Auteur |
Bericht |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Jw lichaam klep stoter zat nog in ligplaats en boven zijde lag in het kleppenhuis, halve maantjes om veer vast te houden in plaatje zijn nergens te vinden oorzaak zie foto's Bijlage: klepstoter lichaam.jpg Bijlage: klepstoter kop.jpg Bijlage: klepveer plaatje.jpg halve maantjes en klepsteel plaatje bestelt nieuwe komen morgen dan weer verder
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 jun 2015 13:41 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ligt nu wrs onder in het carter, kan daar denk ik geen kwaad.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jun 2015 20:20 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
dank BJG dat is weer een geruststelling, morgen de tuimelaar met klepstoter plaatsen en alles weer in bouwen bruggen van de ligplaats bekeken met loep, geen breuken en of beschadegingen te vinden, gelukkig 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 jun 2015 20:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: storing p0299
BJG schreef: Ligt nu wrs onder in het carter, kan daar denk ik geen kwaad. Is er altijd voldoende ruimte onder de kruktappen en drijfstang big-ends? Daar kunnen ze dan niet klem komen te zitten tegen iets anders aan? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jun 2015 20:53 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
jw heb alles met lamp en loep afgezocht in de ligplaats twee redelijk grote openingen in de hoeken die rechtstreeks naar beneden lopen, vermoed meteen in de carter.
Kan eventueel een foto voor je maken van de ligplaats en de doorvoeren in de hoeken
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 jun 2015 20:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Ik heb het juist over de "ligplaats" onder in het carter of in de carterpan. Mijn vraag aan BJG is of daar dan altijd voldoende ruimte is als de krukas ronddraait, waar die deeltjes dan ook mogen liggen. Als het mijn auto zou zijn, zou ik voor de zekerheid de carterpan er onderuit halen en die deeltjes opsporen. Maar ja, wie ben ik..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jun 2015 21:05 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Even voor mijn begrip.... Heb je het over de klepspietjes #9 die verdwenen zijn: Als dat zo is, wat is er dan gebeurd? Die spietjes zitten immers opgesloten tussen de versmalling in de klep en de schotel #8 Ze kunnen er alleen tussenuit als de schotel naar beneden wordt gedrukt terwijl de klep op z'n plaats blijft  En dan hangt de betreffende klep nu los te bungelen, hij is dan in aanraking gekomen met de zuiger Of heb je het over wat anders? Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jun 2015 21:28 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
dat zijn ze jw de klep heeft niet veel te lijden gehad daar hij nog vast zat met de rest ik vermoed dat de tuimelaar ze er uit gedrukt heeft schotel was ook beschadigd en de klep zit stevig heb hem natuurlijk met rond draaien gecontroleerd of hij nog fatsoenlijk loopt en geen gekke geluiden maakt
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 jun 2015 22:28 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Was dit toevallig een cilinder waar een stukke verstuiver in gezeten heeft?
|
25 jun 2015 22:34 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Geen idee hoeveel geluk jij hebt, maar als die spietjes eruit zijn, is er niets wat de klep omhoog houd........ De klep zal dus gewoon naar beneden zakken, danwel gezogen worden, om vervolgens beoorlijk hard in aanraking te komen met een zuiger. Lijkt mij erg stug dat de klep daarbij niet een beetje krom gaat worden, maar ik hoop het van harte voor je.
_________________ Zeg maar André
|
25 jun 2015 22:36 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: storing p0299
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
25 jun 2015 23:11 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: storing p0299
De klepsteel verbuigt dan ook niet als hij een zuiger raakt. Het is de klep zelf, de rand daarvan die een tik krijgt. En als die een heeeel klein beetje vervormd is zal hij niet meer afdichten. Hoe denk je de spietjes weer te kunnen monteren, samen met een nieuwe schotel? Daarvoor moet de klepveer ingedrukt worden, en dat vergt de nodige kracht. Daabij moet de klep op z'n plaats blijven, die mag dan niet naar binnen zakken. Al met al, je moet heeeeel veel geluk hebben als dit zomaar goed afloopt. Na montage moet dat blijken, hopelijk wil hij dan starten en goed rondlopen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jun 2015 00:26 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Sowieso heel bijzonder dat de klepspietjes verdwenen zijn, er is nogal wat kracht nodig om de klepveer zodanig in te drukken, zodanig dat de spietjes vrij komen en dan moeten ze nog van de steel. Hier zitten ze meestal ook redelijk vast in de groeven. Op de een of andere manier is hier veel geweld vrijgekomen.
Wat JW zegt is juist; als de klep los bungelt zal hij niet kunnen verbuigen en inderdaad een tik van een zuiger gehad moeten hebben. Dat wordt dus sowieso een compressietest om de afdichting te controleren.
Verder eens met JW: carterpan er onderuit om de losse onderdelen absoluut uit de motor te halen. er zal onder de krukas voldoende ruimte zijn maar er zit daar ook nog een zgn. "baffle-plate" waar het spul nog op kan liggen. Mocht onverhoopt een deel in het drijfwerk terecht komen, slaat je motor geheid vast en dat wil je niet.......
Om nieuwe klepspieën te monteren heb je een tool nodig om de cilinder met perslucht te kunnen vullen om de klep omhoog tegen zijn zitting te duwen. Je zult de zuiger van de cilinder in bdp moeten zetten, de krukas moeten blokkeren en dan perslucht toevoeren via de opening van de gloeibougie of de verstuiver. Een andere mogelijkheid is om de verstuiver te verwijderen en via die opening een dun touw in de verbrandingsruimte te laten zakken. Je moet dan kijken hoeveel touw voldoende is om de ruimte boven de zuigerbodem en onder de klep voldoende is om de zaak in positie te houden. Lukken deze trucs niet, dan moet de kop gelicht worden. (wat ik sowieso zou prefereren om de interne schade te kunnen beoordelen)
Je zegt wel dat je geluk hebt gehad, Edwin......maar ik zou daar nog niet zo van overtuigd zijn en zeker niet blind op varen.
Sterkte, jongen......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jun 2015 07:34 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: storing p0299
Kun je de klep met de hand (vast houdend met een stuk gereedschap) op en neer bewegen? (Openen en sluiten) Stel dat de veer gebroken is, dan kunnen de halve maantjes los komen te zitten..... Maar als de veer gebroken is dan kan het niet anders dat er deeltjes achter zijn gebleven bij de nokkenas en bij de andere bewegende delen boven in de motor, het kan niet anders dan dat je er onderdelen van terug moet vinden. Of hij moet uit elkaar gespetterd zijn of er niet in hebben gezeten.... Edit: Check het even met een magneet Ik ben het met de heren eens dat mocht je de klep kunnen bedienen en de motor weer draaiend krijgt dat je ongelofelijk veel geluk hebt gehad. Heb veel ervaring met grote dieselmotoren en helaas is de schade door iets simpels vaak toch erg groot. Fingers crossed Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
26 jun 2015 08:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7539 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: storing p0299
edwin48 schreef: dat zijn ze jw de klep heeft niet veel te lijden gehad daar hij nog vast zat met de rest Voordat we Edwin een kleptrauma aanpraten.... Deze zin werd kennelijk gemist....
|
26 jun 2015 08:25 |
|
 |
|