Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
EvilTwin schreef: Als mijn auto het zelf bij zou houden In de lexia menu parameters kun je het gemiddelde zien over de laatste 5 regeneraties, misschien interessant om eens te kijken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 sep 2010 14:39 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
BJG schreef: @Nosmo:
Ik weet dat het vlak voor de regeneratie is omdat de motor binnen 25 km begint te regenereren. Dat regenereren merk ik als volgt: 1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan) 2. Kort inhouden 3. iets ander motorgeluid 4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal
ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is. Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik
Vandaag de eerste keer bewust een regeneratie meegemaakt. Voelde het kort inhouden en heb toen zoals jij voorstelde ter controle de knop van de achteruitverwarming aangezet. Je hoort dan inderdaad geen relais klikken maar wel bij het uitzetten een dubbele klik uit en weer aan zoals jij omschrijft.  Later nog eens de achterruitverwarming bediend, toen hoorde ik wel duidelijk een klik bij het aanzetten en weer een klik bij het uitzetten.
_________________
|
29 sep 2010 00:07 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Ik heb een aantal verdere controles gedaan aan het additiefsysteem van mijn auto.
Ik schreef al dat de tankdop niet goed werd getetecteerd waardoor er wrs niet genoeg additief werd ingespoten. Daarna heb ik het volgende gedaan:
1. De tankdopsensor vervangen 2. Leiding van de additiefpomp naar tank doorgeblazen, leek wel of de injector eerst dicht zat geplakt. 3. Opbrengst van additiefpomp gecontroleerd volgens citroen procedure. Deze is goed. 4. Eerst een stuk plankgas gereden op de autobahn. Een week later Geforceerde regeneratie tijdens rijden van het roetfilter uitgevoerd via lexia.
Na ong 1000 km vrijwel zonder rookwolken de eerste voorlopige conclusie:
Doordat er geen additief werd bijgevuld (tankdopsensor) verbrandde het roet in het filter niet volledig bij de regeneratie. Mogelijk was de openingsdruk van de eolys injector al langer te hoog waardoor deze geheel niet opende en er geen eolys werd geinjecteerd. De computer registreert wel een geinjcteerde hoeveelheid omdat deze puur gekoppeld is aan de tijd dat de pomp wordt aangestuurd. Mogelijkheid is ook dat door het niet werken van de eolys injector vanwege de defecte tankdopsensor deze vastgeplakt.
Ik blijf het in de gaten houden qua roetuitstoot, en als het toch anders wordt ben ik weer terug op dit topic. Ik heb inmiddels wel hier en daar geinformeerd en weet al wel dat het fap van de 1.6 doordat het kleiner is en verticaal geplaatst is af en toe wel een klein beetje roet kan laten gaan, dit in tegenstelling tot de andere grotere faps van de 20 en 22 27 en 30 hdi motoren
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 okt 2010 21:58 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Hmmm, volgens mij staat de F in FAP voor Fine, fijn dus. De ouderen onder ons kennen ze nog wel, de Peugeots en Mercedessen met zwarte achtetbumper door de uitstoot van dieselverbranding. Hartstikke vies om te zien en aan te raken, maar geen groot milieuprobleem. Die deeltjes zijn namelijk groot en zwaar en slaan daardoor makkelijk en snel neer, op je bumper en op de weg, waar ze weer wegspoelen. Het milieu en gezondsheidsrisico zit in de kleine deeltjes, die juist nu met de moderne diesels geproduceerd worden en die je dus niet uit de uitlaat ziet komen. Doordat ze zo klein en licht zijn slaan ze niet snel neer en blijven dus hangen in de lucht, die wij weer inademen. Juist voor die deeltjes is FAP ontwikkeld. Alles wat wij zien aan roetuitstoot is dus het irrelevante gedeelte van de uitstoot voor milieu en gezondheid.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
23 okt 2010 22:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Die F in FAP, dat zou voor Fine kunnen staat. De werkelijkheid is dat het staat voor Filtre à Particules, en dat "particules" is nisk anders dan "fijne/kleine/mini deeltjes".
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 okt 2010 23:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
@Ronald...astjeblieft niet weer dat allang doorgeprikte verhaal over "nog fijnere deeltjes". viewtopic.php?p=256847#p256847Het FaP (een gesloten filter) is effectief over het gehele bereik van uitstoot (naar grootte) en pakt dus prima de deeltjes aan bij de piek en die piek ligt op 80nanometer, oftewel vér onder wat we als fijstof definiëren: PM10 slaat op alles onder 10micrometer. Sterker nog het gebied rond 80nm noemt men ultrafine particles (UFP). PM10 (thoracic fraction) <=10 μm PM2.5 (respirable fraction) <=2.5 μm PM1 <=1 μm Ultrafine (UFP or UP) <=0.1 μm PM10-PM2.5 (coarse fraction) 2.5 μm – 10 μm http://en.wikipedia.org/wiki/PM10#Scale_classificationNB De grootte van deze deeltjes wordt voornamelijk bepaald door het verbrandingsproces. Een veel oudere Diesel heeft marginaal grotere deeltjes door lagere inspuitdrukken, maar dat scheelt geen orde van grootte.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 okt 2010 14:08 |
|
 |
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Even een vraagje, misschien off topic, MOET ik een regeneratie merken als ik rij? Ik hoor af en toe enkele relaisklikjes die ik niet kan thuisbrengen (zonder dat ik iets doe), steeds op de autostrade, maar verder merk ik helemaal niks hiervan. Mijn C5 is van 2007 dus ik vermoed dat er wel degelijk een FAP op zit. Mijn Vin moet ik eens checken. Maar tot nu toe heb ik er (gelukkig waarschijnlijk) nog nooit iets van gemerkt.
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
24 okt 2010 22:20 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Ik denk dat de meeste HDiF-rijders de regeneratie niet eens opmerken. De motor reageert iets bokkiger op het gaspedaal (merk je dus niet bij constant rijden), en als de radio aanstaat moet je net toevallig het relais horen klikken anders is de kans groot dat je niets merkt. Alleen freaks zoals ik willen precies weten wanneer de regeneratie begint, hoe lang het duurt, wat er gebeurt etc. Normale mensen hoeven zich geen zorgen te maken 
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
24 okt 2010 22:53 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
ik merk het wel degelijk met rijden hoor... een heel ander gedrag wat de auto vertoont en ik heb dan het gevoel dat de motor zich iets inhoudt...
|
25 okt 2010 08:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Wat bedoel je met inhouden, snelheid die omlaag gaat of minder reserve als je volgas geeft? Ik vraag me af of dat "inhouden" niet eigenlijk opgevangen zou moeten worden door het MM. Het gaspedaal is tenslotte niet meer dan een vermogensregelaar... Ik merk het in elk geval nooit, maar als ik bijv. 140 op de cruise rij dan zie ik wel het instantane verbruik omhoog gaan bij regeneratie.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 okt 2010 13:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
of hij echt inhoud weet ik niet.. maar ik voel met acc.. dat het niet zo soepel gaat als normaal.. net of hij niet wil... gewoon op cruise snelheid merk ik ook niks..
|
25 okt 2010 14:57 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Als mijn 1.6 bezig was met regeneratie en ik stopte, dan ging de ventilator nog héél lang door.
Is dat bij de Ph3 ook nog zo?
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
25 okt 2010 15:03 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
jep...
|
25 okt 2010 15:04 |
|
 |
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Kijk, weer iets wat ik ooit gemerkt heb maar er verder niet bij stilgestaan!! Ik dacht dat er iets aan de koeling was, maar aangezien het maar vrij uitzonderlijk gebeurt...bedankt jongens, ik heb weer bijgeleerd!!
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
25 okt 2010 16:32 |
|
 |
Duitser
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 aug 2010 12:18 Berichten: 199
Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
BJG schreef: In de lexia menu parameters kun je het gemiddelde zien over de laatste 5 regeneraties, misschien interessant om eens te kijken. @BJG: Mijn gemiddelde over de laatste 5 regeneraties is deze week van 4800  naar 4300 km gegaan, gaat dus de goede kant op Ik weet toch echt zeker dat hij elke 1000-1200 km succesvol regenereert.
_________________ Te koop gevraagd: achterklep van RVS, kunststof, polyester of ander roestvast materiaal voor C5 Ph2 Berline
|
25 okt 2010 20:33 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|