Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Hoeveel liter ooit maximaal getankt?
|
Hoeveel liter ooit maximaal getankt?
Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|

EvilTwin schreef: ik moet hier wel bij zeggen dat ik altijd doortank, tot de vulhals ook helemaal vol zit. Dat deed ik met benzine auto's al, dus ook met een Diesel. Ik dacht hiermee ook het Eolys verbruik te kunnen beinvloeden (al heb ik dat alleen indirect kunnen bewijzen) D'r is maar een uitzondering en dat is tanken bij warm weer. De brandstof komt uit een relatief koele tank en er is dus een klein risico dat het overstroomt bij het opwarmen. Dat is vooral handig als je in een franse file staat waar men om je heen fijn een peuk opsteekt  Citaat: Kijk, die mogelijkheid haal ik niet eens... wat bedoel je hiermee, Harm? Je BC geeft geen --- aan?? Je haalt geen 50 op een tank 
Ik tank altijd tot de vulslang zelf stopt: Boem is ho!.
Op het moment dat mijn lampje brandt en de melding "Laag brandstofpeil" verschijnt, moet ik echt binnen 50 (en gisteren binnen 30) km tanken, anders sta ik stil. Mijn record is gedwongen te stoppen amper 300meter na de melding.
Ik heb pas 1 keer de "-----" gezien op het display.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
06 feb 2007 15:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|

Het is dus heel simpel: bij de start wordt het niveau gemeten. De BSI telt van af dat moment terug, aan de hand van de hoeveelheid inspuitingen. Wat vol is is geprogrammeerd op 63, maar als je dus de vulslang ook vol gooit en de tank in werkelijk heid al groter is, dan kan je dus aan het einde van de tank brandstof over houden. Vooral als de laatste trip een lange is, helemaal als je in een keer je tank leegrijdt.
Als ik ga tanken bij het eerste signaal dan kan er 55L in (tot hij voor het eerst afslaat, ff doortanken wel dik 60), dan zegt de BC dat ik nog 100km kan rijden (1:14 =7L) maw de BC denkt dat de tank 62L bevat. Vanaf 50km actieradius geeft hij --- aan. Maar dan zit er dus nog 75-62-50/14 = 9L in, ofwel 130km. Meestal is het risico mij dat niet waard, maar ik rij dus door tot ik virtueel op 0 sta.
Dit is gedaan om te voorkomen dat de indirecte methode (inspuitingen tellen) mensen zonder brandstof laat staan. Andere merken tellen vaak terug naar 0, met een groter risico op stilvallen. Terwijl de meter nog 10km oid aangeeft. @Harm Ik vind het erg vreemd dat de jouwe deze logica niet volgt, is de brandstof meter soms van slag? Of is er aan je MM gerommeld (zodat de hoeveelheid per inspuiting buiten spec is?)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 feb 2007 16:35 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Mijn verbruik is, imho, niet extreem: over de laatste 50.000km ca. 1:12,78 (2,2HDIf, automaat, break).
Maar ik rijd niet altijd dezelfde ritten en bijna nooit met dezelfde rijstijl.
Ik kan me voorstellen dat mijn onregelmatige rijstijl die computer af en toe laat twijfelen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
06 feb 2007 16:48 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
e]
is het door de BC aangegeven verbruik gelijk aan je eigen gemeten verbruik?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 feb 2007 00:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Nee, ik heb het niet paraat, maar in het draadje verbruik heb ik wat grafiekjes staan. De BC is wat pessimistischer, d.w.z. noteert een hoger verbruik dan de werkelijke waarde. Dat zou betekenen dat ik na de melding "Laag brandstofpeil" meer diesel zou moeten hebben dan de BC me belooft... http://i72.photobucket.com/albums/i182/ ... rbruik.jpgZie hier... De groene stipjes geven de waardes van de BC aan, de blauwe de berekende waarden op basis van verreden kilometers en getankte liters. Bij tijd en wijle een significant verschil.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
07 feb 2007 00:41 |
|
 |
pieter melissen
|
Harm zijn auto drinkt duidelijk te veel
Overigens, bij een Common Rail doorrijden tot ie stilstaat kan tot aanzienlijke schade leiden aan de injectoren. De tijd van droogvallen en vervolgens ontluchten ligt gelukkig lang achter ons, maar nog steeds is het verstandig voldoende sap in de tank te houden...
|
08 feb 2007 21:22 |
|
 |
Robbert
|
Ik heb ooit met m'n xantia 1.8 16v benzine op een paar druppels na 67 liter getankt ..... aan de Franse snelweg .... had sleurhut erachter en me vergist in de afstand tot het volgende pompstation .... op een gegeven moment ga je het wel warm krijgen, ook met de airco aan  die 67 liter was overigens inclusief de vulbuis, dus tanken tot de dop. Volgens boekje had die Xantia een tankinhoud van 65 liter, dus echt veel zat er niet meer in 
|
08 feb 2007 22:20 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Ik tank altijd tot de vulslang zelf stopt: Boem is ho!.
Harm, je rijdt diesel, diesel schuimt. Hou warmer des te meer schuim.
Als je bij de eerste afslag van het pistool al stopt, kan er zomers nog tegen de 5 liter bij, met wat geduld.
Met deze tank attitude ben je echt geknipt voor LPG hoor
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
08 feb 2007 22:57 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ach, ik heb wat jaartjes LPG-ervaring, positief en negatief.
De reden dat ik zo tank (Boem is ho!) heeft te maken met het m.i. redelijk eenduidige afslaggedrag van de meeste vulpistolen, hoewel dat hier betwijfeld wordt.
Omdat ik sinds 1994 mijn verbruik bijhoudt, wordt de afwijking daarin redelijk uitgemiddeld...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 feb 2007 00:28 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Nee, ik heb het niet paraat, maar in het draadje verbruik heb ik wat grafiekjes staan. De BC is wat pessimistischer, d.w.z. noteert een hoger verbruik dan de werkelijke waarde.
Dat zou betekenen dat ik na de melding "Laag brandstofpeil" meer diesel zou moeten hebben dan de BC me belooft...
Zie hier... De groene stipjes geven de waardes van de BC aan, de blauwe de berekende waarden op basis van verreden kilometers en getankte liters. Bij tijd en wijle een significant verschil.
Wat mij opvalt is dat het verbruik in de wintermaanden iets hoger ligt.
Dat lijkt overeen te komen met de waarneming van mijn eigen auto.
Ik vraag me af of er een correlatie is met de buitentemperatuur?
Het zou leuk zijn om ook de gem. buitentemperatuur in de grafiek te verwerken; hier zijn misschien interessante conclusies uit te trekken.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
09 feb 2007 00:33 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Leuk dat je dat aandraagt.
Ik heb die discussie ook wel eens gevoerd met een collega. Onze conclusie (maar wie zegt dat dat de juiste is) was dat buitentemperatuur invloed heeft.
Op 2 manieren:
1. Koude lucht is zwaarder, waardoor het meer vermogen kost om je auto door de zwaardere lucht te ploegen (zomerlucht: 1,15kg/m3, winterlucht 1,25kg/m3). Vermogen en dus verbruik is recht evenredig met de soortelijke massa (dichtheid in kg/m3) van de lucht waar doorheen gereden wordt.
2. Andere optie was dat de koude lucht meer vermogen leverde in de motor, doordat er meer brandstof ingespoten kan worden om op de ideale mengverhouing te komen.
Mijns inziens heeft de eerste meer invloed op het verbruik dan de 2e....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 feb 2007 00:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
ad 2. koude lucht in de motor blazen is efficienter (thermodynamisch rendement wordt hoger) maar bij een diesel is er geen ideale mengverhouding (altijd te veel lucht) bij een benzine weet het mm hoe koud het is, per saldo heb je dus meer vermogen bij koude als je dat zou willen, maar als je net zo hard rijdt heb je vooral last van puntje 1. 3. intercooler werkt beter 4. Meer verbruikers aan: dompelaar bij de start, achterruitverwarming, koplampen etc. (al is de airco ook een leuke natuurlijk  )
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 feb 2007 03:19 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Ik ga geloof ik toch voor de hoeveelheid stroomverbruikers die aanstaan bij koud weer.
En misschien een domme opmerking maar speelt de dikte van koude olie niet mee?
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
09 feb 2007 08:11 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
De dikte van de olie speelt alleen in de "koude motor"-fase een rol. Na het opwarmen is de olie gewoon dun.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 feb 2007 09:35 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Ja, maar op dat moment verbruik je dus daardoor toch ook meer benzine?
Ik merk gewoon dat mijn verbruik aanmerkelijk hoger is dan in de zomer. Zou dat nu echt door het temperatuurverschil van de lucht komen?
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
09 feb 2007 10:03 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|