Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 opnieuw de bak kapot 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: opnieuw de bak kapot
Wtje, nee hoor, de bak is bij een Citroen garage in Aurich erin gezet, dat grapje was 980 euro, dan de dag erop terug omdat de bodemplaat gedeeltelijk weg was, niet goed vast gezet, dan 2 dagen gereden, een keer naar Holland en een keer naar Hamburg en dat was het.
de bak zelf koste 1150 euro.
tot nu toe 7 dagen een auto van ADAC, nu 2 dagen zelf betalen dus alles bij elkaar kost toch over 2000 euro!!!!!!
nu komt er nog een ruilas bij maar wil e oude houden en dat is dan gelijk 50 euro meer.
ruilas kost 260 euro, dan inbouwen, dus denk dat de rekening moren ook zo'n 800 euro kost.
wil daar wel mijn bemerking bij maken tegenover de garage, dat die niet even de assen geconntroleert hadden voordat ze er ingezet werden, een reductie in prijs moet het toch geven dacht ik zo.
buitendat wil ik morgen gelijk vragen waar die opvulrin ingezet is geworden wat ze mij verteld hebben.
JW, als ik je mail adres krijg wil ik met alle plezier de fotos sturen, kan ze hier niet plaatsen, eigenlijk wel jammer want een ieder kan van zulke dingen leren.
ok, poosje slapen, morgen weer een dag en dan maar weer in mijn eigen auto morgenavond.
groetend alle

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.

15 jun 2011 23:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dan valt de schade nog een beetje mee, ik dacht dat de bak meer gekost had dan die 1150 Teuri.

Foto's kun je hier zeker wél plaatsen :idea:
Via "Bestandsnaam" en "bladeren" hieronder, die je ziet als je een atwoord post, kun je een foto die ergens op je computer staat (bureaublad is makkelijk voor dat soort doeleinden) naar het forum halen. Hij moet echter zonodig eerst iets "verkleind" worden, er is een maximum aan het aantal kB's dat 'ie mag zijn.

Als je dat helemaal niet lukt geef ik je m'n mailadres via PB, dan zet ik ze hier wel neer.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

16 jun 2011 00:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik zat je vorige draadje nog eens door te lezen, en daar staat in de openingspost
Peterdb schreef:
.....start de motor, loopt, wil de automaat in drive zetten en bij het passeren van P naar D de R hoorde ik al een raar ratelend geluid of er tandwielen niet in elkaar grijpen.
afgesleept naar de citroen garage in Leer maar daar konden die me niet verder helpen omdat die geen automaat reparieren.
dus verder gesleept vandaag naar Aurich waar een andere grotere citroen dealer zit die het dan wel kan.
vooruitzicht is niet goed, denken aan de aandrijf as of een andere ernstige oorzaak gebroken.
.......

Dat zo teruglezend verbaast het me helemaal dat ze die kapotte aandrijfas niet opgemerkt hebben :oops:

Groet,
JW

16 jun 2011 00:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zeker, en of het nou een Citroëndealer betreft (is extra beschamend voor ze) of een all-round autobedrijf. De vaklui in de garage met een frisse blik en verstand van zaken hebben ze blijkbaar niet......en da's jammer. Daar krijg je dit soort hoge rekeningen van. Ik hoop dat je ze deze fout goed "unter die Nase" kunt schuiven en dat ze vanuit coulance de rekening schrappen.

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

16 jun 2011 08:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik ooit in een ver verleden bij een Fiat ook wel eens een (handgeschakelde) bak voor niets heb verwisseld vanwege dezelfde fout.

De bak ratelde, en er was geen tractie, dus bak wisselen. :smt017

Als je dan na de inbouw de motor start en het spul ratelt nog steeds kun je wel door de grond zakken. :oops:

Hier was het ook de vertanding van een aandrijfas, het materiaal bleek niet goed gehard en was zo zacht als boter. :o

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

16 jun 2011 09:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
:cit4
goeden namiddag, kon gisteren niet, moest vroeg op en met 63 jaar heb je toch wel een slaapje nodig soms.
maar.......................... mijn tuut rijdt weer, na alles tot in de kleinste details alles gecontroleerd, nieuwe bodem plaat eronder, nieuwe ruil as ook, gelijk 2 onderste ophanging bouten voorwielen nieuw erop, zat iets speling in, rijdt zoals het behoort, een heerlijke auto.
nu de rekening, moet zeggen dat ze erg in eigen zak gekeken hebben, heb alleen de as betaald, de kogels die vernieuwd zijn, maar geen arbeidsloon, niets.
ook de wielkap die ik verloren had hebben ze vergoed dus mag niet klagen.
heb van de as een paar fotootjes gemaakt, wil het proberen om ze hier drin te zetten maar de laatste keer ging dat niet zo goed.
als je geïnteresseerd bent, meld maar op mijn skype, <peterdbreejen> en ik stuur ze wel.
het was een heel gepraat, waarom dit kan passeren, de oorzaak, denk dat dit wel terug te schuiven is op materiaal anders heb ik er geen oplossing voor.
de ring die de garage me vertelde was achter de koppelomvormer die niet op z'n plaats zat en daardoor de bak nog maar eens eronderuit moest, had niets met het niet schakelen te maken maar toen de as er voor de 2de keer erin gezet was ( de oude dus) kon men de bak weer "schakelen", hadden dus puur geluk gehad dat de versleten vertanding of beter gezegd de laatste deel goede vertanding erin kwam tot na 2 dagen hij eruit vloog en dat was het wel.
nu na al dit gehannes en gemekker er een hoop van geleerd en denk ook anderen een goede ervaring erbij, iets wat niet alle dagen gebeurt.
Heb dus nu een reserve bak liggen voor het geval dat er echt eens iets gebeurt met de bak of als iemand anders op zoek is naar een bak (wel eerst controleren of het niet de aandrijfas is) dan meld je maar.
nu eerst maar eens genieten van de avond met moeders en morgenvroeg om 5 weer op pad naar Hamburg, schip in droogdok, hopende dat ik er nu wel kom en weer terug.
groetend een ieder en nogmaals bedankt voor de support.

2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.

16 jun 2011 19:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inmiddels heb ik een paar plaatjes ontvangen van Peterdb, die ik met zijn instemming hier plaats en van wat commentaar voorzie.

Zó zag het uiteinde van de as er uit

Afbeelding
en
Afbeelding

De nieuwe is uiteraard voorzien van de volledige vertanding/splines.

De as schuift in de bak, te zien op deze foto

Afbeelding

Eerder schreef Peterdb dat de "ontvangstkant" van de oude bak geroest was, dat is hier te zien:

Afbeelding

Dat blijkt echter niet alleen geroest te zijn, bij nadere beschouwing is de vertanding daar inmiddels ook goeddeels verdwenen :oops:
Die bak is dus imho niet meer zó te gebruiken, daar zal eerst een revisie moeten plaatsvinden waarbij het "ontvanggedeelte" vervangen wordt.

Waarom dat stuk zó geroest is, is me niet duidelijk. Of het zou al moeten zijn dat de as niet ver genoeg in het huis gedrukt was.
Voor zover ik weet moet de hele vertanding met elkaar in aangrijping zijn en hoort de O-ring die om de as zit in de uitsparing vóór de vertanding in het huis te vallen. Dat was hier zeker niet het geval
En ik heb ergens een plaatje gezien waarop te zien is dat de as met wat vet gemonteerd wordt. Daarvan is hier helemaal niks te zien...

Iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn?
Kan het inderdaad zó zijn dat die as verkeerd gemonteerd kan worden en dan niet ver genoeg in het huis gestoken wordt?

Groet,
JW

18 jun 2011 17:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
De spievertandingen in deze constructie's zijn erg ondiep. Samen met een exemplarisch slecht geharde vertanding op de aandrijfas en de torsiekrachten die optreden, denk ik dat er stukje bij beetje schilfertjes van die vertanding afgeschaafd worden. En de roest is misschien van deze schilfertjes?

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

18 jun 2011 18:33
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
had dit al geoppert in mijn vorige schrijven omdat ik dit fenomeen al eerder gezien heb aan boord van onze schepen in de tandwielkasten van de ankerwinches, gebeurt hetzelfde en daar gaat het soms erg ruw toe.
de "roest" die je ziet is zoals je het zelf zegt van de schilfertjes die opgesamelt worden en bij elkaar blijven door het vet en door het water in de loop der jaren wordt dan de roest gevormd.
maar je ziet wel, ook met het gebruik van de auto onder normaal gebruik en lange strekken kan zoiets gebeuren.
denk met bijna 250000 km op de teller het een normaal verschijnsel is dat zoiets gebeurt.
aan de andere kant, een voorwaarschuwing hoor je niet en is ook niet predictabel, het probleem is dat een garage na een snelle kontrole met de computer al gauw kan gaan naar de aandrijfas omdat geen enkele indicatie van wat anders zich voordoet bij het uitlezen.
dus................................. bij het uitgaan van een bocht of een hobbelige straat en de bak "vliegt" eruit en geen enkele positie kan geschakeld worden of pakt hem, de P niet meer funktioneert, je met een gerust hart zeggen kan dat een aandrijfas kapot is, soms gaat het gepaard zoals in mijn geval de eerste keer met een hoop geratel als je toch probeert een positie te kiezen alhoewel de tweede keer na de bak uitgewisseld te hebben maar dezelfde "oude" as nog erin had, hoorde ik helemaal niets, er gebeurde gewoon niks, geen positie werd omgezet in een beweging van de auto.
een andere verklaring is er niet voor te bedenken, ik zie het als een versleten vertanding en tijd dat de as vervangen wordt.
uitkijken dus zodra de auto boven de 200.000 km komt.
een ieder nog een prettige zondag gewenst en alle bedankt voor de steun gegeven in de tijd dat mijn tuut de geest gaf.
groetend vanuit Duitsland waar momenteel een lekker autootje buiten staat die het weer doet.
Peterdb.

18 jun 2011 23:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat is een mogelijke verklaring....

Maar wat ik niet snap is waarom de as er niet helemaal in zat, dat is te zien aan het slijtage patroon. En daardoor heeft ook de O-ring z'n werk niet gedaan, die hoort imho in de kamer vóór de vertanding te vallen. Als dat op z'n plek zit hoort er ook geen vocht in de kamer te komen :idea:

Kun jij, met een schuifmaat de kamer opmeten en de lengte van de vertandingen op de as en in de kamer van de oude bak?

Verder ben ik benieuwd naar het commentaar van EvilTwin en/of BJG....

Groet,
JW

19 jun 2011 00:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Blijft gissen zo op afstand. Wat ik me afvraag is in hoeverre hier normaal gesproken vet in zit.
Wat er wel eens gebeurt is dat men de auto te lang op een brug laat staan, met de aandrijfassen te ver hangend; het vet loopt eruit en er ontstaat een kleine schade. Een dergelijke overstrekking kan ook die O-ring verschoven hebben.

xx dkm later, al dan niet met hoge snelheden of hoog koppel en hij heeft zijn eigen tandjes opgegeten.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

19 jun 2011 11:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het is de rechterkant die kapot gegaan is, het stuk met de tussenas dus.
Dat zit opgesloten met het tussenlager, daar zou dus jouw scenario niet mogen kunnen spelen, als ik het systeem goed begrijp.

Ik heb een verhaal B2FG0MP0 Verwijderen - aanbrengen : Aandrijfassen gevonden, waarin beschreven is hoe het tussenlager gemonteerd moet worden.
Als ik dat zo zie is er maar één manier om de as te monteren. Hoe 'ie dan naar buiten kan komen snap ik niet, vooralsnog.....

Groet,
JW

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

19 jun 2011 11:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW, ook goede morgen.
ben op het moment niet thuis dus de meeting krijg je nog.
om op jouw 2de mail terug te komen, her volgende.
het is natuurlijk zo zoals je zegt, de rechter (bijrijderzijde) as zit gesteund door het lager zoals je beschrijft.
aan de andere kant is het natuurlijk geen starre motor maar hangt flexible in zijn motorrubbers.
denk dat daardoor het euvel optreed dat de as aan ingaande zijde (en dit aan beide kanten) in de bak zich beweegt, hangt af van de rubbers natuurlijk.
ik heb bij 200.000 km alle rubbers vernieuwd omdat de motor naar mijn idee zich teveel bewoog en heb dan alles maar vernieuwd. Het was ook nodig want daarna was de motor en de auto veel rustiger.
kan natuurlijk zijn dat het euvel daar al gepasseert was en na 35000 km dit resultaat gegeven was.
Je had gelijk gekregen als alle componenten dus as/motor-bak als starre opstelling een feit was maar zo is het niet, het geheel is flexible vanaf het lagerhuis van deze as die gemonteert is aan de auto en niet aan de motor.
dit is mijn idee en korrekt me als ik het mis heb
groet
Peter

19 jun 2011 11:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
nog ff dit, de as was niet naar "buiten" gekomen maar zat er nog in.
doordat er geen vertanding meer aanwezig was is de verbinding over de vertanding weg en rateld de differential over de as heen.

19 jun 2011 11:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Peterdb schreef:
ben op het moment niet thuis dus de meeting krijg je nog.
.......
Je had gelijk gekregen als alle componenten dus as/motor-bak als starre opstelling een feit was maar zo is het niet, het geheel is flexible vanaf het lagerhuis van deze as die gemonteert is aan de auto en niet aan de motor.
dit is mijn idee en korrekt me als ik het mis heb
groet
Peter

De tussenophanging zit wel degelijk star aan de motor vast, niet aan de carrosserie.
Vanaf de bak is het, tot en met het tussenlager, één star geheel. Daarom verbaas ik me er over dat die tussenas een stukje uit z'n kamer gekomen is....

En ja, die meetresultaten, daar kijk ik naar uit ;)

Groet,
JW

19 jun 2011 12:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende