Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing uitlaatgas
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22490
Pagina 4 van 4

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2021 23:57 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

En niet alleen die dure tester heeft dan geen zin.

Ook een simpele Volt-Ampere-Ohm-meter in de handen van iemand die niet weet wat hij ermee moet, levert niks op :shock:

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 18 aug 2021 08:49 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

BJG schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik zoek naar een aanwijzing voor de oorzaak. Een eenvoudige 2 kanaals meting op voeding en aansturing van de injector geeft zo enorm veel inzicht in wat er speelt op het moment dat mm de fout opslaat.


Die oorzaak zou ik ook erg graag weten.
Nu even de praktijk. Hoe meet je een verstuiver "en route"?
De storing trad pas op na ca 30 min. Zodra je stopte, was de storing na de nieuwe start weer minutenlang weg.
Op de verstuiver zit een stekker als deel van een draadboom, die ergens in de rimboe verdwijnt.
Hoe en waar pik je het verstuiversignaal op zonder wijzigingen aan die draadboom?
Of zijn daar misschien speciale adapters voor?

Auteur:  c5jan [ 18 aug 2021 09:18 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

JW-C5 schreef:
En niet alleen die dure tester heeft dan geen zin.

Ook een simpele Volt-Ampere-Ohm-meter in de handen van iemand die niet weet wat hij ermee moet, levert niks op :shock:

Groet,
JW

Ik heb de oostenrijker maar een schema van dit forum gestuurd, toen was hij er snel uit :D

Auteur:  BJG [ 18 aug 2021 09:52 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

JanSr schreef:
BJG schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik zoek naar een aanwijzing voor de oorzaak. Een eenvoudige 2 kanaals meting op voeding en aansturing van de injector geeft zo enorm veel inzicht in wat er speelt op het moment dat mm de fout opslaat.


Die oorzaak zou ik ook erg graag weten.
Nu even de praktijk. Hoe meet je een verstuiver "en route"?
De storing trad pas op na ca 30 min. Zodra je stopte, was de storing na de nieuwe start weer minutenlang weg.
Op de verstuiver zit een stekker als deel van een draadboom, die ergens in de rimboe verdwijnt.
Hoe en waar pik je het verstuiversignaal op zonder wijzigingen aan die draadboom?
Of zijn daar misschien speciale adapters voor?

Die meting heb ik al eerder uitgelegd toen je daar om vroeg in dit draadje. Dat gaat prima on route.

En die aansluitingen maak je eenvoudig met meetpennen die je langs de draad achter in de stekker steekt. Niets bijzonders op zich. Iedereen die iets (al is het maar een simpele spanning met de Multimeter) zou willen meten aan een auto heeft ze (of zou ze moeten hebben).
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202108 ... 0f95ab.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JanSr [ 18 aug 2021 10:10 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

Het plaatje is helaas niet zichtbaar. De link loopt dood.

Nog even dit; Bevredigen van nieuwsgierigheid is een goede zaak.
In dit geval zou dat kunnen door het terugplaatsen van de temperatuursensor en dan proberen die verstuiver te meten, als de storing optreedt.
Ik denk, dat ik dan spanningswegval zie als de motor op 3 poten loopt. Misschien zie ik dat verkeerd.
Zo'n verstuiver is toch een supersample ding? Geen spanning = dicht, wel spanning = open.
Dus als het netjes loopt ziet de meter een voltage, dat is opgebouwd uit een reeks pulsen/tijd en als de storing er is geen pulsen/tijd.
Let wel: die verstuiver is al vervangen door een nieuwe: resultaat 0.
En daarmee weet ik dan niets meer dan nu: Nieuwe temperatuur sensor: probleem over.

Auteur:  BJG [ 18 aug 2021 20:13 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

Dat zie je niet goed ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JanSr [ 18 aug 2021 22:53 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

BJG, jij bent de pro, ik niet.

Wat verwacht je van een meting van die verstuiver?
En dan graag voor de situatie nu: geen storingen meer
En de situatie met haperingen na ca 30 min.

Auteur:  BJG [ 19 aug 2021 09:49 ]
Berichttitel:  Re: Storing uitlaatgas

Je vraag is niet zo maar te beantwoorden. En verder gaf ik ook al aan dat ik geen zin heb om alle opties te benoemen. Daar heeft niemand wat aan.

Voor wat betreft een goede situatie zal het waarschijnlijk een normaal voeding en aanstuurbeeld geven. Wil je weten hoe dat weet uit ziet dan kan je bijvoorbeeld de pico software op je computer installeren (gratis) en in de bibliotheek zoeken, daar staat wel een voorbeeld van een massa gestuurde 12 V injector.

Ik weet dus echt niet wat er gebeurt tijdens de storing daarom zou ik het willen zien.
Belangrijk daarbij is te begrijpen wat er precies gebeurt, dus niet het vergelijken van een voorbeeld met een gemeten signaal.

Ik zeg niet dat je na de meting weet wat de oorzaak is. Wel wat wat er gebeurt.
Dan kan je terug gaan zoeken.

Wat betreft de sensor, was daar ook lekkage van koelvloeistof in de stekker te zien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pagina 4 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/