Auteur |
Bericht |
C5-lokt
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 jan 2020 19:34 Berichten: 8 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: Thermostaat
c5jan schreef: En die melding is dus voor 20 cent op te lossen. Dat gaat er over dat als die electrische aansluiting open ligt, de auto geen weerstand ziet en je om dat op te lossen, er een weerstand tussen zet. Voor mijn begrip, die aansluiting is er dus voor, om als de motor relatief koud is [en iemand toch lekker op het gas wil trappen] een verwarmingselement in de thermostaat op te warmen, die nog voordat de 105 graden is bereikt de radiateur vast bijschakelt? Klinkt m.i. als broodje aap. Is het toch geen temperatuur sensor (bijv. NTC of PTC) waarvan het motor Mgt. systeem het heel naar vindt als die weg is? Herhaling van mijn vragen. - Is er een officiële Citroen modificatie om naar een 89 graden thermostaat te gaan. Om welk probleem op te lossen? - Klopt mijn voorlopig observatie (ik heb geen Lexa maar mijn garage wel) dat de motor olie en water temperatuur lager blijft. Is dat niet toch schadelijk? Ga zo de weg op. Zal eerst koelvloeistof bijvullen. Moest niveau van garagist in de gaten houden. Neem bordje/karton mee om onderweg (als de temperatuur bereikt zou moeten zijn) te kijken of ik die dan hoger kan krijgen. Zal ook opletten of ik 'meldingen' zie (of rode lampjes waar garagist het over had). Vrijdag had ik die niet iig.
|
26 jan 2020 13:44 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Het is een elektrisch gestuurde thermostaat, de temperatuursensor zit elders. 89 graden thermostaat is voor deze motor niet officieel geleverd.
Dat de motor en kachel kouder blijft kan kloppen. Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Iemand die daar iets wijs over kan opmerken?
|
26 jan 2020 13:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Op service.citroen.com wordt door Citroën zélf de 89 graden thermostaat voorgesteld als vervanging van de 105 graden uitvoering, zie m'n posting op pagina 1 van dit draadje.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jan 2020 14:06 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Oh, vreemd. GJO vertelde me dat een andere dan de 105 graden thermostaat voor deze motor niet leverbaar was. Ik had er destijds specifiek naar gevraagd.
|
26 jan 2020 14:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Hoe lang geleden is dat? Van wanneer die LE-2011 voor dit onderdeel aangepast is kan ik zo niet zeggen, dan moet je even naar service.citroen gaan om daar misschien iets meer over te weten te komen.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jan 2020 14:31 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Thermostaat
c5jan schreef: Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Iemand die daar iets wijs over kan opmerken? Black sludge is meestal een gevolg van langdurig (erg) hoge motorolietemperatuur waardoor de olie veroudert en de dopes uitgewerkt zijn. Ook door korte ritten met veel olievervuiling als gevolg, waardoor dopes extra belast worden. Daardoor ontstaat in beide gevallen op de koudere plaatsen black sludge.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jan 2020 14:35 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Nog even gekeken in een andere DB: Bijlage: EW10A thermostaat.jpg Deze 89 graden thermostaat 1338 A0 was er dus al in 2010 Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jan 2020 15:21 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Ook even gekeken naar een thermostaat voor mijn C4 1.6 HDI, voor je weet maar nooit. Er staat geen losse thermostaat bij, geen temperatuur en ook nog eens NFP.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
26 jan 2020 15:46 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
JW-C5 schreef: Hoe lang geleden is dat?
Dat was in december 2018.
|
26 jan 2020 19:09 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
BJG schreef: c5jan schreef: Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Iemand die daar iets wijs over kan opmerken? Black sludge is meestal een gevolg van langdurig (erg) hoge motorolietemperatuur waardoor de olie veroudert en de dopes uitgewerkt zijn. Ook door korte ritten met veel olievervuiling als gevolg, waardoor dopes extra belast worden. Daardoor ontstaat in beide gevallen op de koudere plaatsen black sludge. Ok, mag ik dit zo interpreteren als "ja"? In feite komt het erop neer dat ook een te koude of defecte thermostaat kan zorgen voor achteruitgang van de olie, en daardoor voor black sludge, omdat de motor en olie niet op bedrijfstemperatuur komt - hetzelfde effect wat een korte rit je oplevert. De thermostaatkeuze van 105 graden voor Nederland zal wel ergens op gebaseerd zijn, of in ieder geval op iets wat 15 jaar geleden waar was...
|
26 jan 2020 19:14 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Ik denk dat dit aan de omstandigheden ligt. Als je korte stukjes rijdt ben ik ook geneigd te zeggen: ja
In warme klimaten en zware omstandigheden (hoge belasting) juist weer niet, dan is 89 gr beter.
Gemiddeld in nl is het risico denk ik niet zo groot bij deze motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jan 2020 21:27 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Thermostaat
IK heb een jaar geleden een kapotte thermostaat gehad, bleef dicht, omdat actuator afgebroken was, die aansluiting is dus om de klep te openen, heb toen een officieel ombouwsetje gekocht bij een ex dealer, is een 105 graden geval, afschermkapje voor stekker en nieuw huis voor waspartoon thermostaat (klassiek systeem) Ik krijg normaal geen meldingen van problemen op het centrale display, op een obd tool komt i wel voorbij maar geeft verder geen problemen, een weerstand er in bakken om ook die melding weg te poetsen is natuurlijk een optie! De ombouw naar klassiek is door citroen zelf beschreven in een of ander aanpassingsblad, en gezien de problemen met de electrisch gestuurde variant zeer aan te bevelen!
|
27 jan 2020 02:29 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Thermostaat
De foutmelding komt afhankelijk van de firmware versie van de ecu wel of niet als storing voor bij het starten. Bij mijn c5 kwam deze 4 jaar niet voor, tot er andere firmware op kwam. Interessant genoeg is de katalysator foutmelding ook verdwenen, terwijl deze vóór montage van de weerstand om het ritje (niet lang) weer terugkwam na wissen.
|
27 jan 2020 09:01 |
|
|
C5-lokt
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 jan 2020 19:34 Berichten: 8 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 249000
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
Re: Thermostaat
c5jan schreef: Het is een elektrisch gestuurde thermostaat, de temperatuursensor zit elders. 89 graden thermostaat is voor deze motor niet officieel geleverd.
Dat de motor en kachel kouder blijft kan kloppen. Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Iemand die daar iets wijs over kan opmerken? Is een "elektrisch gestuurde thermostaat" dan een ding dat open gaat omdat iemand er een stroomje (of zelfs een paar ampère) heen stuurt? Dus niet het hete water dat er tegenaan klotst of langs stroomt bedient de klep (in de thermstaat) om het water de radiateur in jaagt maar een ECU of wat voor slims dan ook?
|
27 jan 2020 22:06 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Thermostaat
Inderdaad. Vanuit "het systeem" wordt er, op basis van een aantal parameters, een stroompje gestuurd door een "element" in de thermostaat. Daardoor gaat 'ie eerder open, om daarmee te bewerkstelligen dat er eerder heet water vanuit de motor richting radiator kan gaan.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 jan 2020 22:18 |
|
|
|