Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=88
Pagina 2 van 27

Auteur:  Harm [ 11 jul 2006 23:50 ]
Berichttitel: 

Vandaar dat ik kort daarna stil stond..... :?

Auteur:  popipipo [ 31 dec 2006 13:15 ]
Berichttitel: 

Ik begrijp dat als bakolie ATF DEXRON II wordt gebruikt.
Er is ook een DEXRON III variant die volgens verschillende bronnen beter gebruikt kan worden...

Misschien heeft hier iemand ervaring met Dexron III vs II, en kan hij mij vertellen of dit wel of niet aan te bevelen is in een C5 Aut. bak ? :)

Auteur:  Ronald [ 31 dec 2006 19:02 ]
Berichttitel: 

Paar weken terug ook laten doen in de V6, volgens Johan was het spul dat eruit kwam nog zwarter dan bij Menno.
Vooral bij terugschakelen merk ik het verschil, er was soms een tik bij terug van 3 naar 2 en van 2 naar 1. Die is nu weg of veel minder.
Kost wel iets meer dan de paar tientjes die Menno noemde. Olie + arbeidsloon + BTW was toch 113 euro.
Aan te bevelen als je tegen de 200.000 aankomt of eerder als schakelmomenten toch wat te bonkerig worden.

gr. Ronald

Auteur:  frank65 [ 01 jan 2007 19:27 ]
Berichttitel: 

Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt.
Bij de volgende beurt nog een keer zodat er dan theoretisch nog maar 1/4 oude olie in zit.
Klopt dat verhaal ?
Ik merkte na het verversen ook geen verschil.

Als het buiten koud is (max 5 graden) wacht de bak wel erg lang met terugschakelen.
Alsof ie in manueel staat en het dan uiteindelijk toch weer automatisch over neemt.
Of het iets met het verversen te maken heeft weet ik niet.

Auteur:  Ronald [ 01 jan 2007 23:11 ]
Berichttitel: 

frank65 schreef:
Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt.


Mij onbekend. Volgens factuur ging er 2 liter olie in bij vervanging.

Gr. Ronald

Ps. Voor de goede orde: we hebben het hier potentieel over twee verschillende automaten. 2.2 en V6 hebben de ene, de rest de andere. De zesbakken vallen denken buiten dit draadje, nog niet aan verversing toe.

Auteur:  frank65 [ 02 jan 2007 13:24 ]
Berichttitel: 

Ronald schreef:
frank65 schreef:
Mij werd verteld dat de helft er maar uitloopt en dus ververst wordt.


Mij onbekend. Volgens factuur ging er 2 liter olie in bij vervanging.


Ik heb even de rekening er bij gezocht.
Daar staat 2.5 liter olie voor de automaat op.
Dan zou er 5 liter in gaan.......

Misschien weet Menno nog hoeveel er destijds bij hem ververst is ??
Of ik zoek straks ff in het instructieboekje.

Auteur:  Harm [ 02 jan 2007 13:28 ]
Berichttitel: 

Bij mij ging er 2 liter in....en dat is 100% van de inhoud.

Bij het verversen wordt er gewoon een dop onderin opengehaald.
Die gaat weer dicht, vullen, warmdraaien naar 60°C, en het overtollige loopt er via een aparte overloop uit....


Voor zover ik het nog weet :oops:

Auteur:  Menno [ 02 jan 2007 16:39 ]
Berichttitel: 

2 liter ....

Auteur:  Citroentje [ 19 jan 2007 12:24 ]
Berichttitel: 

Lang geleden, in de tijd dat het nog gewoon was om je motorolie elke 10k km's te vervangen heeft de ANWB eens een test gedaan om langer met die olie te doen. Wel elke 10k het oliefilter vervangen voor de afvoer van de metaaldeeltjes en andere vervuiling die zich daar ophoopt. Ze gingen dacht ik door tot de 80k km's zonder problemen. Analyse van de olie liet wel meer koostof zien (vandaar die zwarte kleur van de olie) maar daar is nix mis mee: koolstof smeert uitstekend.

Zou het nu ook kunnen zijn dat die zwarte versnellingsbakolie van de automaat dus helemaal niet zo slecht hoeft te zijn?

Auteur:  arendonk [ 22 jun 2007 15:41 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

Kun je het peil v/d ATF zelf ergens checken? Of gaat er vanzelf een piepertje af als je atfpeil te laag is?

Auteur:  Harm [ 22 jun 2007 15:44 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

Er is verschil in structuur tussen grafiet (gelaagd koolstof) en koolstof als gevolg van verbrandingsresten.

Grafiet smeert dankzij de gelaagdheid, koolstof slijt en schuurt door haar hardheid.

Auteur:  Menno [ 22 jun 2007 15:46 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

arendonk schreef:
Kun je het peil v/d ATF zelf ergens checken? Of gaat er vanzelf een piepertje af als je atfpeil te laag is?


Nope , ... kan enkel door olie toe te voegen ( vervangen ) aan de computer te hangen en vervolgens bij de juiste temperatuur de plug er weer op te draaien , ... ( even simpel uitgelegd )

;-)

Auteur:  arendonk [ 22 jun 2007 15:48 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

Dus geen klusje om even zelf te doen op zaterdagmiddag in de zon met een biertje? Wil ook andere olie, hij is wat lomp met terugschakelen van 3 naar 2 en soms ook van 2 naar 1. Schok en bonk. Reed pas mee in een Slopel omega uit 2001 met automaat, maar die was zijdezacht. En dat voor een opel! :S

Auteur:  Ronald [ 22 jun 2007 18:51 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

Nieuwe bakolie helpt niet of maar tijdelijk, tenminste is mijn ervaring.
Onze twee automaten (andere motor en andere bak) hebben er ook last van.
In overleg met Johan laat ik er volgende week een onderzoeken door een automatenspecialist.
Niet dat ik er een vermogen voor heb om het weg te krijgen, zo erg is het zeker niet, maar even een specialist naar laten kijken kan geen kwaad.
Ik start even een poll om te kijken wie hier nu last van heeft.

gr. Ronald

Auteur:  JHV [ 13 nov 2007 10:01 ]
Berichttitel:  Re: Tip : Voor C5 PH1 automaat rijders ...

Ik ben van het type dat olie verversen voor auto en bak belangrijk zijn in het onderhoud.
Heb daar goede ervaringen mee opgedaan bij onze vorige auto's.
Ik wilde dus ook de olie van de automatische bak van onze HDI laten vervangen. Volgens de dealer absoluut niet nodig en kan bij een aantal modellen gewoon ook niet.
Even verder gaan bellen bij "onze" garage. Die gaf aan het wel eens vaker te doen. Maar ook dan te kijken naar het filter in de bak, en die schoon te maken. Met name bij de XM daar goed ervaringen mee. Dat kost wel enkele uurtjes werk omdat de deksels van de bak moeten.
Gezien mijn goede ervaringen met het verversen van olie bij vorige auto's ben ik dit serieus aan het overwegen.
Hebben jullie ervaring met verversen inclusief filter schoon maken?
Johan

Pagina 2 van 27 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/