Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Welke rest???? Het enige wat de klep omhoog houdt zijn die 2 spietjes.
Uiteraard hopen we allemaal dat het hem lukt de motor te herstellen zonder de kop te lichten, We dragen alleen ideeën aan zodat hij er niet te licht over denkt of iets over het hoofd ziet.
_________________ Zeg maar André
|
26 jun 2015 08:53 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: storing p0299
komt hier de klep recht op de zuiger,of komt de klep schuin op de zuiger? als ze schuin op de zuiger komt ,zal ze waarschijnlijk krom zijn als de klep recht op de zuiger komt,heb je een kans dat ze nog goed is
|
26 jun 2015 09:03 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: storing p0299
De klep komt recht op de zuiger bij de 8v Hdi. Voor het monteren van klepspietjes moet je de zuiger bovenin zetten. Maak een hulpstukje waarmee je de veerschotel induwt. Zie schets, gemaakt van twee grote ringen. Bijlage: 20150626_093319.jpg Terwijl je met een magnetisch gemaakte schroevendaaier de spietjes monteert. Het is een gepruts, maar na wat oefenen moet dit te doen zijn. Een likje vet aan de klepsteel voorkomt dat de spietjes er weer af vallen. Over de schadelijke gevolgen van het puin in het carter kan ik niet zo veel zeggen. Er is meer dan genoeg ruimte voor een paar klepspietjes die zullen daar naar ik verwacht geen schade aanrichten. Vooropgesteld dat ze onder in het carter liggen. Liggen ze daar niet, dan zou er schade kunnen ontstaan, maar het demonteren van de carterpan heeft dan natuurlijk ook niet zo veel zin 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jun 2015 09:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ik maak me meer zorgen over die resten wanneer ze door de luchtstroming in het carter onverhoopt ergens terecht komen waar je ze niet wilt hebben. Door de drukverschillen en de olie onder druk zou ik me het meevoeren van die deeltjes voor kunnen stellen. Misschien is het slim om via de aftapplug met een magneet nog wat te pielen of in ieder geval een magnetische carterplug te monteren. In de sporadische tekeningen op het internet waarop de DW10 is doorgesneden is te zien dat de kleppen praktisch bovenop de zuiger staan wanneer de zuigerbodem in zijn bdp staat. dat betekent dat het monteren van de spietjes zonder toeters en bellen moet lukken. Je kunt hier een tooltje voor maken of kopen. Nadeel is wel dat de klepveren redelijk diep in de kop liggen maar aan de zijkanten is e.e.a. wel redelijk toegankelijk om de veer in te kunnen drukken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 09:52 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Is de relevante vraag niet: stond de klepveer nog op spanning? Zo nee, dan is er ruimte voor optimisme. Zo ja, zie boven....
|
26 jun 2015 10:34 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Uiteraard staat die niet meer op spanning. De spietjes zijn weg, en de schotel lag los. En dus ligt de klepveer ook los, die wordt dan niet meer samengedrukt......
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jun 2015 10:39 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Heren voor alle duidelijk heid de klep kan met de hand op en neer worden bewogen hij is gelukkig nog recht. op advies gwtje ook de cartwepan er onder uitgehaald. tot mijn vebazing kwam ik ook nog een helft van een tuimelaar tegen die daar in lag. motor draaird zwaar rond met de hand en heeft ook zonder nokkenas en carterpan veel compressie. ga nu rest materiaal halen bij jan en alles weer in bouwen en voor de mensen ja was ook bij een defecte verstuiver.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
26 jun 2015 10:56 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: storing p0299
 Goed bezig Edwin. Naast de andere tuimelaar ook nog de spietjes terug gevonden? Of misschien de honderdduuzend... 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 10:58 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
jawel gwtje alleen net met jan van d&o overlegt voor plaatsen van de schotel en de halve maantjes moet de cildinder beneden staan en op ongeveer drie a vier bar lucht hebben, laat nu mijn compresor defect zijn en ik dus niet verder kan, alles wat in elkaar kan ga iki ineen zetten en dan maandag naar d&O om hem op druk te plaatsen, Zit ff niet mee
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
26 jun 2015 11:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Hoezo? Die zuiger moet omhoog dan hoef je de boel niet onder druk te zetten. Snap ik het niet of D&O?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 11:45 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
volgens werkplaats handleiding moet hij in onderste stand met druk geplaast worden
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
26 jun 2015 12:12 |
|
 |
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ben het helemaal met GW-tje eens.
_________________ Groet, Jan  20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
26 jun 2015 12:20 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: storing p0299
als de cilinder onder druk staat ,is de klep helemaal naar boven en dat is gemakelijker om de spieen te plaatsen
|
26 jun 2015 12:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ja, maar lucht onder druk is nog steeds samendrukbaar, dus de kracht die je kunt uitoefenen is beperkt. Zet je de zuiger in bdp, dan kan de klep waarschijnlijk maar een paar millimeter omlaag voordat hij op de zuiger staat. Dan heb je met een geblokkeerde krukas een stevig aambeeld om druk op uit te oefenen. het vlak van de klep is parallel aan de zuigerbodem, dus geen probleem.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 13:01 |
|
 |
goudfrank
V.I.P.
Geregistreerd: 16 aug 2014 13:59 Berichten: 1236 Woonplaats: De Stad Klundert
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ben het met willy4 ook eens maar zou de zuiger lekker bovenin laten. In een versnelling met de parkeerrem er op werken. Mocht een luchtslang losschieten (Murphy) dan kan de klep niet in de cilinder verdwijnen. Maar Edwin48 heeft nu even geen perslucht, dan de klepveer maar wat verder indrukken.  @GW-tje: Op de klep komen bij montage bijna geen drukkrachten, alleen op de veer en de schotel.
_________________ Groet, Jan  20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
|
26 jun 2015 13:05 |
|
 |
|