Re: Motor spoelen met Forte Flush
Het idee van flushen van het motorblok is als er achterstallig onderhoud is of als blijkt dat de reguliere intervallen te kort schieten door anders dan gemiddeld gebruik.
In olie zitten toevoegingen die vervuiling opnemen. Dit heeft zijn beperkingen, denk aan het theelepeltje dreft. Eens zal het afwasmiddel het vet niet kunnen opnemen. Bij motorolie is dat de vervuiling. Deze slaat neer en er ontstaat de zgn black sludge. Bij het verversen blijft deze aanslag aanwezig en zal worden opgelost door je nieuwe olie. Naar mate de te late oliewissels zal je motorblok steeds verder vervuilen.Als je op het punt zit dat de nieuwe olie alle vervuiling eerst opneemt rij je gedurende de periode rond met vervuilende olie. Je blok slibt dus langzaam dicht.
Door het fluschen wordt de black sludge opgelost. De olieneemt deze vervuiling mee na het aftappen. Je zal zien dat na het fluschen de olie pikzwart uit je blok komt. De verse olie hoeft die troep niet meer op te nemen en kan zijn werk doen. De slijtage en vervuiling opnemen uit je motorblok.
Fluschen kan dus zeker zinvolzijn. Wat ik las over hydraulische klepstoters die vervuild zijn zou niet gebeuren als de olie deze vervuiling kon opnemen en afvoeren uit de behuizing van de klepstoters.
Naast deze vervuiling zitten er dopes in die de zuren van verbrandingsgas neutraliseren en zo corrosie voorkomen in je motorblok.Ok die raken uitgewerkt.
Tijdig verversen van motorolie heeft zeker zijn voordelen is mijn mening. En de 30.000 km kan denk ik wel eens te krap zijn voor een hele lange levensduur zonder reparaties. Hoeveel kilometer geeft een autofabrikant op als levensduur van een motor? Ik denk precies genoeg om van alle aansprakelijkheid af te zijn.
Het maakt wel een verschil hoe de auto gebruikt wordt. Als pakezel die zwaar moet presteren, veel of weinig kilometers enz.
En snelwegkilometers: Hoe gunstig zijn snelwegkilometers als men dagelijks uren in de file staat?
Als je zuinig omgaat met je spullen heb je er lang plezier van, of niet?