motorblok heel blijft en niet als een bom uit elkaar klapt. Dit is ook de rede waarom diesels nog steeds efficiënter worden, ze kunnen steeds hogere verbrandingsdrukken aan.

Citroen geeft 205 km/h op en dat haalt hij niet, dus als bij je auto de fut er uit is bij 190 dan wordt er dus niet de maximale hoeveelheid diesel ingespoten. Of dat gebeurt wel maar dan zou hij zwarte rook moeten uitbraken (niet genoeg zuurstof). Waarom dit zo is, turbo, EGR klep, waste gate, FAB of een andere banale reden zoals een los slangetje of kabeltje. Of het er toe doet of je in de 5e of 6e versnelling rijd weet ik niet en doet er ook niet zoveel toe. In een van de twee moet je die 205 kunnen halen, mits je niet windkracht 8 tegen hebt natuurlijk. De teller is bij dat soort snelheden aan de optimistische kant dus 210 op de teller moet kunnen.

Rij je niet, zonder dat je het in de gaten hebt, rond met een 1.6 HDI :lol: Groeten.


09 apr 2013 13:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Inderdaad, test het nog eens goed uit, soms heb je gewoon tegenwind :smt190 en zoals ik al schreef:
BJG schreef:
De 'oude' 2.2 kent wat specifieke probleempjes die ieder op zich gemakkelijk voor zo'n 10% of meer vermogensverlies kunnen zorgen.


Eventueel goed diagnose (laten) stellen indien de topsnelheid op geen enkele manier kan worden benaderd.

Of heeft men inderdaad je motor op een nacht verwisseld? :lol:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 apr 2013 22:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Als de auto op 190 blijft steken is hij 20% van het vermogen kwijt. :idea:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 apr 2013 08:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ervan uitgaande dat de auto inderdaad niet te kampen heeft met vals plat omhoog en/of tegenwind.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


10 apr 2013 08:32
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 jul 2012 01:15
Berichten: 78
Woonplaats: Sint Annaland
Auto: 2.0HDI 66KW BREAK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09293
Productienummer: 10021
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 281.000
Kleur: EYTC**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Te weinig vermogen in hoge toerentallen?
Ook mijn C5 mist helaas vermogen.

Dit weekend maar eens aan de diagbox hangen om te kijken wat er aan de hand is.
tot 70 de km trekt hij redelijk op (niet zoals het hoort.
Maar ik kom dan niet meer vooruit.
Ook kom ik niet boven de 130 km en het verbruik is abnormaal hoog.

Ik zal hier even neer zetten wat ik vind en als er ideeën zijn waar jullie aan denken hoor ik het wel.

Groetjes Dennis

_________________
Momenteel aanwezig maar niet op de laptop geïnstalleerd. I.V.M. Geen PSA Auto.

    LEXIA3 47.99 (Citroen)
    pp2000 V24.99 (Peugeot)
    DiagBox V7.09 (Citroen & Peugeot) dus de pp2000 & Lexia3 samen in één pakket.
    Setup Drivers DiagBox (all Windows)
    PSA Interface Checker
    Citroen Service Box
    Peugeot Service Box

PSA Interface: APPLI_XS_Fuji_P106138A V4.3.0 @ACTIA


10 apr 2013 09:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.