Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Moeizame koude start 2.0 16v 2003
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22446
Pagina 3 van 4

Auteur:  GW-tje [ 24 mei 2021 13:30 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Moeilijk starten kan inderdaad een brandstofpomp probleem zijn. Je zou de brandstofdruk kunnen meten met een bandenspanningsmeter aangesloten op het autoventiel met het blauwe dopje op de brandstofgallerij. Even een starthulpje vragen om even kort te starten en dan moet je toch een beetje een druk boven de 2.5 bar meten. Is die laag, dan is de pomp op zijn retour.

Ook zou het klepstoter-probleem roet in het eten kunnen gooien. Wanneer je een flesje Wynns Valve lifter concentrate aan de motorolie toevoegt moet je daar binnen een paar dagen resultaat van merken.

Auteur:  canero [ 24 mei 2021 14:03 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Dag Jan,

De onderhoudsfacturen zijn per mail onderweg naar je.

Auteur:  canero [ 24 mei 2021 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Sinds de monteur bij Citr. Van Zwienen te Alkmaar me de volgende tip gaf bij aankoop van m'n (en nu JanSr's) C5 in 2017, heb ik onderstaande startvolgorde altijd toegepast, en nooit startproblemen gehad:
Contact aanzetten (spiegels klappen uit, pompen gaan lopen etc....) ; portier dicht, gordel om, evt. telefoon instellen, handrem los (aut. wel in P laten!).... en dan pas starten!
Mogelijk heeft deze voorzichtige startprocedure versluierd dat voor menig onderdeel de jaartjes toch gaan tellen...
Succes Jan :smt023

Auteur:  canero [ 24 mei 2021 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Nog ter info: sinds de Carbon Cleaning in juni 2020 heb ik, op advies van JO, altijd 98 RON getankt; Excellium, Ultimate of V-Power.

Auteur:  JanSr [ 25 mei 2021 10:00 ]
Berichttitel:  Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Citaat:
Mogelijk heeft deze voorzichtige startprocedure versluierd dat voor menig onderdeel de jaartjes toch gaan tellen...


Zo langzamerhand is die procedure ook de mijne, inmiddels.
Dure benzine tank ik nooit meer, sinds de onthullende reportage van de Keuringsdienst van Waarde.
Ja, E10 bevat bio-ethanol, dat ons Braziliaanse oorwouden kost, maar als je het ding regelmatig gebruikt zal je daar geen last mee hebben.

Auteur:  JW-C5 [ 25 mei 2021 11:41 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Dat het tanken van Euro 98 wel degelijk zinvol kan zijn, heb ik aan den lijve ondervonden.

Ik ben daarmee begonnen in de herfst van 2019, toen E10 op de markt gebracht werd.
Met de E5 Euro 95 had ik vaak dat mijn V6 niet mooi rondliep na het starten, daardoor ook dat bij het wegrijden de bak niet lekker schakelde, en nog zo wat van dat soort probleempjes.

Nadat ik overgestapt was op V-Power, de alcoholvrije Euro 98 van Shell, dan wel op BP Ultimate of de ESSO pendant, was dat probleem in een keer helemaal verdwenen, en is ook nooit meer teruggekomen.
En aan de hand van de via Spritmonitor zorgvuldig bijgehouden verbruikscijfers kon ik zien dat hij ook wat zuiniger is gaan rijden. De meerkosten werden daarmee goeddeels gecompenseerd.

Ook in het C-Eendje van m'n wederhelft gaat sindsdien alleen nog maar Euro 98. Met eveneens als resultaat dat hij lekkerder loopt en zuiniger is geworden.

Oftewel, ik zou je toch in overweging geven maar eens zelf te ondervinden of je nou veel waarde moet hechten aan dat Keuringsdienst van Waarden onderzoek.
En als je weer eens bij GJO bent, vraag Johan dan hoe hij hierover denkt. Ik ken zijn antwoord al ;)

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 25 mei 2021 12:27 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Ja, ik ken de argumenten en overwegingen.
Ik ken helaas ook de koldertaal in folders.
En ik ken ook de volstrekt foutieve onderzoeken, die aan de homeopathie ten grondslag liggen.
En ik noem het schapje met dure flesjes bij de automaterialenhandel de homeopathie voor auto's.

Dat 98 octaan betere verbruikscijfers kan geven dan 95 octaan is niet meer dan logisch. 100 octaan kan nog betere verbruikscijfers geven, vooropgesteld, dat je de motorafstelling daarmee in overeenstemming brengt.

Helaas zijn die verbruiksmetingen doorgaans zo onbetrouwbaar, dat het verschil niet significant is.

Er is geen enkel onafhankelijk onderzoek, dat heeft aangetoond dat Premium brandstoffen de geclaimde voordelen opleveren.
Zo is er ook geen enkel onafhankelijk onderzoek dat ooit heeft kunnen aantonen dat APK keuringen ten goede kwamen aan de verkeersveiligheid.

Het is alles de kracht van marketing, de kracht van het merk, de kracht van de schijnbare logica. Als je er in gelooft: Geloof het en betaal ervoor.
En laat mij in mijn eigen waan.

Auteur:  JW-C5 [ 25 mei 2021 12:43 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Prima, ik laat je graag in je eigen waan.

Net als mijn geloof in het principe: proberen is de moeite waard, niet geschoten is nooit raak.
Dát heeft mij gebracht tot het voor mij overduidelijke bewijs dat Euro 98 mijn V6 veel beter liet lopen, daaraan ga jij kennelijk voorbij....

Maar ja, ik ben er dan ook een van het type dat nooit te oud is om iets te proberen en te leren :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 25 mei 2021 13:16 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

JW, dat is geen bewijs, maar een gevoel.
Bewijs kan je verzamelen met ordentelijk georganiseerde dubbelblindproevenm, volgens de regels van wetenschappelijk onderzoek. En daar heeft niemand geld voor over, dus dat bewijs komt er nooit.
Marketing werkt op gevoel: De handel in perceptie. Met de zekerheid, dat de bewering nooit zal worden ontmaskerd.

En nogmaals: de motorafstelling dient afgestemd te zijn op het octaangetal. Misschien loopt jouw V6 beter op 98 octaan.
Net zoals de DS, die is ooit ontworpen om op "super" te rijden. Onsteking iets later en hij loopt prima op "normaal". Ja, met ook iets minder vermogen. Maar dat spreek je met een DS toch zelden meer aan.

Heb je de rij potjes, tubes en flesjes wel eens gezien boven de wastafel van een vrouw? Geloof jij iets van de claims van al die dure dingen?
Daar is een mooi Brits spreekwoord over:
"Women somehow seem to deteriorate during the night"

Auteur:  Breeze [ 25 mei 2021 14:12 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Alle gekheid op een damesflesjesstokje, maar ik tank sinds sep '19 alleen nog maar RON98 in het V6je. Niet om zuiniger te willen rijden en ook niet omdat hij slecht liep (na de start), maar puur uit angst voor de 10% ethanol op basis van enkele horrorverhalen. Hoewel Citroën alle signalen op groen zette voor voertuigen gebouwd na 1 jan '00 en die van mij in jul '00 van de band in Rennes-La Janais liep, vertrouwde ik die PSA boys niet dat ze een uitlopend model nog even ethanolproef gingen ombouwen.
Sinds het begin van mijn autoloopbaan in 1966 heb ik altijd probleemloos Normaal/RON95 getankt. En om kort te gaan, de Xantia had van dec '09 tot sep '19 een verbruik van 10,52 km/dm3 en van sep '19 tot heden een verbruik van 10,83 km/dm3, dus 3% minderverbruik..

Is dat significant beter? ik dacht het niet. Is dat de meerprijs waard? ik dacht het niet. Ga ik weer terug naar RON95? ik dacht het niet.

Adri

Auteur:  canero [ 25 mei 2021 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Ik heb de KvW aflevering over benzine (uit 2010) via NPO alsnog bekeken; in dat programma concludeerde TNO na onderzoek dat de superbenzines 1% besparing realiseerden.
Het interview met de Shell onderzoeker is bijna hilarisch: pure 'sales' blabla, geen enkel hard feit om hun claims te onderbouwen.
Op basis hiervan zou ik, net als Jan, geen druppel V-Power meer tanken.

De overgang naar E10 in 2019 heeft echter e.e.a. veranderd, las ik op onderstaande links van MVWautotechniek.nl:
https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/"
https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/"

Het verhogen van het alcoholgehalte heeft tot gevolg dat de efficiency van Euro 95 is verminderd; dit wordt technisch ondervangen door Fuel Trim, maar daarvoor moet extra brandstof bijgevoegd worden om de verbranding netjes te houden.
Dat is in lijn met JW's bevinding dat zijn V6 rustiger en zuiniger ging lopen.
Ook mijn ervaring was dat de motor een kilometer extra uit elke liter 98E5 haalde; van 1:11 naar 1:12 gemiddeld, bij ongewijzigde rijstijl; 8% zuiniger!
Johan Oldenhage gaf me het RON98 advies in 2020; in 2018 vroeg ik hem er al naar, en toen gaf hij aan dat 1 x per 5 à 10 keer 98 tanken voldoende was; zijn advies verschoof dus na de start van E10.

In de 1e link noemt MVW het startprobleem expliciet; hun advies is om dan over te stappen op 98E5.

Auteur:  C5HDI110 [ 26 mei 2021 00:43 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Mijn ervaring met E10 vs Euro98 in de 106GTI, is dat Euro98 meer vermogen geeft en zuiniger bij gelijk blijvende rijstijl, een gti nodigt nogal uit om op zijn staart te trappen en V-Power 98 maakt het lastiger om niet te doen :D

Volgens mij heb ik ergens een berekening gepost van de benzine kosten per km, met V-Power 98, ben ik per km goedkoper.
Dit is dan voor een kleine lichte gifkikker als de 106GTI, ik vermoed dat als de motor groter en auto zwaarder word, het verschil kleiner word.

Wat interne vervuiling betreft, dat is geen verkoop praatje met beelden als aangekoekte kleppen, etc.
Uit ervaring weet ik van PSA motoren waar ik weleens de kop gelicht heb, dat motoren op premium benzine veel schoner zijn van binnen.

PS: JW en ik verschillen weleens van mening als het op technische zaken aankomt, in dit geval zitten we op één lijn :D

Auteur:  JanSr [ 16 jun 2021 08:23 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

De moeizame koude start is over.
Toen ik het marterventilatie slangetje uit de auto nam om er een stuk echte slang aan te zetten, zag ik, dat een klein stekkertje onder het gasklephuis loshing. Nu het vastzit geen problemen meer. Zonder V-power. :smt193

Auteur:  canero [ 16 jun 2021 09:31 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Hulde Jan!
Mijn ex is in goede handen bij jou :smt023

Auteur:  JanSr [ 16 jun 2021 12:18 ]
Berichttitel:  Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003

Ik doe mijn best. Er heeft gisteren wel een vogel op gekakt!
Waar verdien ik dat aan?

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/