Re: Onderhoud LPG G3 noodzakelijk?
THEFXR schreef:
In turkije rijden ze dus ook zo,maar het is niet voor niets dat ie maar 80% gevuld mag worden, het is een veiligheidsmaatregel en daar kan je beter niet aan gaan sleutelen. Dat er niks gebeurd is, wil niet zeggen dat de tank veilig is, als er wel wat gebeurt.
Ik vind iig dat je gevaarlijk bezig bent en niet alleen voor jezelf.
Tja, in dat perspectief is elke brandstof gevaarlijk.
Het probleem met LPG is dat het bij een bepaalde temperatuur en druk de gasdruk te hoog oploopt en hij gaat afblazen (het zgh "damppunt"). Bij een 95% volle tank ligt deze temperatuur niet zo ver boven de normale temperatuur (zeg 35-40 graden) , bij 80% ligt ie een stuk hoger. (zo'n 60 graden dacht ik).
Als een LPG installatie moet afblazen is de volgende veiligheidsvoorziening dat dit gecontroleerd naar buiten gebeurt (dit is sinds de jaren 70 verplicht). Dit levert alleen gevaar op als de auto in een niet geventileerde ruimte staat (autogas is zwaarder dan lucht en blijft dus hangen).
Moraal: 80% vuldrukbescherming heeft alleen zin als je tankt en de auto direct daarna binnen in de warmte wegzet. In de andere gevallen gebeurt er niets. ALs je auto uitfikt zal elke installatie gaan afblazen, zelfs als ie maar 30% vol is. Dit gebeurt eigenlijk gecontroleerder dan in geval van een benzine tank (want de tank zal bijna nooit ontploffen)
Ik heb ook wel ooit een begrenzer ietsje laten bijbuigen tot zo'n 90%. Gezien deze gegevens leek me dat veilig genoeg.