Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
anti vervuil systeem werkt onvoldoende
Auteur |
Bericht |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: anti vervuil systeem werkt onvoldoende
pgreve schreef: Afgelopen weekeinde begon mijn C5 ook te piepen over het anti-vervuilingssysteem. De motor draait ook niet echt lekker stationair en als je je gas loslaat twijfel je eraan of de motor misschien zal afslaan. Zaterdag niets aan de hand, zondag plotseling dit probleem. In diverse fora zie dan dat de ergste verhalen opduiken en voel ik de pijn in mijn portemonnaie al...
Ik ken deze melding van de V6 (2002), maar slechts sporadisch en alleen direct na het starten, gaat vanzelf weer weg, na een paar dagen. Zoals je ziet een aantal dieselaars kennen de melding ook. Ik denk: Eén dezelfde melding kan volstrekt andere oorzaken hebben, vooral als het iets is dat de ozo strenge emissienormen van tegenwoordig beinvloed. Een lek slangtje, valse lucht, het kan zomaar. Hoeft niet gelijk een vermogen te kosten. Maar bij melding EN ander gedrag van de motor, wel even naar de garage. Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
19 nov 2007 21:47 |
|
 |
pgreve
C5club Fan
Auto: Skoda Superb Combi 3.6 V6
Opties: L&K
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: G
kilometerstand: 126000
Kleur: Bruin
Naar boven
|
Goed, zojuist is de uitspraak van de garage binnengekomen (ja, gisteren toch maar naar de garage gebracht); er is een bobine defect. Uit de opmerkingen in dit forum bleek al dat dit (ook) een veelvoorkomende oorzaak van het probleem is. De monteur wist te melden dat de kans groot is dat er nu meer zullen sneuvelen, dus het advies was om ze alle zes maar te vervangen. Tsja, wat doe je dan? Vervang ze allemaal maar, want dan zijn we er maar weer vanaf! Ik hoop niet dat de garage meeleest, maar ongeveer €250,- voor 6 van die dingen inclusief inbouw valt mij nog mee! Verder was er nog een vage opmerking over een software update voor de katalysator Moest ook gebeuren en kost iets van €115,- ?! Ik zal me tzt eens nader laten informeren hierover... Als het goed is kunnen we aan het eind van de dag weer snorren! 
_________________ Huidige voiture: Skoda Superb Combi 3.6 V6 Laurin Klement (bj. 02-'12)
Historisch overzicht: C5 Break 3.0 V6 Exclusive aut. (bj. 09-'02) Renault Laguna V6 Grand Tour Initiale (bj. 2001) (foutje!) XM V6 Exclusive automaat (berline) (bj. 1992) CX 25Gti automaat (bj. 1985)
|
20 nov 2007 10:24 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Software-update € 115? Dat mag echt wel voor niks, vind ik!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 nov 2007 10:29 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Inderdaad , vreemd ( hoog ) bedrag voor een SW update , kan Johan hier misschien iets over zeggen , het klinkt mij nogal vreemd in de oren 
20 nov 2007 11:05 |
|
 |
G.Meijer
V.I.P.
Geregistreerd: 07 nov 2006 22:34 Berichten: 330 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: C5 Berline 1.6HDiF Ligne
Opties: Trekhaak en spatlappen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10656
Productienummer: 10098
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209978
Kleur: Bleu Mauritius
Naar boven
|
Ik ben een keer toen ik de C5 net had bij Citroen Zuidoost geweest in Amsterdam en toen moets ik voor een update ook betalen. Ik was toen met een sensor bij de uitlaat € 85,- kwijt. Toen ik later bij JO te NV kwam werd een andere update gratis gedaan. Het lijkt mij dus dat een ritje Gouda Nieuw-Vennep niet onoverkomelijk is. Groet, Ger
_________________ C5 Berline 1.6HDiF Caractère , sept 2006 groene TÚV-sticker 4.
|
20 nov 2007 13:05 |
|
 |
pgreve
C5club Fan
Auto: Skoda Superb Combi 3.6 V6
Opties: L&K
Energielabel: G
kilometerstand: 126000
Kleur: Bruin
Naar boven
|
G.Meijer schreef: Ik ben een keer toen ik de C5 net had bij Citroen Zuidoost geweest in Amsterdam en toen moets ik voor een update ook betalen. Ik was toen met een sensor bij de uitlaat € 85,- kwijt. Toen ik later bij JO te NV kwam werd een andere update gratis gedaan. Het lijkt mij dus dat een ritje Gouda Nieuw-Vennep niet onoverkomelijk is. Groet, Ger Ik vrees dat het kwaad al is geschied want we hebben al een akkoord gegeven op de reparatie, inclusief die noodzakelijke update. Niet handig ik weet het! Ik ga de details van de update nog navragen, want ik weet nog niet precies waar het nu voor is. Eventueel kan ik nog proberen om te 'protesteren'. Ik ben per slot een goede vaste klant.... In ieder geval goede tips voor de volgende keer (want die komt er vast)! Peter.
_________________ Huidige voiture: Skoda Superb Combi 3.6 V6 Laurin Klement (bj. 02-'12)
Historisch overzicht: C5 Break 3.0 V6 Exclusive aut. (bj. 09-'02) Renault Laguna V6 Grand Tour Initiale (bj. 2001) (foutje!) XM V6 Exclusive automaat (berline) (bj. 1992) CX 25Gti automaat (bj. 1985)
|
20 nov 2007 15:05 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Inmiddels weet ik wat meer:
C5V6 melding bij het starten: Gaspedaalsensor (massa/contact probleem). Deze gaat ook weer weg.
C5V6 melding tijdens (rustig) rijden, zonder verdere klachten: Katalysatoren veroudering. Deze gaat niet weer weg. Oorzaak: BSI constateert dat pre kats onvoldoende capaciteit hebben vanwege de pendelfrequentie 2e lambda sonde die te snel meebeweegt met eerste (hoort minimaal 2 maal zo langzaam te gaan als de primaire sonde). Oplossing citNL: kats vervangen. In Duitsland heeft iemand succes gehad met het plaatsen van ander model primaire lambda sonde die sneller reageert.
Ja, ik mag er weer dus aan geloven na 33000 km. Coulance aanvraag voor nieuwe kats staat uit bij CitNL.
27 dec 2007 17:05 |
|
 |
popipipo
V.I.P.
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Naar boven
|
Ik ben wel benieuwd wat hier uit komt...
Ik heb zelf ook al een jaar deze melding gehad , soms gepaard met de welbekende service melding. Toen ik de auto net kocht om de haverklap, nu een jaar later na het tanken van V-power en om de 5dKm een flesje injectiereiniger is de melding nu al een aantal maanden weggebleven. Wel zijn alle bobines vervangen.
Ik merk weinig aan de auto, behalve dat hij soms wat langzaam optrekt voor een V6, meestal als ik nog niet zo lang rijd; als de motor warm is gaat ae als een beer...
Bij mij een jaar geleden heeft de dealer ook het advies gegeven om de kats te vervangen a¡ €1500,-
Omdat volgens mij de lambdasensor pas gaat werken bij een warme motor klinkt dat van de lambda-sensor interessant; de melding kreeg ik meestal na een lange rit bij lage toerentallen. Weet je hier iets meer over (type enz..), dan kan ik dat ook eens aangeven bij de volgende servicebeurt...
|
28 dec 2007 09:32 |
|
 |
hans de Jong
|
ja ik weet het niet meer een c5 is een geweldige auto maar je loopt er helemaal op leeg als er iets mee aan de hand is na mijn melding is de turbo vervangen diverse sensors (er zit zelfs een in de tankdop) na veel gezoek en na acht bezoeken aan de garage met onderhand een rekening van ca. 2400 euries is het probleem eindelijk opgelost de slangen van het vacuumsysteem waren lek (dit geeft hij niet aan in de computer). ik weer twee week zonder problemen gereden wou hij niet meer starten mmmmmmm waarschijnlijk een ring om de kontact sleutel dus die vervangen en nog wat dingen nagekeken ik weer aan de rit. en ja hoor een dag later weer niet starten (ik stond op het randje van de afgrond om deze auto een hele harde schop te geven naar de tweede hands markt) maar ik blijf toch wel een citrofiel dus maar weer naar de garage waar ze na een tijd zoeken erachter kwamen dat de stekker op de tank geen goed kontakt maakte dus alle stekkers gereinigd en ingespoten en sinds die tijd geen problemen meer gehad maar ik hou mijn hart vast. ik wens iedereen een geweldig citroen jaar toe zonder al te veel problemen groet Hans 
|
28 dec 2007 11:43 |
|
 |
Animalman
|
Hans, is die wagen van jou het eerste exemplaar van een maandagmorgen na een verlengd weekend of heeft ze gewoon een slecht karakter? HPI hier... Het probleem wil bij mij ook niet wijken, verdwijnt wel even als ik een langere rit van ong. 120 km doe op een klein uurtje, maar dat is nooit verstandig in belgie, wij hebben een zeer gepassioneerde en geüniformeerde foto-club... en 'medeburgers' die steeds bereid zijn om die club telefonisch attent te maken voor zo'n 'gevaar op de weg'. Gek genoeg: ik heb het nu zo'n 8000 km, het is nooit echt weg geweest, maar vorige week dacht ik "vergeet die v-power nu maar, 95 zal ook wel goed zijn." Wat raad je? 500 km lang geen enkele melding meer gehad, enkel eergisteren ging het weer aan... Getankt bij Shell, een pomp die een hoog debiet realiseert. Ik heb het nl. niet voor pompen waar het 'saft' al zes maand in de tanks staat...
|
28 dec 2007 11:47 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Dit heb ik van de C5 duitsland http://www.c5forum.de/topic=101170414796Citaat: Ich hatte auch sowas bei meine beiden C5 V6, der eine 2002, der andere 2004. Das liegt wahrscheinlich an den beiden doch recht kleine Vorkats je Zylinderreihe. Und in den Foren liest man auch schon mal was das so was schon bei 30.000 bis 50.000 km auftritt.
Zuerst habe ich mir ein OBD-2 Auslesegerät gekauft, in ebay gut 50 Euro, damit den Fehler ausgelesen und gelöscht, und damit problemlos durch die ASU gekommen. Angezeigt wurden P420 und P430 Katalysatorwirkungsgrad Bank 1 und 2 nicht ausreichend. Es trat dann wieder auf, und zwar immer nur wenn er im Leerlauf an der Ampel stand. Die Werkstatt wollte beide Kats erneuern, ein Spaß von fast 2000 Euro- die sind sehr teuer- und and den hintern Kat kommt man fast nicht ran. ( bei UniFit billiger ) Dann zuerst mal neue Motorsteuerungssoftware aufgespielt- trat schon viel seltener auf. 1000 km Autobahn kein Problem nur wenn ich mal Kurzstrecke gefahren bin. Habe mich dann mal versucht darüber schlau zu machen wie die Zusammenhänge sind- leider ist darüber kaum was zu finden !
Hier was ich herausgefunden habe : Der Katalysator Wirkungsgrad wird mal kurz gesagt bestimmt a¼ber die Verhältnisse der Lambdawertsprünge. Also der Vorkat Lambdawert pendelt so mit gut alle 1- bis 2 Sekunden, dann der Nachkat Lamba mindestens 4 mal so langsam machen, also alle 4 bis 8 Sekunden. Wenn das Verhältnis unter 2 ist, wird auf ein schlechtes Sauerstoffspeicher verhalten = schlechte Abgasreinigung geschlossen und der Fehler Katalysatorwirkungsgrad angezeigt.
Also OBD2 Adapter gekauft und mit dem Laptop die Lambdawerte ausgelesen- sahen eigentlich ganz gut aus. Dann aber doch mal die Vorkat Lambdasonden erneuert ( Bei Unitfit je 35 Euro- muss man nur das Kabel an den Stecker selbst dran löten ) und schon regelte die Steuerung den Lambdawert schneller- und der Fehler kam nicht mehr ! An die hinteren Bank kommt man ganz schlecht ran- muss man den Ansaugkrümmer abbauen- war aber eigentlich nicht so schwierig ! Ich wollte dann sicherheitshalber auch die Nachkat Lamdasonden austauschen – aber bei der hintern Bank ist dort nicht ohne den aufwendigen Abbau weiterer Teile von unten dran zu kommen.
Nach einem Monat trat dann der Fehler dann doch mal wieder auf, nur die hintere Bank- da ich dort nicht an die Nachkatsonde drankam habe ich eine kleinen elektronischen Trick eingebaut- in das Kabel der Nachkatsonde ein RC Glied aus 10 K/ 100 uF eingebaut, welches das Signal der Lambdasonde langsamer macht- und seit a¼ber 3 Monaten ist Ruhe !
Natürlich ist das nicht ganz perfekt, aber ich gehe davon aus, das im Hauptkat das Abgas noch gut gereinigt wird- und da ich mir eh bald einen C5 II mit der viel angenehmeren 6 Gang Automatik holen möchte…. Suche also günstig mit Mwst ab 2005 C5 V6 Exclusive Kombi evtl. auch Limousine mit Vollaustattung mit Navi und hätte gerne Leder, Farbe möglichst rot oder silber, kein Schwarz !
Oder ich fahre Meinen C5 noch bis zum Frühjahr, er läuft ja jetzt problemlos- dann müsste es doch durch den neuen C5 ab März doch einige Angebote geben !
Zo kom je nog ergens met je kennis van Duits... Wat mij opvalt is dat in NL nog niemand het idee heeft gehad eens de lambda waarden te controleren. Cit-NL komt maar met 1 opmerking: Vervangen!
30 dec 2007 19:16 |
|
 |
Tommie
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
pgreve schreef: Goed, zojuist is de uitspraak van de garage binnengekomen (ja, gisteren toch maar naar de garage gebracht); er is een bobine defect. Uit de opmerkingen in dit forum bleek al dat dit (ook) een veelvoorkomende oorzaak van het probleem is. De monteur wist te melden dat de kans groot is dat er nu meer zullen sneuvelen, dus het advies was om ze alle zes maar te vervangen. Tsja, wat doe je dan? Vervang ze allemaal maar, want dan zijn we er maar weer vanaf! Ik hoop niet dat de garage meeleest, maar ongeveer €250,- voor 6 van die dingen inclusief inbouw valt mij nog mee! Verder was er nog een vage opmerking over een software update voor de katalysator Moest ook gebeuren en kost iets van €115,- ?! Ik zal me tzt eens nader laten informeren hierover... Als het goed is kunnen we aan het eind van de dag weer snorren!  Had eind november ook last van een kapotte bobine, reeds de derde. Mijn garage wist me te vertellen, dat er ongeveer een jaar geleden een schrijven van citroen was geweest, met het advies om dan alle bobines te vervangen. Dit omdat er nu een nieuwe generatie bobines is die niet geod werken met de vorige, waardoor ze sneller kapot gaan. Heb dus ook maar alle 6 verwisseld. Groetjes Tom
_________________ Groetjes,
Tom
|
31 dec 2007 18:32 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Inmiddels heeft cit NL de coulance aanvraag afgewezen. Heb nu een formele brief naar cit NL, cit Emerpark (verkoper) en cit le velo (reparateur) gestuurd waarin ik wijs op non-conformiteit van de katalysatoren en het afgelopen moet zijn met naar elkaar wijzen.
Valt me overigens op dat nog niemand bedacht heeft naar een oorzaak te zoeken. Volgens service bulletin van cit moet je ze vervangen, dus dat doet iedereen braaf. Ook als het al de 3e keer is. Ik zou eens gaan kijken naar een oorzaak. Bv door eens live met de lambda sondes mee te kijken wat die nou eigenlijk meten.
Enfin, misschien is de defecte thermostaat wel de verzoorzaker. Motor warmt niet voldoende op om de kats goed te laten werken, die daardoor langzaam kapot gaan.
In het allerslechtste geval zou je de hele BSI moeten vervangen lijkt me.
10 jan 2008 22:09 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Naar boven
|
Citaat: Anomalie Abgasreinigung
Casus a¤hnlich bei Fehlerauslesen. Bei Freundlichem 1 waren angeblich beide Kats defekt. Beim Freundlichen 2 hat es beim Auslesen und CO2-Messen sogar niedere Werte ergeben. Kommentar Wenn, dann ist es die Lambdasonde, beobachten. Was der Fr. 2 noch festgestellt hatte war ein Kühlerproblem, nachdem dies behoben war erschien auch die Fehlermeldung nicht mehr. vivla C.
Dit kwam ik toevallig tegen in mijn zoektocht naar gevallen katalysator schade. Mijn hypothese is nl. dat deze meer optreedt in de winter. En dat het dus te maken kan hebben met te trage opwarming van de auto dan. Je krijgt de storing ook juist bij onbelaste motor. In bovenstaand voorbeeld heeft een duitser dus na het verhelpen van dat koelingsprobleem ook de melding nooit meer gehad! Nu mijn thermostaat vervangen is, is de storing (tot nu toe) weggebleven. Help me duimen! Let wel het is natuurlijk niet de enige oorzaak maar kan wel net het zetje zijn.
15 jan 2008 18:18 |
|
 |
popipipo
V.I.P.
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Naar boven
|
exroosje schreef: Citaat: Anomalie Abgasreinigung
Casus a¤hnlich bei Fehlerauslesen. Bei Freundlichem 1 waren angeblich beide Kats defekt. Beim Freundlichen 2 hat es beim Auslesen und CO2-Messen sogar niedere Werte ergeben. Kommentar Wenn, dann ist es die Lambdasonde, beobachten. Was der Fr. 2 noch festgestellt hatte war ein Kühlerproblem, nachdem dies behoben war erschien auch die Fehlermeldung nicht mehr. vivla C.
Dit kwam ik toevallig tegen in mijn zoektocht naar gevallen katalysator schade. Mijn hypothese is nl. dat deze meer optreedt in de winter. En dat het dus te maken kan hebben met te trage opwarming van de auto dan. Je krijgt de storing ook juist bij onbelaste motor. In bovenstaand voorbeeld heeft een duitser dus na het verhelpen van dat koelingsprobleem ook de melding nooit meer gehad! Nu mijn thermostaat vervangen is, is de storing (tot nu toe) weggebleven. Help me duimen! Let wel het is natuurlijk niet de enige oorzaak maar kan wel net het zetje zijn. Zou best kunnen; ikzelf heb met m'n v6 ook alleen problemen met 'storing uitlaatgas' in koude vochtige perioden. Overigens is hij weer glansrijk geslaagd voor de APK, en dus ook voor de viergastest. Mij werd door de dealer steeds als ik langskwam ook aangedrongen op het vervangen van de kats.. gelukkig heb ik dit niet gedaan. Storing is net vandaag weer verdwenen na een week. 
|
15 jan 2008 18:38 |
|
 |
|