Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 516 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 Re: HDIF
Tja, vervelend allemaal....misschien een c5 kopen??  (grapje natuurlijk) Men zoekt het meteen in de electronica-logisch in feite-maar zou het niet aan een wiellager kunnen liggen die heet loopt?? Heb het bij mijn truck eens voorgehad en gaf ong. hetzelfde gevoel. Ben geen expert natuurlijk maar alles kan........
|
31 aug 2009 22:57 |
|
 |
wouter
|
Ok de auto is weer binnen geweest, brandstofpomp vernieuwd en de sensor die drukverschil roetfilter meet is vervangen.
Probleem is ook hierdoor niet opgelost, sterker nog, hij heeft er een probleem bij gekregen en dat is dat ie vreselijk is beginnen dreunen na het vervangen van de brandstofpomp. Je trilt zowat de auto uit. Ook als je forser optrekt voel je hem hevig trillen tussen 2000 tot 2400 toeren per minuut en kraakt alles dat het een lieve lust is.
Auto maar meteen weer binnen gebracht, ze hebben half de motor nu uit elkaar gehaald, compressietest van de cillinders gedaan...alle cillinders uitstekend. Vier nieuwe verstuivers erin gezet a rato 379 euro stuk...hij blijft dreunen/daveren.
Motorsteunen zijn goed.
Het is een rare auto... Zucht.
|
03 sep 2009 09:33 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Ik blijf er bij dat je dealer op het verkeerde spoor zit, hij is duidelijk de weg kwijt en doet maar wat in de hoop dat het probleem bij toeval verdwijnt. Hij maakt nieuwe problemen waardoor je helemaal geen diagnose meer kunt stellen. Als iemand nu ooit nog de echte fout vind blijk het achteraf toch iets heel kleins te zijn.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
03 sep 2009 09:42 |
|
 |
wouter
|
Ja dat denk ik ook. Maar hoe vind je waar het wel aan ligt?
Ik ben met de auto bijvoorbeeld in Den Haag geweest bij een zeer goed te boek staande Peugeot dealer en die wisten er ook geen raad mee. Mijn dealer heeft een netwerk van garages, er zijn 7 garages in de omstreken bij aangesloten. De auto is al bij diverse vestigingen geweest en er hebben tientallen monteurs naar gekeken. Peugeot Utrecht en Peugeot Nederland zijn er mee bezig en Peugeot Frankrijk is er mee bezig.
Het gaat mij te ver om al die monteurs en vakmensen als incompetent te gaan beschouwen. Er is met metingen geen tastbare oorzaak te vinden. Ze hebben de auto doorgemeten met digitale meters en oscilloscopen en hij geeft nooit storingen. De motor zelf is ook goed.
Dus tja zeg het maar....
|
03 sep 2009 10:49 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Dat ben ik met je eens, maar bij de laatste reparatie is het ook alleen maar slechter geworden en dan raak je het spoor bijster.
In plaats van alle oude onderdelen weer terug te bouwen en ergens anders te zoeken gaat hij verder op de foute weg en monteert ook nog 4 nieuwe verstuivers, volgens mij een volledig onnodige vervanging.
Ik heb eens bij Bart Ebben staan kijken toen ze daar in hun werkplaats bezig waren met een hardnekkige storing. Ze pakken dan alles wat de denken nodig te hebben uit het (2e hands) magazijn en gaan het dan stuk voor stuk omwisselen en proberen, en daarna het orgineel weer terug zetten als daar het probleem niet lag. Doordat ze het zo vaak doen weten ze vaak al van te voren wat het is, en volgens de monteurs is het ook een sport om in één keer raak te schieten.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ze jouw probleem zouden kunnen oplossen, maar als voorbeeld dat het een zaak is van mensen die weten wat ze moeten doen, veel ervaring en 1 monteur die zich met die klacht bezig houd, niet dat iedereen er aan trekt. Als een hoop mensen zich er mee gaan bemoeien en iedereen sleutelt aan wat anders dan is het al snel voor niemand meer duidelijk. Ook vertrouwen ze heden ten dage meer op hun wonderkastjes als op logisch nadenken en handelen.
Als we nu omdraaien, deze weg van onderhand 5 pagina's verlaten, gaan we weer helemaal terug naar het begin van dit draadje en het oorspronkelijke probleem. Als je motor inhoud en hikt moet je dat kunnen voelen, draai onder het rijden de contactsleutel maar eens terug, dan voel je dat in de aandrijving.
Als de auto ineens afremt zonder dat de motor hikt lijkt dat toch meer op een ABS/ASR ingrijpen. Ik schreef al eerder dat ik een keer met een auto moest rijden met een afwijkend wiel. Toen dacht de ABS dat er een wiel doorslipte en kreeg ik precies hetzelfde effect. Dit hoeft het niet te zijn, maar ik zou toch wel verder in die richting zoeken.
De motor loshalen en de zuigers bekijken heeft geen zin, omdat dit zuiver een probleem in de elektronika is op welke manier dan ook.
Onderhand heeft het bijna een auto gekost en het probleem is niet minder geworden, maar er komt steeds meer bij.
Hoe leuk het ook is voor ons op dit forum om er over na te denken en te puzzelen, ik zou die dealer toch maar vragen om geld terug of een andere auto.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
03 sep 2009 11:16 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Klaverblaadje schreef: Als je motor inhoud en hikt moet je dat kunnen voelen, draai onder het rijden de contactsleutel maar eens terug, dan voel je dat in de aandrijving. Nooit doen. Dan stopt ook de rempomp en de stuurbekrachtiging. Citaat: Als de auto ineens afremt zonder dat de motor hikt lijkt dat toch meer op een ABS/ASR ingrijpen. Dat kan het ABS niet Het ASR ook niet, maar dat kan wel het motorvermogen terugnemen, dat voel je niet op die manier, maar je ziet wel het ESP/ASR lampje branden. Het ESP tenslotte kan wel ingrijpen op de remmen, maar dat voel je als een koerscorrectie, niet als inhouden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 sep 2009 12:45 |
|
 |
wouter
|
Tenzij het vervangen van de brandstofpomp er voor zorgt dat het probleem versnelt is verergert. De brandstofpomp levert nu namelijk weer druk op als nieuw en kan het onderdeel dat alle problemen veroorzaakt het daarom misschien niet aan?
Er hebben meerdere mensen zich met de auto bezig gehouden maar er is maar 1 monteur die alles uitvoert en de leiding heeft en dat is de chef monteur. Iemand trouwens van de wat oudere stempel die juist helemaal niks met kastjes heeft en erg logisch nadenkt. De vraag is, waarom gaat de auto dreunen nadat de brandstofpomp is vervangen?
De oude brandstofpomp zit nu in een andere auto en die loopt meteen een stuk slechter en start een stuk slechter dus het lijkt me niet verstandig om die uit te bouwen en weer terug in mijn auto te zetten.
En het lijkt me ook niet dat de asr en esp verantwoordelijk kunnen zijn voor een dreunende auto?
Wiellager, dat zou zich ook op andere manieren moeten manifesteren dan alleen gehik?
|
03 sep 2009 13:01 |
|
 |
frans
|
Hallo Wouter Bij mijn C5 hebben ze indertijd ook de brandstofpomp vervangen, dat heeft toen niets opgeleverd. Ik herken de beschrijving van je probleem precies, ook bij mijn auto was het alleen maar aanwezig op een langere rit. Het is in ieder een regelprobleem. De computer die het toerental van motor regelt is bij die constante snelheid iets aan het doen om het toerental zoveel mogelijk contstant te houden, het inhouden lijkt het meeste op heel even iets minder gas geven omdat de computer denkt of ziet dat het toerental iets te hoog is, daarna krijgt de regelaar weer de juiste toereninformatie en ziet dat die te laag is geworden en dus regelt hij weer bij door een beetje extra brandstof te geven. De snelheid waarmee het dipje steeds optreedt kan alleen van een druksignaal of een toerensignaal komen. Aan een onstabiele brandstofdruk wordt natuurlijk het eerst gedacht, de meeste monteurs denken eerst aan mechanische zaken die kapot gaan. Het is hier duidelijk wat anders. De toerensensor op de krukas is een benaderingsschakelaar, die dingen hebben een karakteristiek die veranderd wanneer de omgevings(dus motor) temperatuur hoger of lager wordt, daarmee denk ik dat te verklaren is dat het verschijnsel altijd pas optreedt na doorwarmen van de motor. Bij mijn C5 was dat na ca een half uur rijden op de snelweg bij ca 120 km/uur. De auto begon dan ook voelbaar in te houden met een regelmaat van 5 tot 8 keer per minuut. Ik ben van mening dat je zo spoedig mogelijk de toerensensor op de krukas moet laten vervangen
|
04 sep 2009 00:00 |
|
 |
wouter
|
Frans, De garage is bezig met een toerentalsensor uit te meten, die bevindt zich op het vliegwiel van de auto. Is dat dezelfde als de krukas sensor? Ik wordt beetje gek van al die verschillende benamingen van al die sensoren....  Jouw beschrijving klopt voor de rest inderdaad helemaal met mijn beschrijving. Alleen heb ik het dus tegen de garage gezegd en die heeft het over een toerental sensor op het vliegwiel. Ik weet niet wat een vliegwiel is, is dat het zelfde als de krukas? Wat is een krukas eigenlijk?
|
04 sep 2009 14:45 |
|
 |
arnoud
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2009 21:32 Berichten: 168 Woonplaats: Regio Nijmegen
Auto: C5 Break 2.0 HDI Exclusive
Opties: 16" Toora LM pack HIFI
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10598
Productienummer: 10235
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000
Kleur: Gris Aluminium
KPH: Achter
Naar boven
|
De krukas is de as waar aan je zuigers bevestigt zitten. google eens op krukas en zoek naar plaatjes dan zie je gelijk mooie voorbeelden. best wel belangrijk onderdeel uit je motor dus 
_________________ Vorige Citroens: BX 1.4 (met alle trs opties incl stuurbekrachtiging) (zilver) , BX 1.9 TRI (wit), Xantia 1.8i SX PhI (groen), C5 PhII 1.6 HDIF Ligne Prestige (Zwart)
|
04 sep 2009 15:57 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
Wat een verhaal zeg. Het leest als een spannend boek.
Whodunit?
Bij Frans had ik voor het eerst het idee dat dit de oplossing zou kunnen zijn. Ik hoop echt dat hij gelijk heeft en je probleem snel opgelost is zodat jij weer lekker kan genieten van je eh . . .407.
JW
|
04 sep 2009 20:06 |
|
 |
frans
|
Bij een C5 met 2 liter dohc diesel (het laatste type 2 liter met 136 of 140 pk) zit de toerental sensor op de voorzijde van de motor op het carter en die kijkt naar een speciale vertande schijf die op de krukas zit, en meet zo het toerental van de motor door impulsen te maken van de voorbijkomende tanden. Bij jouw 407 zit kennelijk zo'n zelfde type sensor aan de andere kant van de motor (koppeling/versnellingsbakzijde); aan die kant van de motor zit het vliegwiel op de krukas; daar zit bij veel motoren de toerensensor die kijkt dan naar de vertanding op het vliegwiel. Het vervelende bij deze storing is dat je niet direct kunt vaststellen of het probleem is opgelost; ik heb echter ervaren dat je het wel voelt aan het gelijkmatiger lopen en trekken van de motor. Overigens vind ik het nog steeds vreemd dat de garages geen hulp/meet computer kunnen aansluiten op de motormanagement computer zodat je tijdens het rijden kunt zien wat er loos is met de sensoren. Als je dit soort storingen hebt zit dat in het verouderen of bijna defect zijn van een van de sensoren, dat kan je alleen maar goed zien onder bedrijf met de motor goed warm en flink belast. Door allerlei onderdelen lukraak uit te wisselen is de oorzaak bijna niet te vinden. Je moet natuurlijk in dit soort gevallen beginnen met de sensoren een voor een te verwisselen. Dat gaat veel sneller en is veel goedkoper dan al dat gesleutel aan het brandstofsysteem. Bij mijn auto is het probleem pas opgelost na 6 keer terug komen en uiteindelijk vrijwel het gehele brandstofsysteem nutteloos onder garantie vervangen, terwijl alleen de toerensensor (Euro 28,53 ex) aan het kapot gaan was. Mijn gevoel zegt mij dat als het bij jou niet de toerensensor is, dat het ook nog een ander sensor kan zijn, maar ik weet niet welke sensoren er allemaal aan de computer voor het motormanagement hangen bij jouw auto. Kan iemand mij dat vertellen ?
|
04 sep 2009 22:50 |
|
 |
wouter
|
Frans,
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel sensoren er in een 407 hangen. Maar dat tegenwoordig zowat alles voor een piepje of een melding zorgt in de boordcomputer wil zeggen dat de 407 vol gehangen is met sensoren. Waar ik soms niet allemaal melding van krijg....
Ik heb je verhaal doorgestuurd naar de garage.
Dan wat betreft dat gedaver/gedreun in de auto, ze hadden een reactiearm gevonden die het kantelen van de motor tegen gaat. Die was gescheurd. Hebben ze vervangen door een nieuwe reactiearm maar nog steeds gedreun en gedaver als je fors optrekt. Het gedaver komt dan in bij 2000 rpm en verdwijnt weer bij 2400 rpm.
Ook davert hij als je stil staat en stationair draait en dan het toerental laat oplopen naar 1200 a 1300 rpm. Dan trilt de auto echt als gek. Motorsteunen zijn goed, reactiearmen zijn goed, verstuivers zijn nieuw, brandstofpomp is nieuw, EGR is nieuw, LMM is nieuw, vacuum slangen zijn nieuw, hoofdcomputer en com2000 zijn nieuw, roetfilter is nieuw, sensor roetfilter is nieuw, cillinders zijn getest dmv compressiemeting en zijn alle 4 goed. Wat kan dat gedaver/gedreun nog veroorzaken? Ik zelf was aan het denken aan de turbo. Kan het zijn dat als die uit balans is, dat ie dan voor een erge dreun door de auto/carosserie kan zorgen? Zeg maar net als een wasmachine die niet in balans is, die davert je keuken ook uit...Ze gaan maandag de turbo uitbouwen en vernieuwen geloof ik.
|
05 sep 2009 00:14 |
|
 |
frans
|
Vroeger was de oorzaak bij benzinemotoren van ongelijkmatig lopen meestal het gevolg van ongelijkmatige vulling van de cilinders of even overslaan van een van de cilinders door niet goed vonken. Bij een moderne diesel moet je het zoeken in de bedrading en stekkers van de verstuivers of de verstuivers zelf. Wat je bij zo'n commonrail diesel van de verstuivers en de daarbij behorende elektrische verbindingen vraagt is een technisch hoogstandje. Als het elektrische signaal niet helemaal perfekt aankomt bij een van de verstuivers dan moet je dat al merken in een ongelijkmatig lopen. Ik ga ervan uit dat de druk in de common rail goed is bij de genoemde toerentallen, dat moet je natuurlijk eerst controleren, vooral ook omdat de pomp net vervangen is. Als de drukregelaar op de pomp niet goed stabiel werkt dan zal de motor ook niet mooi lopen.
|
05 sep 2009 11:04 |
|
 |
Citroentje
|
Als ik zo lees over gedaver moet ik toch echt denken aan een mechanische onbalans. Zeker omdat het rond specifieke toerentallen optreedt. En dat is rond 1200 en rond 2400 toeren; toevallig dat die tweede een veelvoud (het dubbele) van de eerste is?
Het eerste waaraan ik dan denk is dat één cylinder niet meedoet, maar dat zou de garage meteen opgevallen moeten zijn. Zit er in deze motor een balansas? Ik wet dat sommige motoren daarmee uitgerust zijn, maar ik weet niet precies wanneer wel en niet. Zou zo'n ding in de verkeerde timing kunnen staan en daardoor juist helpen de zaak uit balans te halen?
|
07 sep 2009 17:52 |
|
 |
|