kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Auteur |
Bericht |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Goed onthouden Ronald  . Zelf zie ik niet echt een link met de ppo, vorig jaar november 2009 heb ik wel de brandstofpomp moeten laten vervangen. Daarvoor was ik al gewaarschuwd...............en dat had mi wel met het ppo verleden te maken.
|
02 jan 2011 23:22 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Nog even over de koppakking......, volgens de garage die hem heeft gemaakt was de oorzaak van het lek het niet aanslaan van de koelfan. Hiervan was een/het relais doorgebrand, daardoor zou de motortemp. te hoog zijn geworden en dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lekke koppakking. Nu heb ik zelf nog nooit de koelwatertemp. meter boven de helft gezien (streep staat horizontaal), maar 2,5 jaar geleden (ong. 35000km) ben ik wel eens al mijn kvs verloren doordat het ontluchtingsventieldopje ontbrak. Dit was tijdens een rit met caravan over de Route Napoleon in Fr, de motor is toen even heel heet geweest. Ik heb de auto heel snel stop kunnen zetten om erger te voorkomen, even terugdenkend is toen het begin van het einde van de koppakking gekomen. Ik had toen even geen tijd om op de meter te kijken  maar die moet in het rood zijn geweest. Dus de combinatie van toen een te hoge temp. en nu dan de koelfan die niet meedoet heeft m.i. de schade veroorzaakt. Graag zou ik willen weten of dat relais opgemerkt zou moeten zijn tijdens een onderhoudsbeurt (december 2010) en of dit verhaal zoals door mij beredeneerd werkelijk zo gebeurd zou kunnen zijn. Wie kan me wat wijzer maken  . Niet dat ik met modder ga gooien naar een monteur die iets niet heeft gezien maar voor mijn eigen gevoel wil ik graag weten of ik in de goede richting zit. Alvast bedankt voor het meedenken 
|
04 jan 2011 19:24 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
De oorzaak klinkt wel plausibel in mijn oren.
En tja, zou het opgemerkt moeten worden bij een beurt? Ik vind dat wel moeilijk. Het aanslaan van een koelfan zal niet iets zijn waar standaard op gecontroleerd wordt.
Maar eh, begrijp ik goed dat dan sinds die oververhitting de koelfan het niet meer gedaan zou moeten hebben? Dan zou je toch veel eerder oververhitting moeten hebben gehad? In de zomermaanden draait dat ding toch wel vaak dacht ik.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 jan 2011 08:20 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
kan dan net even de dader zijn geweest en het begin gemaakt hebben .
over de fan klopt het wat Maarten opmerkt meen ik ook .
|
05 jan 2011 08:30 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Zelf heb ik de koelfan nooit gemist, de temperatuur heb ik nooit snel zien oplopen. Waarschijnlijk kom ik er nooit exact achter maar nu heb ik een idee hoe het gegaan kan zijn. Afgelopen zomer ben ik niet ver weg geweest met de auto maar als ik lange vakantieritten had gemaakt was ik waarschijnlijk gestrand. Zo is het wat comfortabeler pech hebben  . Hopelijk heb ik voorlopig even geen grote uitgaven op autogebied 
|
05 jan 2011 18:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Als de koelfan niet draait werkt ook de airco niet als de wagen stilstaat (rijdend wel ivm rijwind) Dus in de zomer zul je dat zeker gemerkt hebben. Een te hoge motortemp is zelden of nooit de oorzaak van een lekke hdi-koppakking. Dan moet de motor al echt gekookt hebben en half leeg gespoten zijn, en daarmee een poos doorgereden. Ik verwacht niet dat jou dat ongemerkt overkomt op die manier Er is een hele serie koppakkingen die wat minder sterk is, en na verloop van tijd de geest geeft, het betreft voornamelijk (NIET ALLE) auto's tussen 2001 en 2003, de zwakkere koppakking is zelfs in gemonteerde toestand te herkennen. Daarover heb ik al eens een reactie gegeven in een of ander topic over lekke koppakking, zoek er maar eens op. De nieuwere zijn gemodificeerd/verbeterd,
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 jan 2011 21:00 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Witbrik schreef: De koppakking is definitief overleden  . Als het goed is rijdt ie dit jaar nog rond met een nieuwe koppakking, nieuwe distributieriem en waterpomp. Dan kunnen we weer lachen  , hopelijk valt de rekening mee  Ik ben oprecht stom verbaasd. Was ie dan lek naar buiten toe? Dan zou je toch ook een spoortje kvs moeten kunnen zien langs het blok? Maar ja, het is opgelost, en gelukkig niet zo kostbaar als verwacht. Maar niet te min vervelend. Erg jammer. Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
07 jan 2011 15:30 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Even ter aanvulling: Volgens de garage die hem heeft gerepareerd lekte de motor via de uitlaat. Dit had hij vrij snel door. Kort daarvoor wilde ik weer eens in het expansievat kijken en merkte toen dat de dop gedemonteerd/ compleet kapot was, daarbij kreeg ik nog bijna een veertje in mijn gezicht. Het onderste gedeelte bleef hardnekkig vastzitten in het expansievat, met dat verhaal kwam ik bij de/ een garage. Ik heb de auto daar toen laten onderzoeken en daarna repareren. Dus misschien heb ik nu een dop van bijna 1000 euro  , maar de koelvloeistof blijft erin 
|
08 jan 2011 11:06 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Das een duur dopje, ja.... Vervelende zaak. Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
08 jan 2011 11:24 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
via de uitlaat als de koppakking lek is, dan zou je toch altijd druk op je koelsysteem krijgen, lijkt mij logisch.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
08 jan 2011 11:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Inderdaad, via de uitlaat?
Er kan een verbinding zijn van de koelvloeistof kanalen naar de cilinders, of naar buiten. Maar naar de uitlaat kan niet, of er zou een scheur ín de kop moeten zitten. En da's niet het geval, alleen de koppakking is vervangen, niet de kop.
Als de garagist dus zegt "via de uitlaat" moet dat betekenen dat de koelvloeistof eerst naar de cilinder gegaan is en vervolgens bij de uitlaatslag via de uitlaat verdwenen is.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 jan 2011 11:41 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Dat leek mij dus ook, een beetje een vreemd verhaal.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
08 jan 2011 15:10 |
|
 |
Eemspoort
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 jul 2008 13:43 Berichten: 347 Woonplaats: Dieren
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Verrek, nou jullie het zeggen, het dringt nu pas tot mij door, wat er geconstateerd was! Raar verhaal, ja.
Gr. Ed
_________________ Ook weer een Citroën in het wagenpark! Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
|
08 jan 2011 16:23 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
ms-c5 schreef: de dop die er op zit, schijnt ook nog wel eens defect te zijn, dat wil zeggen, dat er op die manier koelvloeistof verdwijnt.
die doppen kosten niet veel, je kunt altijd een nieuwe erop doen, en dan weer kijken. Tja, ik had het je nog gezegd.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
08 jan 2011 16:43 |
|
 |
Witbrik
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 jan 2007 18:58 Berichten: 324
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: kosten koppakking 2.0 HDI Ph 1
Ik heb nu een nieuwe dop en ook een nieuw expansievat. Ik begrijp wel dat het een raar verhaal aan het worden is want ik ben geen techneut en kan het niet altijd helemaal goed doorgeven. Ik begrijp het zelf ook niet helemaal. Wat ik wel kan doorgeven is dat het een tijdje goed gegaan is met de melding: koelvloeistof bijvullen en voor mijn neus het teken STOP. Maar gisteren had ik hem weer, gisterochtend een lange rit gemaakt van ong. 250 km en nadat de motor was afgekoeld wilde ik weer starten. Ik kon bijna een liter aanvullen...............daar werd ik even een beetje ongelukkig van. Zo ongelukkig dat ik naar een andere auto ben gaan kijken, bij de inruiltaxatie viel het de verkoper/monteur op dat er nogal veel gepiep bij de poelie en multiriem  vandaan kwam (half jaar oud!) Ik moest hem helaas gelijk geven, tevens repte hij iets over een 2 massa vliegwiel en daar was ook wat mee werd me verteld. Dat had overigens geen invloed op de inruil want de handelaren die gebeld werden konden de auto niet horen. Voor mezelf had ik afgeproken dat het welletjes wordt zo, de C5 gaat waarschijnlijk weg. Wel ga ik nog even lang bij de fijne garage die mijn koppakking heeft gemaakt. Als het zo gaat als ik denk staat er straks een Zweeds mormel voor de deur Ik bedoel hiermee een s60 benzinemotor
|
09 jan 2011 18:49 |
|
 |
|