Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Auteur |
Bericht |
harald65
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 aug 2013 13:51 Berichten: 341 Woonplaats: dordrecht
Auto: C5 tourer 2.0 hdif
Opties: best wel veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9L577292
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 238000
Kleur: gris
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Misschien de stekker van de luchtmassameter? Geeft dezelfde klachten. Ik ben geen techneut ,maar heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad met de auto van mijn zoon. Onregelmatig lopen ,slecht optrekken en op slechts 3 van de 4 cilinders power. Na schoonmaken rijden als een tierelier. Op dit forum staat er ook een draadje.
_________________ bx-cannes, bx 1.6 tgi break, xantia 1.8 break, C5 phase 2 2.0 break 2e auto een C2
|
09 mei 2014 17:45 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Ik zou het zoeken in een probleem in cylinder 6. Immers die blijft storingen geven. De bobine is vervangen, hij geeft normale laadtijden. Dus dat is het probleem niet (meer). Dan kan het nog in de bedrading liggen naar de bougie toe overigens.
Is dat allemaal uitgesloten, dan lijkt het gebrek aan compressie mij de veroorzaker. Uiteindelijk is cyl 6 afwijkend in negatieve zin. Dat kan de ontsteking ook negatief beinvloeden. Daardoor detecteert de motor een probleem en gaat in noodloop (en dus minder vermogen /koppel). Dat kan de koppakking veroorzaken. Als iets dergelijks al gediagnosticeerd is, waarom niet tot vervanging overgegaan? Ja dat zal wel prijzig zijn, maar je kunt dan ook direct de distributie doen. Ik zie tenminste geen tegenbewijs dat de koppakking wel OK is.
Datgene waar ik veel van weet (foutmelding door veroudering pre kats door het gedrag van de 4 lambda sondes) lijkt hier niet aan de hand. Al zie ik wel een foutmelding over de koelwatertemperatuur (maar dat is van later zorg)
Enfin hier wordt veel gespeculeerd, je zit aan een flinke reparatie dus ik zou een goede garage zoeken. Waarom niet JO ingeschakeld.
Als je voor goedkoop wilt gaan dan zou je de klus kunnen aanbieden voor de laagste prijs. Daar zijn diverse sites voor.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
12 mei 2014 20:49 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Inderdaad. Die koelvloeistoftestjes kunnen haast niet liegen. En als je toch twijfelt, ververs de hele zooi en voer de test bij een ander nog een keer uit.
Dat slangen hard zouden worden en daarmee een diagnose kan worden gesteld bestrijd ik overigens. Ik heb zelf wel eens een auto gehad met een lekke koppakking die alleen een beetje borrelde bij hoge toerentallen maar verder geen enkel nadelig gevolg had op de motorloop of wat dan ook. Ook vloeistofverlies was niet de moeite van het vermelden waard.
|
12 mei 2014 21:38 |
|
 |
tjak53
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2013 13:01 Berichten: 22 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141500
Kleur: Gry
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Beste heren, ik dank jullie voor de reacties. De bougies en bobines worden nog gemonteerd en de bedrading even onderzocht. Werkt dit niet dan zal het inderdaad een grote reparatie worden.
Groeten
tak53
|
12 mei 2014 23:14 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Mocht de uitkomst zijn 'grote reparatie', dan zou ik daar toch eerst een second-opion over willen hebben voordat ik het grote geld uitgeef.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
13 mei 2014 18:13 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Nou.......... Bougies en bobines vervangen, inlaat schoon gemaakt, stekker verbindingen gecontroleerd. Winst tot nu toe: hij loopt iets rustiger Snelweg op vanaf 90km/h in 3 niet boven de 4200rpm te krijgen, rauw lopen, bokken. Manueel door naar 4, wat een drama, zelfs mijn oma komt me voorbij. Wat duurt dat lang. Uitgelezen: storing op de bak P1728 O ja ook nog met een warme draaiende motor naar het koelvloeistof niveau gekeken. Geen bijzonderheden. Wat nu? Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
19 mei 2014 22:45 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Ik zou toch het nut van zo'n gastest op de kv niet onderschatten. Als daar wat uit blijkt is er serieus iets mis met de motor en verdient dat als eerste de volledige aandacht. Alle andere problemen zijn mogelijk in mindere of meerdere mate afgeleide problemen. Om dat uit te sluiten eventueel eerst nog de kv te verversen en dan de test nogmaals uit te voeren, bij een andere firma die geen enkel belang heeft bij een foute diagnose.
|
19 mei 2014 23:15 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Ter info: Jacques heeft sinds de eerste uitlees actie en gisteren avond bijna 600km gereden. Zonder koelwater verlies. Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
20 mei 2014 07:01 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Ik zou me daar niet door laten afleiden. De diagnose kwam niet uit de lucht vallen.
|
20 mei 2014 07:48 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Even oorzaak gevolg: Er is een vermoeden van slecht lopen door een defecte koppakking. Er is nauwelijks koelvloeistofverlies. De motor blijft echter slecht lopen.
Zou je niet een compressietest kunnen doen om te kijken of de koppakking lage compressie veroorzaakt? Dan weet je het zeker alvorens je een grotere reparatie gaat doen
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
20 mei 2014 09:45 |
|
 |
tjak53
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2013 13:01 Berichten: 22 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141500
Kleur: Gry
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
compressie is door de dealer gemeten 3 x 12 2x 10 1x9. Koelvloeistof gebruikt de auto niet. Vandaag gaat de auto naar van Soest Bosschenhoofd. Ik laat wel weten wat de uitkomst is. Dank.
|
20 mei 2014 12:03 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Daar is je antwoord dan toch al : die 1 x 9 is duidelijk afwijkend. En die 2 maal 10 zijn de buurtjes.
Alle aanwijzingen zijn er, muv dat je koelwater niet met liters verdwijnt. En dat hoeft dus ook niet, andersom is wel aangetoond (uitlaatgas in koelwater). Ik zou er wel geld op durven zetten.
Moet een nwe koppakking echt 3 mille kosten overigens? Is die van goud of zo?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
20 mei 2014 13:02 |
|
 |
trance
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2013 19:56 Berichten: 295
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Lijkt mij ook erg overdreven die 3 mille. Hoort daar soms een totale kleppen en klepzittingen revisie bij?
_________________ Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
|
20 mei 2014 13:59 |
|
 |
tjak53
C5club Rookie
Geregistreerd: 09 apr 2013 13:01 Berichten: 22 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 141500
Kleur: Gry
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Voor deze ciroën dealer is het waarschijnlijk niet interessant vandaar de prijs. Daarom het probleem nu bij van soest in oudenbosch neergelegd. Overigens de eerste indruk van hem was dat er iets met de automatische nokkenasverstelling niet goed ging en daardoor de ontsteking ontsteking ontregelde. Trouwens de prijs die hun rekening voor koppakking en distributieriem is €1400. Dat de waarde van één cilinder 9 is wil niets zeggen. 10% afwijking schijnt normaal te zijn. Wordt vervolgd.
|
21 mei 2014 13:46 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: koppakking lek of toch bobines, ik weet het niet meer
Das een scherpe prijs hoor. Alleen DB-riem op een V6 is al 1200 euro bij een C-dealer.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
21 mei 2014 18:36 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|