C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Auteur |
Bericht |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
ik bedoel de positie van het tandwiel tov de as.
als het tandwiel iets is verdraait tov de originele stand,... compressiemeten = weten
|
26 aug 2013 21:50 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hoi Boes. zal het morgen voorstellen. hoop dat het wat opleverd
|
26 aug 2013 21:54 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
|
26 aug 2013 21:57 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
foto gelijk aan mijn situatie
|
26 aug 2013 21:57 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Toch opnieuw bekijken of de timing van de riem correct is.
- Tussen uitlaat -en inlaatriemwiel zitten 13 vrij liggende tanden. - Riemwielen fixeren met rondmoer voor M6 met daarin een langere M6 bout. De rondmoer heeft een ø van 10mm. Kost een paar cent bij de Gamma. - Krukaspositie kan enigszins afwijken. Daarom krukasbout lossen en riemwiel op de krukas vrij laten zetten zodat de verdraaibare spie in het midden van zijn verstelbereik komt te liggen. - Als alles goed gecorrigeerd is en nogmaals na 10 keer tornen van de motor nog steeds goed zit,
dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Ik vermoed dat door een geringe verdraaïng van de krukaspositie hier het probleem is ontstaan. Met een beetje creativiteit kun je de 8mm pen best in de krukaspositie krijgen. Hier is een redelijke afwijking mogelijk met deze ellende tot gevolg.
Waar woon je, jvollebregt?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 aug 2013 22:02 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo GW'tje
Ik woon in Driel vlak onder Arnhem. Garage hier ter plaatse waar auto nu staat wil niet aan de krukas-poelie. Hij leeft in de gedachte dat als DB-riem niet correct zou zijn dat motor niet meer zou werken;/starten. Loop op dit moment leeg op garage nota's
|
26 aug 2013 22:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Is er wel het juiste tandwiel gemonteerd?
Dat is namelijk vervangen zo las ik. Het lijkt logisch daar eens even goed naar te kijken. Achter het tandwiel zit een schijf die de inductie geeft aan de nokenaspositiesensor.\ De code p341 geeft aan dat de nokkenas uit positie staat tov de krukas. dat meet hij aan het tandwiel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 aug 2013 22:48 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
hallo bjg, tandwielen zijn identiek en voorzien van een spie. kan dus maar op 1 manier gemonteerd worden.
|
26 aug 2013 22:54 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
GW heeft toch wel een punt.
Het is mogelijk het krukas tandwiel een behoorlijk aantal graden te verdraaien voor het tandwiel door de spie wordt tegen gehouden.
Je schrijft: "waar de auto nu staat". Is dit ook de garage die de wissel gedaan heeft? Als dit niet zo is, kunnen ze ook niet weten of de grote bout op de krukas los is geweest.
Aangezien het krukas tandwiel ook kan verdraaien ondanks dat er een pin in de poelie zit, is het toch iets om echt uitgezocht te hebben.
Bij het vervangen van de krukas keerring van mijn auto, was ik ook verbaasd over deze constructie. Als je het aanpakt zoals GW beschrijft los je het wel op. Laat ook een goed kijken of de spanner goed staat. Hierdoor zou er ook een timing probleem kunnen ontstaan, al resulteerd een fout gemonteerde spanner redelijk snel in het verspringen van tanden.
Het enige verschil is de wissel, dus zou ik het echt in de riem of spanner zoeken.
_________________ Zeg maar André
|
26 aug 2013 22:55 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
hallo AKooiman,
De auto staat bij de garage die de riem vervangen heeft. Volgens de monteur is de krukaspoelie absoluut niet losgeweest. Wil GW's advies graag opvolgen maar ben afhankelijk van wat er bij de garage uitkomt.
|
26 aug 2013 23:06 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Je kunt dit vrij eenvoudig controleren door de bougies er uit te draaien. Zet de boel op tijd met pennen er in en meet de zuigerhoogte van cil 1 en 2. Deze moeten exact gelijk zijn. Zit er verschil in, dan staat de krukas niet op tijd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 aug 2013 23:08 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Naar uitspraak van de monteur heeft hij veel moeite moeten doen, ondanks ontspannen-spanrol, om de riem er omheen te krijgen. Zou er sprake kunnen zijn van een te kleine riem of gaat dat altijd zo moeizaam?
|
26 aug 2013 23:09 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
hallo bjg,
Ik zal dit voorstel morgne voorleggen bij de garage.
Dank je wel
|
26 aug 2013 23:16 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
De riem moet er redelijk eenvoudig op gaan.
Het is mogelijk om de spanner er verkeerd op te zetten. Aan de achterzijde van de spanner zit een lip met een uitsparing er in. Deze uitsparing valt over een horizontale lip/rand die aan het blok zit.
Het is mogelijk om "de lip" geheel onder of boven deze rand te zetten, alles zit recht en ziet er goed uit op het eerste gezicht, maar het is bijna onmogelijk om de riem er op te krijgen. Het gaat wel, maar je bent bijna geneigd om een soort van bandenlichters te gaan gebruiken. Het kan wel, en je kunt zelfs de spanner afstellen, maar de timing is niet goed.
Nogmaals, als de spanner goed zit, en teruggesteld is, kan de riem er makkelijk omheen.
_________________ Zeg maar André
|
26 aug 2013 23:32 |
|
 |
jvollebregt
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23 Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo akooiman, ik zal morgen eens kijken of ik kan ontdekken of die spanner wel goed zit. Misschien is dat de oorzaak van het geheel heb ondertussen een heel lijstje bij elkaar van de andere reacties.
Ik ga proberen om de kans te krijgen om alles te controleren.
hartelijk dank allemaal.
to be continued
|
27 aug 2013 00:14 |
|
 |
|