Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
c5hdiaut schreef: Kortom, er zit nu nog ongeveer 6 liter te dikke olie in en 2 liter goede olie, mix zou geen kwaad kunnen volgens team Oldenhage, dus op naar de 300.000 km.
Zit er 8 liter olie in de bak? Volgens mij gaat er maar 2 liter of zo in.... Of mis ik iets? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
23 okt 2008 22:11 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
2 en een beetje als ik het goed heb 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
23 okt 2008 22:13 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Volgens mijn informatie komt er bij het verversen ongeveer maar 2 liter uit, het resterende overgrootte deel blijft in de bak (koppelomvormer e.d.) zitten. Dus je ververst/vervangt dus maar een klein deel bij b.v. de genoemde solenoid-reparatie of normale onderhouds-verversing omdat de rest er gewoonweg niet uitloopt. Bij een revisie gaat de bak onder de auto weg en kan/moet men wel de totale hoeveelheid olie verversen, wat dus bij mij in het verleden is gebeurd. Helaas is er toen waarschijnlijk door gebrek aan kennis XM-olie in gekieperd, gelukkig zonder verdere concequenties, de solenoid/kleppen reparatie komt bij de meesten op een gegeven moment toch. Hopelijk heb ik het bij het rechte eind, anders hoor ik het natuurlijk graag M.vr.gr. Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
24 okt 2008 14:44 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Nog even terugkomend op de hoeveelheid olie in een AL-4 bak, als je naar de site van "Kroon Olie" gaat zie je indien je het automerk/type opgeeft welke olie en de hoeveelheid die nodig is voor de betreffende bak. Dit blijkt dus inderdaad 8 liter te zijn, dus overeenkomend met de hoeveelheid olie welke team Oldenhage liet "vallen" tijdens de reparatie-feedback.
M.vr.gr. Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
24 okt 2008 15:04 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Is onze "alwetendheid" weer eens gecorrigeerd.... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 okt 2008 15:10 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Ach Harm, als we allemaal "alles" zouden weten van onze C5, dan is het ook niet leuk meer en zouden er geen fora als deze (hele goede) meer nodig zijn. Dan wordt het leven pas echt saai! Dus alle kennis welke we op dit forum krijgen is van harte welkom en er zijn gelukkig geen mensen die elkaar "afzeiken" en dat maakt dit forum waardevol!  Het mooie is dat er met enige regelmaat meer kennis blijkt te zijn onder de leden dan bij sommige dealers. Tevens denk ik dat we ons niet moeten vergissen in het aantal "meelezers" die hun voordeel doen met de informatie welke de leden aanbrengen. (heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik me als lid heb aangemeld) Doorgaan dus!  M.vr.gr. Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
24 okt 2008 21:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Wees gerust, ik bedoel het positief!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 okt 2008 21:28 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Daar was ik ook zeer zeker van overtuigd! 
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
24 okt 2008 21:35 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Heb ik hier weer eens veel bijgeleerd!! Kan iemand mij misschien vertellen of er hier ergens beschreven staat hoe je het zelf kunt doen? Foto's erbij zouden wel veel verduidelijking kunnen brengen maar wil weer niet overdrijven; Kan toch niet onoverkomelijk zijn om het zelf te doen. Familielid heeft toestel dat olie uit motor en dergelijke kan zuigen ivm wissel. Kan hier ook voor dienen. Wil zoveel mogelijk olie eruit halen daar auto 150.000k heeft gereden zonder "vidange" op 3j tijd. En bestuurder reed "eerder sportief". Dus zal wel tijd worden dat die vervangen wordt.
|
31 okt 2008 00:43 |
|
 |
Perry2
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 jan 2011 17:16 Berichten: 12 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 berline 2.0i 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09444
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Een AL-4 bak zit ook in diverse Peugeots. Daar hebben ze soort gelijke problemen (automaat in noodloop). En ... ook een stappenplan om de oorzaak te vinden en het probleem op te lossen. Zie: linkGroetjes, Perry
|
07 jan 2011 18:05 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Precies, dit schema is ergens op de site vinden, met name de klepjes 1 en 2 zijn soms het probleem. De AL4 is te vinden in de PSA automobilen, maar ook bij renault. Johan
|
08 jan 2011 12:24 |
|
 |
Perry2
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 jan 2011 17:16 Berichten: 12 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 berline 2.0i 16v automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09444
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 176000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Hallo Johan, Dank je voor je reactie. Die info had ik nog niet gevonden. Mbv de zoekterm "Renault AL4" heb ik veel meer info gevonden. Thx! Sonnax heeft een revisie kit + info : linkIn NL kan Ganzeboom die set leveren. Inmiddels ook twee algemene AL4 revisie handleidingen gevonden (.pdf). Stuur een PB voor wie het wil hebben. Samengevat wat ik tot nu toe gelezen heb: Probeem: Automaat bij koud weer in noodloop. Mogelijke oorzaken: Accu (te lage spanning resulteert in verkeerde "conclusies" van de bak) Olie versnellingsbak vervangen Oliepijl versnellingsbak (druk)sensoren versnellingsbak Elektronische (druk)kleppen (solenoïdes) versnellingsbak Signaal contacten van rem naar versnellingsbak verbrand Software van de versnellingsbak (probeer een update) Groetjes, Perry
|
08 jan 2011 14:18 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
En uit eigen ervaring zou ik de remlichtschakelaar daar nog bij willen zetten. De contacten in de remlichtschakelaar branden wel eens(meestal) wat in. Dit zorgt dan voor onregelmatigheden in de aansturing van de schakelunit van de bak. In de remlichtschakelaar zit een van de vele sensoren die het schakelen beinvloeden. Johan
|
09 jan 2011 11:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Dat was al een probleem bij de Xant met AL4. Om die reden heb ik 'm een keer vervangen. En diezelfde schakelaar kan ook problemen geven met de Cruise Control. In een ander draadje heb ik daar over geschreven, dan komt er een melding Snelheidsregeling Defect.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 jan 2011 12:39 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: automaat in noodstand
Mooi, dat is ook goed om te weten. Ik heb de oude schakelaar uit elkaar gehaald, en kwam toen die contactpuntjes tegen. Er zaten 2 set contactpuntjes in, de ene set zag eruit als een stel contactpunten van een oude 2CV die nodig vervangen moesten worden. Maar ook dat heb ik elders al eens beschreven. JW, Bij storingen aan/van de bak geeft de Lexia geen uitsluitsel over deze remlichtschakelaar!!!! dat is echt opvallend. Is dat bij een storing aan de CC ook zo? Dus met de Lexia is deze storing/probleemveroorzaker niet uit te lezen? Dat zou leuk zijn om te weten. Johan
|
09 jan 2011 14:31 |
|
 |
|