Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Motor spoelen met Forte Flush 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor spoelen met Forte Flush
Ik heb uitsluitend altijd olie ververst nadat de oude via de carterplug zo goed mogelijk weggelopen was.
Bij de motorfiets startte ik hem helemaal leeg want middels de kill-switch start-ie dan toch niet. Wat er dan nog uit kwam! Tevens tapte ik uitsluitend olie af die warm was al is dat met huidige dunne olieen wat minder effectief.
Goede olie neemt al het vuil in zich op maar wat metaalslijpsel vind je vooral bij nieuwe blokken wel terug en soms heb ik ook wel eens een soort wat dikkere drap afgetapt. Heb wel eens oudere blokken van binnen gezien en die waren bruinig tot bijna zwart terwijl bij gebruik van goede olie het inwendige van de motor je tegemoet blinkt. Om die reden heb ik nooit de neiging gehad een blok te spoelen. Sterker nog het wordt door diverse fabrikanten ernstig ontraden.

4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding

23 nov 2010 00:44
Profiel
BAN
BAN

Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het idee van flushen van het motorblok is als er achterstallig onderhoud is of als blijkt dat de reguliere intervallen te kort schieten door anders dan gemiddeld gebruik.

In olie zitten toevoegingen die vervuiling opnemen. Dit heeft zijn beperkingen, denk aan het theelepeltje dreft. Eens zal het afwasmiddel het vet niet kunnen opnemen. Bij motorolie is dat de vervuiling. Deze slaat neer en er ontstaat de zgn black sludge. Bij het verversen blijft deze aanslag aanwezig en zal worden opgelost door je nieuwe olie. Naar mate de te late oliewissels zal je motorblok steeds verder vervuilen.Als je op het punt zit dat de nieuwe olie alle vervuiling eerst opneemt rij je gedurende de periode rond met vervuilende olie. Je blok slibt dus langzaam dicht.
Door het fluschen wordt de black sludge opgelost. De olieneemt deze vervuiling mee na het aftappen. Je zal zien dat na het fluschen de olie pikzwart uit je blok komt. De verse olie hoeft die troep niet meer op te nemen en kan zijn werk doen. De slijtage en vervuiling opnemen uit je motorblok.

Fluschen kan dus zeker zinvolzijn. Wat ik las over hydraulische klepstoters die vervuild zijn zou niet gebeuren als de olie deze vervuiling kon opnemen en afvoeren uit de behuizing van de klepstoters.

Naast deze vervuiling zitten er dopes in die de zuren van verbrandingsgas neutraliseren en zo corrosie voorkomen in je motorblok.Ok die raken uitgewerkt.
Tijdig verversen van motorolie heeft zeker zijn voordelen is mijn mening. En de 30.000 km kan denk ik wel eens te krap zijn voor een hele lange levensduur zonder reparaties. Hoeveel kilometer geeft een autofabrikant op als levensduur van een motor? Ik denk precies genoeg om van alle aansprakelijkheid af te zijn.
Het maakt wel een verschil hoe de auto gebruikt wordt. Als pakezel die zwaar moet presteren, veel of weinig kilometers enz.
En snelwegkilometers: Hoe gunstig zijn snelwegkilometers als men dagelijks uren in de file staat? :D

Als je zuinig omgaat met je spullen heb je er lang plezier van, of niet? ;)

05 jan 2012 19:26
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Flushen kan je ook doen door een litertje diesel bij je olie te gooien.
Ik heb altijd een beetje twijfels erbij. Bij een nieuwe motor kan ik het me voorstellen dat je het de 1e 2 beurtjes oid doet, om spaanders gruis etc (van nieuwigheid) wat toch ergens vast is komen te zitten weg te halen. (je moet bij nieuwe motoren ook vaker olie wisselen)
Maar hierbij zit ook een vaak genoemd nadeel: bij flushen komen vaste delen die aangekoekt zitten in slangen, oliekanalen etc los (dat is de bedoeling althans). Wat als die dan verderop in het systeem weer vast komen te zitten, bijvoorbeeld in een lagerschaal?

Wat wellicht wel goed is, is je carterpan via het aftappluggat met een vloeistofspuit met diesel schoonspuiten.

06 jan 2012 17:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik tap de olie altijd af via de aftapplug, hier zit een magneet in die gruis vast houdt. Bij afzuigen zal dit altijd blijven zitten. Verder zal met afzuigen nooit de volledige olie verwijderd worden.
Olie moet ook altijd warm zijn als men deze aftapt, hoe vloeibaarder hoe beter deze te verwijderen is.

07 jan 2012 11:01
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2