Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Atm en carrek hebben beide een artikel geschreven. Probleem zat hem in oa lekkende verstuivers.
|
07 nov 2013 16:51 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: motorolie
Hahaha, het laatste woord zal je hebben.. 
|
07 nov 2013 17:50 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
|
07 nov 2013 18:12 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
JW-NHS schreef: Hoeveel C5 rijders tanken Euro 98 en/of premium brandstoffen? En hoe lang zal het nog duren voordat ook daar bio-spul bijgemengd wordt, als dat al niet gebeurt? In NL tank ik gewoon Euro 95 benzine, daar zit tot 5% alcohol in. Als ik in het thuisland van de C5 ben tank ik Euro 98, dat is daar nauwelijks duurder en hij loopt er daar beter op. Die alcohol in de benzine is een terecht door PSA genoemd punt. Dat mengt niet goed met olie, probeer het maar eens. Of probeer maar eens een olievlek uit je kleren te krijgen met alcohol.... Citaat: Psa wil een dikkere vinger in de pap hebben en is niet de enige. Met welk doel, wat is hun voordeel daarbij? En wat zijn Euro 5 oliën, waarover je het hebt? Staat dat ergens vermeld op de verpakkingen? Groet, JW Om dan toch nog even te antwoorden op je vraag: -Welk Doel geen idee, duidelijk is dat ze buiten de normen een eigen stempel op de fles willen hebben het 71 nr. te lezen in jou docs. De olie heeft gewoon een ACEA norm die sowieso op de fles staat, waarom de eigen vermeldingen dan? Krijgt de olie van verschillende merken die op het flesje staan van alles wat mee dan aan dopes? zal een mengelmoesje worden. met 5 merken 5 dopes in een flesje olie maar mengen mag niet werd er altijd gezegd. - Wat zijn euro 5 oliën? Motorolieproducenten verkondigen dat en hebben het of op de website of op het product staan. BV. http://www.castrol.com/castrol/extended ... Id=7054454In de docs staat het ook wat je gequote hebt. Zijn tegenwoordig steeds meer merken met low saps, wellicht straks ook in de super. Als je de vragen die voor jou nog open staat wilt beantwoord. 
|
07 nov 2013 18:29 |
|
 |
Peter62
V.I.P.
Geregistreerd: 08 jul 2008 21:30 Berichten: 138 Woonplaats: De Goorn
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Peter62 schreef: Nee dit is niet nieuw en al eindeloos over gesproken.................. MAARRRRR ik heb nu de synthetische olie van de Action gebruikt......... Heb altijd total en shell ultra gebruikt.......(vele euro's) Welnu ik zal mijn bevindingen hier gaan melden............. Rij motor en auto heb met belangstelling en plezier vele verhalen gelezen............over olie. Auto rijd normaal en merk niets, de intervallen ga ik korter houden, 10.000km (denk ik) Zelf ken ik niemand die ooit motorschade heeft gereden dat aantoonbaar door goedkope motorolie kwam. Ken een paar gasten die dit al jaren gebruiken zonder een enkele aanwijzing dat er iets mis is met deze olie. Natuurlijk weet ik niet alles, maar wil ook graag dingen ontzenuwen, en dit delen. Verder vind ik het elke keer weer leuk hier wat op te steken en wat te kunnen vragen....... Wordt vervolgd.............. Goed beste mensen, volgende keer begrijpend lezen...... Ik zal hier MIJN bevindingen optekenen. p.s. ook geen last van garanties.......en van mijn ego..... 
|
07 nov 2013 19:31 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Ik zie je ervaringen graag tegemoet en mocht ik al dan niet goede ervaringen ondervinden plaats ik ze ook mocht je het wenselijk vinden.
|
07 nov 2013 19:41 |
|
 |
Peter62
V.I.P.
Geregistreerd: 08 jul 2008 21:30 Berichten: 138 Woonplaats: De Goorn
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Prima......hoe meer bevindingen hoe beter....................vind ik. gr. Peter
|
07 nov 2013 20:03 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: motorolie
Prima, dan is dit de eerste ervaring.. 
|
07 nov 2013 21:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: motorolie
Even de bezem erdoor gehaald ,... Geen sloten of vragen hierom, dat is niet nodig ! Peter62 , je gaf aan dat je deze olie niet gebruikt wegens de afbraakprijs ... Ik vraag mij dan toch af, waarom dan wel ? Gewoon nieuwsgierigheid hoor 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
07 nov 2013 23:10 |
|
 |
Peter62
V.I.P.
Geregistreerd: 08 jul 2008 21:30 Berichten: 138 Woonplaats: De Goorn
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
m.i. gewoon goeie motorolie, en op aanraden van een gebruiker die het al jaren gebruikt.........
|
07 nov 2013 23:43 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: motorolie
chathanky schreef: JW-NHS schreef: Citaat: Psa wil een dikkere vinger in de pap hebben en is niet de enige. Met welk doel, wat is hun voordeel daarbij? En wat zijn Euro 5 oliën, waarover je het hebt? Staat dat ergens vermeld op de verpakkingen? Groet, JW Om dan toch nog even te antwoorden op je vraag: -Welk Doel geen idee, duidelijk is dat ze buiten de normen een eigen stempel op de fles willen hebben het 71 nr. te lezen in jou docs. De olie heeft gewoon een ACEA norm die sowieso op de fles staat, waarom de eigen vermeldingen dan? Krijgt de olie van verschillende merken die op het flesje staan van alles wat mee dan aan dopes? zal een mengelmoesje worden. met 5 merken 5 dopes in een flesje olie maar mengen mag niet werd er altijd gezegd. - Wat zijn euro 5 oliën? Motorolieproducenten verkondigen dat en hebben het of op de website of op het product staan. BV. http://www.castrol.com/castrol/extended ... Id=7054454In de docs staat het ook wat je gequote hebt. Zijn tegenwoordig steeds meer merken met low saps, wellicht straks ook in de super. Als je de vragen die voor jou nog open staat wilt beantwoord.  Ik ben benieuwd welke oliefabrikant op z'n fles zet dat de olie voldoet aan Euro 5. Als hij dat doet belazert hij z'n kopers... Euro 5 is een norm voor motoren. Fabrikanten doen, elk op hun eigen wijze, hun best om daaraan te voldoen. Die manieren zijn verschillend, met verschillende oplossingen. Dat vraagt vervolgens een olie die daarmee compatibel is. Om die reden heeft PSA nu z'n eisen geformuleerd, dat zijn andere eisen dan de ACEA normen. Het overzicht dat ik eerder gaf laat dat zien, het zijn PSA normen. Zo doen ook andere fabrikanten dat, VW heeft z'n eigen normen, MB ook, en zo zijn er ongetwijfeld nog meer. In dat AMS plaatje kun je dat ook zien, daar staat bijvoorbeeld een VW norm op zo'n verpakking. Dan zit je goed bij een motor die zo'n olie nodig heeft.  En let op die laatste opmerking Castrol schrijft op die door jou gelinkte site: Citaat: CASTROLPRODUCTEN EN EURO 5 Het is essentieel dat u een goedgekeurd product gebruikt voor uw Euro 5 motoren. De speciale motoroliën van Castrol bestaan uit nauwgezet uitgekozen basisoliën en additieven die ervoor zorgen dat ze compatibel zijn met moderne motoren en uitstootcontrolesystemen. Bovendien is het low SAPS assortiment van Castrol niet alleen geschikt voor Euro 5- en Euro 4-motoren, maar ook voor oudere voertuigen. Zó is het correct geformuleerd. Maar er staat dus NIET dat die olie voor alle Euro5 motoren geschikt is. Vergelijkbaar is de situatie met ATF olie. Bij de Aisin6 moet daar die JWS 3309 olie in. Elke andere olie is funest voor die bak. Maar gooi die olie niet in een AL4 of een 4HP20. Daar moet heel andere olie in. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 nov 2013 18:31 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: motorolie
Vanaf dit punt graag verder met ervaringen , mede ook op verzoek van de TS .... De conclusie van JW-NHS omtrent actionolie lijkt mij duidelijk, verder mag iedereen doen wat hij/zij goed acht ! Nutteloze niet ter zake doende berichten gaan de prullenmand in 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 nov 2013 22:53 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Om de ts tegemoet te komen. Mijn ervaring met de olie van de action is zeer goed gebruik het nu al vanaf 2007 en hebt alleen maar goede ervaringen hier mee. Verbruik is ongeveer een halve liter op 15000 km.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
09 nov 2013 00:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: motorolie
Na ongeveer 3000 km hier ook geen olieverbruik die afwijkt . Oliepeil staat bovenaan de stok waar hij na het verversen op stond.
|
09 nov 2013 23:28 |
|
 |
RRE
|
 Re: motorolie
Olie, 1.6 hdif dus met roetfilter.(en comfortbollen) Ik gebruik nu zelf mpm 5w40 a3/b4/c3. Ververs om de 10 a 12 000 km. Heb er inmiddels 210000km opzitten in 8 jaar, nog steeds geen spatje verbruik. Voorheen gebruikte ik Kroon special synth 5w40. Ben overgestapt op mpm omdat de viscositeit bij 100 graden iets hoger is dan bij Kroon. Veel belangrijker is m.i. de C-3 keur, geeft hogere bescherming voor HTHS dan olien zonder deze keur. 5w30 mag volgens mijn boekje niet in deze c5 ph2. http://www.hddeo.com/hthsarticle.htmlZie ook de site van tribolex voor een goede uitleg van de spec's. http://www.tribolex.nl/acea.html
|
10 nov 2013 00:07 |
|
 |
|