Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Herbert, als je me niet wilt geloven, maar liever de wazige claims van tunerboys kijk dan eens naar de cijfers. Een dwarsdoorsnede van atmosferische moderne benzine motoren:
Mondeo flex 190Nm @4500 = 95Nm/L Mitsu 2.4 232 @4100 = 97Nm/L MB350CGi 365Nm @3000 =104Nm/L Alfa 2.2 230 @4500 =105Nm/L BMW320 210Nm @4250 =105Nm/L
of kijk naar de historie inclusief de technieken om een stap vooruit te maken:
DS 23IE 195 @2500 = 81Nm/L 8klep multipoint inj CX 25GTi 206Nm @4000 = 83Nm/L 8klep multipoint inj Xm 2.0-8v 170Nm @4000 = 85Nm/L 8klep multipoint inj
Xm 2.0-16v 180Nm @4200 = 90Nm/L 16klep mpi 2.0HPi 192Nm @4000 = 96Nm/L 16klep directe inj. 2.0-16v EW10A 200Nm @4000 =100Nm/L 16klep mpi var.klepsturing ES9A 290Nm @3750 =100Nm/L var. klepsturing 1.6VTi 160Nm @4250 =100Nm/L valvetronic
Met de combinatie van directe injectie (+5%) var.klep (+5%) valvetronic (+5%) inlaatresonantie (+5%) een hoog toerental (+5% @6krpm) hogere compressie, etc. is 120Nm/L nét haalbaar.
F458 540Nm @6000 =120Nm/L
Maar zonder al die techniek is dat gewoon niet haalbaar, nog afgezien van de LPG verliezen. Een deel van deze winsten komt uit een rendementsverbetering (thermodynamisch, pompverliezen), maar een deel komt ook door een betere vulling (koeling, druk uit resonantie), dwz dat er effectief meer lucht en dus meer brandstof ingaat. Dat laatste merk je dan heel hard in het verbruik.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 mei 2011 12:14 |
|
 |
Lagoen
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
 Herbert voor € 600 weet je dat Evitwin gelijk heeft,dus doen!!!!!! 
|
24 mei 2011 13:43 |
|
 |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
OK, ik ga eens achter mijn oor (of op mijn hoofd, zoals die smiley) krabben. Ik vond het zelf ook wel vreemd. Er is me daar gezegd dat de 2,0-16V motor vanwege strenge emissie eisen en andere zaken, standaard flink geknepen is, qua vermogen en koppel. Met deze tuning zou je die 'remmen' meer los gooien, waardoor de motor zelfs zuiniger wordt (ook op LPG) en zelfs langer meegaat. Dat was de achtergrond... Maar, voor 600,00 ga ik het zeker niet wagen. Even op proef krijg je zoiets natuurlijk niet...
Overigens, volgens Alltrans kan het zo zijn dat mijn automatische bak op LPG niet meer zelflerend is, vanwege het ontbreken van de communicatie met de motor (op LPG, dus niet in benzine-bedrijf). Dus moet ik maar eens gaan harken op benzine.
Dank voor jullie reacties.
Groet, Herbert
|
24 mei 2011 20:39 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Het lijkt mij onzin, ik kan met met mijn AL4 en LPG doen wat ik wil. Ze reageert op het gaspedaal met alle "besturingstrucs" en doet dit zoals het bedoeld is. Echt gaan harken hoef ik niet. Gewoon héél rustig intrappen en ze schakelt vlot op en duw ik het pedaal wat straffer naar beneden dan gaat ze langer door in toeren........werkt allemaal perfect. Is er niet iets anders loos?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 mei 2011 22:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
LPG systemen zijn "volgend". Oftewel, ze gebruiken gewoon de motorcomputer die de ontsteking en de injectie regelt. De LPG computer tapt dan de injectiegegevens van de benzine injectoren af, en stuurt daarmee de LPG installatie aan. Daarmee is ook de koppeling tussen de computer van de bak en van de motor gewoon aanwezig.
De tijd dat LPG een geheel eigen computer/systeem had, die zelf de te injecteren hoeveelheid LPG (vloeibaar of gasvormig) regelde, is lang achter ons.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 mei 2011 22:49 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|