Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Zelf koppakking vervangen
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: zelf Koppaking vervangen
Ijzer is niet op te lossen in een koolwaterstof verbinding naar mijn weten. Ijzerchloride is ijzer opgelost in chloor en vloeibaar. Reden is dat Chloor zich makkelijk hecht aan bijna alle stoffen en ijzer toch niet zo makkelijk laat oplossen.
Of eolys chloor bevat? Als er een productblad is zal het er vast in aangegeven zijn.
|
21 apr 2013 23:51 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Het is niet zo ingewikkeld, hoor Er zijn verschillende aftermarket additieven om de smering te verbeteren die fluor of chloor in de vorm van gefluoriseerde of gechloreerde koolwaterstoffen bevatten (bv. Teflon = polytetrafluorethyleen (PTFE) of gechloreerde parafine ( Chlorinated paraffins (CPs) zoals in het product Dura Lub zit/zat)). Het lijkt dus niet om een brandstof-, maar om een olie-additief te gaan. Als deze middelen verbranden komt de fluor en het chloor vrij als waterstofluoride (HF) en zoutzuur (HCl). Dit zijn verbindingen die erg corrosief voor metalen zijn (al hangt het effect sterk van de concentratie en omstandigheden af). Of er echt voldoende chloor fluor vrijkomt om schade aan te richten door verbranding van een motoradditief kan ik verder niet beoordelen. Enneh chathanky.... Voordat je nog meer rare dingen gaat schrijven, raad ik je aan om b.v. de Wiki-pagina over corrosie te lezen.... De
|
22 apr 2013 00:22 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
In dit informatieblad staat iets over de samenstelling van Eolys. Daaruit kan ik niet afleiden dat er gechloreerde koolwaterstoffen in zouden zitten... In een ander draadje schreef EvilTwin eens dat er cerium verbindingen in zitten, dat staat ook in dit verhaal. Voorts dat er ijzeroxide in zit. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2013 00:41 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
BJG schreef: Concrete vraag is of de door LA genoemde techneuten daadwerkelijk Citroen erkend reparateur zijn, Moge onderstaande fotomontage uit eigen werken verhelderend zijn, met rechts naast de ingang de bedoelde wolf tussen de schapen, waar ik eerder in dit draadje al aan refereerde, en links onze 2.0 HPi Ze werken samen met Citroën Minodier in Valence (26) 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
22 apr 2013 02:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Eerder in dit draadje schreef je dat de uitlaatkleppen verwijderd moeten worden omdat ze anders bij het vlakken geraakt zouden kunnen worden. Die kunnen inderdaad iets uitsteken, itt de inlaatkleppen die altijd dieper liggen dan de kop: In dat zelfde document B1BS0106P0 Kaal maken - Opbouwen : Cilinderkop staat ook dat de klepseals vernieuwd moeten worden als een klep opnieuw gemonteerd wordt. Dat klinkt me logisch in de oren, uit eigen ervaring weet ik dat de seal beschadigd raakt door de randen van de klep waar de spietjes in vallen. Dat wordt verzorgd door het bedrijf dat de kop vlakt? In een ander document B1BS0109P0 Kaalmaken - Opbouwen : Cilinderkop worden andere waarden genoemd, daar moeten de kleppen altijd dieper liggen dan het vlak van de kop. Ik kan niet goed zien welke van de doc's van toepassing is op jouw kop, ik zal je de betreffende documenten sturen. Groet, JW

|
22 apr 2013 10:08 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Als het allemaal toch open ligt - zou je zeggen,...
|
22 apr 2013 12:08 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
JW-NHS schreef: uit eigen ervaring weet ik dat de seal beschadigd raakt door de randen van de klep waar de spietjes in vallen. Zou je aan de hand van een tekening o.i.d. kunnen uitleggen van ik onder de seal moet verstaan. En bij nader inzien, ben ik zelf even aan het gogelen geweest en kwam dit tegen: http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_(mechanical) Hetgeen oude herinneringen oproept waar de nu volgende vraag in me op kwam: Die kleppen moeten dus opnieuw ingeslepen worden in hun respectievelijke zitting? En wellicht op de wijze die ik al eens heb zien toegepassen met zo'n houten steel met een zuignop die op de klep vastzuigt zodat je 'm met wat slijppoeder in de zitting slijpt. Neem aan, als ze ieder op hun eigen stek terug zijn gemonteerd, en nemen we aan dat dit heel voorzichtig en met vaardigheid gebeurt, is er dan nog een kans op beschadiging De man die ik trof "Alain" wekte op mij de indruk ervaren te zijn en gaf blijk te weten waar hij het over had. Op hun home-page geven ze aan dat het bedrijf al bestaat vanaf 1930: http://www.rambaud-auto.fr/En die sfeer proef je nog een beetje als je bij hun binnen komt. JW-NHS schreef: Dat wordt verzorgd door het bedrijf dat de kop vlakt? Daar zal ik morgen naar informeren, want dat weet ik niet. En De kop heb ik terug (gevlakt en de pakking zou bijgeleverd worden). Maar tijdens het doorbellen van de bestelling ervan, werd in een verkeerde kolom gekeken voor de bijhorende referentie waardoor ik bijna met een pakking voor een 136PK model zou zijn thuis gekomen. Gelukkig verschilt deze nogal van de mijne en viel het me tijdig op. Kosten 180,38 € TTC opgebouwd uit vier regels: EPREUVE CULASSE 4CY.VL ................42,99 HT na 20% korting DEGLACAGE CULASSE VL DIESEL.......55,82 HT na 20% korting JOINT CULASSE .................................52,01 HT na 30% korting REGLAGE CULASSE ............................27,47 niet berekend als tegemoetkoming voor foute pakking Vraag me niet wat dit allemaal betekend. Daartoe schiet de kennis van mijn Frans te kort. Wordt vervolgt 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
22 apr 2013 23:27 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Bouwjaar: 2007
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Wat ik eruit opmaak is dit iets van testen en reinigen van de kop en de koppakking. Over klepperij komt niets aan bod.....
Klepseals zijn niets anders dan kunststof bussen met afdichtingen die ervoor zorgen dat de motorolie niet langs de steel van de klep in de verbrandingsruimte komt. Anders gaat je auto zo roken........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
23 apr 2013 08:22 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Heel verhelderend, bedankt GW-tje 
|
23 apr 2013 09:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
L A schreef: ....EPREUVE CULASSE 4CY.VL ................42,99 HT na 20% korting DEGLACAGE CULASSE VL DIESEL.......55,82 HT na 20% korting JOINT CULASSE .................................52,01 HT na 30% korting REGLAGE CULASSE ............................27,47 niet berekend als tegemoetkoming voor foute pakking Vraag me niet wat dit allemaal betekend. Daartoe schiet de kennis van mijn Frans te kort. Wordt vervolgt  Als jij na jaaaarenlang verblijf in Frankrijk dit niet weet, wie zijn wij dan? Overigens, deglaçage ken ik wel als nabehandeling van het oppervlak van cilinders. Daarbij wordt het oppervlak van de cilinder iets opgeruwd om te zorgen dat olie kan hechten aan de cilinderwanden. Bij een spiegelglad oppervlak is dat onmogelijk. Mogelijkerwijs is hier dit woord gebruikt waar eigenlijk het "vlakken" van de kop bedoeld wordt, samen met de nabewerking daarvan. Mbt tot dat inslijpen van de kleppen, dat is alleen nodig als er nieuwe kleppen in komen, of als er iets mis is met de kleppen. Uiteraard moeten ze wel op dezelfde plekken teruggemonteerd worden, normaliter nummer je ze alvorens ze te demonteren. Als ze niet op dezelfde plekken teruggezet worden zullen ze niet goed afdichten, ze zijn immers ingelopen/ingeslagen op hun eigen plek. Zie je geen merkjes of nummers staan op de kleppen? En die klepseals, da's al goed uitgelegd door GW-tje. Het is een techniek die in de jaren '60 geïntroduceerd is. Ik heb er veelvuldig gebruik van gemaakt om Eenden af te helpen van overmatig olieverbruik, en als gevolg daarvan ook verkolende kleppen die daardoor risico liepen te breken. Na demontage van de koppen werden dan de klepgeleiders aan de bovenkant bewerkt zodat er seals op pasten. Bij hermontage van de kleppen kwam er dan eerst tijdelijk een ingeolied dun hulsje over het uiteinde van de klep, daar schoof je de seal overheen en drukte 'm op z'n plaats. Dat hulsje voorkwam dat de seal beschadigd zou worden door de scherpe randen van de klep ter plaatse van de klepspietjes. Bij demontage van de kleppen zitten die hulsjes er niet overheen, met als gevolg (risico op) beschadiging van de seals Daaraan dacht ik toen ik mijn opmerking dienaangaande maakte..... Groet, JW

|
23 apr 2013 11:02 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Als jij na jaaaarenlang verblijf in Frankrijk dit niet weet, wie zijn wij dan?  Jullie zijn "de buitenlanders, de toeristen"  Ik beschouw mijzelf als " un Ardèchois, né aux Pays-Bas" JW-NHS schreef: Zie je geen merkjes of nummers staan op de kleppen? Niets te zien en heel netjes schoon (sorry foto's moeten nog even uitblijven  ) Wel sprak in vandaag een vriend (vroeger automonteur alfa romeo) die mij vertelde dat hij in het verleden voor benzinemoteren met olieverlies via de kleppen, een oplossing had zonder de kop te hoeven lichten. Je doorboort een bougie, voorziet 'm van een nippel o.i.d. zodat je 'm onder permanente luchtdruk kan zetten met een compressor. Demonteert de klep en vervangt de seal. Voor diesels denk ik dan aan een equivalent via de gloeistift. Ik weet niet hoe anderen hier over denken? Maar ik had hier nog nooit van gehoord. Oh ja! De koppakking is binnen, morgen gaat de kop er weer op en komt er weer een eind aan dat lege aanzicht in het voor-onder. Een groet aan allen en wordt vervolgd 
|
23 apr 2013 22:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Kan prima, regelmatig gedaan. Voor diesels heb je zelfs speciale 'goei' pluggen tbv compressiemeten, daar kun je wel iets van maken om druk op te zetten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 apr 2013 23:21 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Als je dat kunt voorkomen wil je dat ook wel voorkomen denk ik...
Ik zeg alleen 'Edwin48'...
|
23 apr 2013 23:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
L A schreef: .... Oh ja! De koppakking is binnen, morgen gaat de kop er weer op en komt er weer een eind aan dat lege aanzicht in het voor-onder. Een groet aan allen en wordt vervolgd  De kopbouten zijn nog OK, je hebt de lengte opgemeten? En we blijven benieuwd naar het definitieve oordeel mbt de warmtewisselaar. Heb je die inmiddels getest en vastgesteld dat hij inderdaad lekt? Groet, JW

|
24 apr 2013 00:28 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Kopbouten vervang ik. Maar ik vroeg me wel af of ik ze toch nog zou hebben kunnen gebruiken. Is nu een gepasseerd station. Maar toch. Herinner me dat ze allemaal nog zo 'n 1,5 mm speling hadden om tot 128 mm onder de kop te komen. Het uittesten van de wisselaar doe ik wel als alles weer oké is. Ik monteer een nieuwe. En als alles gaat zoals ik wil, kan ik zaterdag weer mee Maar de distributie was nog niet leverbaar voor donderdagmiddag evenals de waterpomp. Tot zover weer, 
|
24 apr 2013 07:23 |
|
 |
|